شناسهٔ خبر: 25058026 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

دنباله‌روی کانادا از آمریکا در مساله کوبا

مرموز بودن یکسری حملات غیرقابل توضیح علیه دیپلمات‌های خارجی در کوبا زمانی شدت گرفت که دولت کانادا نیز اعلام کرد که به آمریکا می‌پیوندد و سطح دیپلماتیک خود در کوبا را کاهش می‌دهد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

در یکسال گذشته چند تن از دیپلمات‌های کانادایی مستقر در کوبا از نشانه‌هایی مشابه با آنچه که دیپلمات‌های آمریکایی تجربه کردند شکایت کرده‌اند.

روز دوشنبه وزارت خارجه کانادا اعلام کرد که آزمایش‌های پزشکی احتمال بروز یک نوع جدید از آسیب مغزی را که پزشکان هنوز آن را شناسایی نکرده‌اند نشان داده است.

این مساله دولت کانادا را ترغیب کرد تا از تصمیم دولت آمریکا پیروی کرده و به دنبال کاهش سطح دیپلماتیک خود در این کشور آمریکای لاتین باشد.

وزارت خارجه کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد: علت شکایت دیپلمات‌های کانادایی هنوز مشخص نیست اما می‌توان گفت که این روند ساخته دست بشر است. ما همچنان در حال بررسی وضعیت دیپلماتیک خود در کوبا هستیم و به ایجاد توازن و بررسی وضعیت سلامت کارمندان و خانواده‌هایشان و همچنین ارائه سرویس‌ها به کانادایی‌ها در کوبا و تداوم حفاظت از منافع دولت کانادا در کوبا می‌پردازیم.

تصمیم دولت کانادا در کاهش حضور دیپلماتیک خود در کوبا بازتاب واکنش دولت آمریکا در خارج کردن 60 درصد از کارمندان دیپلماتیکش از کوبا محسوب می‌شود؛ دولت آمریکا پس از بیماری مشکوک اواخر 2016 دیپلمات‌هایش در این کشور آمریکای لاتین تصمیم گرفت تا آنها را خارج کند.

بسیاری از دیپلمات‌های آمریکایی از کاهش شنوایی، درد فراوان در گوش، سرگیجه، حالت تهوع و خستگی شدید ناشی از این حملات مرموز شکایت داشته‌اند.

این مساله باعث شد تا محققان احتمال حملات صوتی را علیه دیپلمات‌های آمریکایی مطرح کنند اما مقام‌های ایالات متحده نسبت به این تکنولوژی تردید نشان داده و به جایش درباره این حملات غیرقابل توضیح به بحث پرداختند. حتی اف‌بی‌آی تیمی را به کوبا فرستاد تا با مقام‌های این کشور به منظور بررسی آنچه که رخ داده گفت‌وگو کنند.

در جلسه استماع سنا در ژانویه مقام‌های وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام کردند که هنوز تحقیقات کامل نشده و علت اصلی آن نامشخص است.

 

نظر شما