شناسهٔ خبر: 25057871 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فولاد نیوز | لینک خبر

رقابت هایی که به ستیز تجاری انجامید،

ستیز چین و آمریکا ، به سختی فولاد یا به نرمی آلومینیوم ؟ !

میان آمریکا و چین ، به تدریج رقابت جای خود را به ستیز تجاری و اقتصادی می دهد . وضعیتی که آثار سیاسی هم در پی خواهد داشت .

صاحب‌خبر -

به گزارش فولادنیوز، مناقشه تجاری آمریکا و چین تلقی جهانی را به سوی جنگ مالی و پولی میان دو قدرت اقتصادی سوق داده است .

در صورت وقوع جنگ تجاری با آمریکا، پکن پاسخ های ضروری را خواهد داد.' 
" این موضع اصلی دولت چین در قبال محدودیت های تجاری واشنگتن علیه آن کشور طی یک ماه گذشته است. 
«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین ماه گذشته با غیر منطقی خواندن رویکرد تعرفه ای آمریکا بر واردات فولاد و آلومینیوم ، تاکید کرد وقوع چنین جنگی به همه طرفین آسیب وارد خواهد کرد.
اقدام ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اتخاذ تعرفه 25 درصدی در قبال واردات فولاد و همچنین تعرفه 10 درصدی در خصوص واردات آلومینیوم ، از دیدگاه واشنگتن حرکتی برای تقویت امنیت اقتصادی و تجاری و پیگیری سیاست حمایتگرایانه از اقتصاد داخلی است.
بیش از 12 کشور ، واردکننده فولاد و آلومینیوم به آمریکا هستند که چین سهم نسبتا کمی در آن میان دارد." 
( www.reuters.com/search/news?sortBy=8 / 3 / 2018)

بسیاری از کارشناسان می گویند دولت در روند حمایتگری از اقتصاد کشور تندروی می کند. به ویژه آنکه در مسیر تجارت آزاد جهانی - تعرفه های جدید ترامپ - متغیر برهم زننده توازن اقتصاد بین الملل است. به همین دلیل جنگ تجاری یک نسخه ناکارآمد است که صرفا منجر به اتلاف توانمندی های ملی خواهد شد.
با وجود آنکه مقامات چین بارها اعلام کرده اند که نمی خواهند جای آمریکا را بگیرند ، اما عملا وارد کننده کالاهای ارزان قیمت به آن کشور هستند . دولت ترامپ پیشتر اعلام کرده بود این گونه واردات باعث تضعیف صنایع و بازار اشتغال در آمریکا می شود.

" در سال 2017، کل واردات فولاد آمریکا 33 میلیارد و 460 میلیون دلار بود .
واردات آلومینیوم آمریکا نیز در سال 2017، 17 میلیارد و 130 میلیون دلار بود .
بر اساس داده‌های وزارت بازرگانی آمریکا در سال 2017، 10 کشور اصلی تأمین کننده بخشی از مجموع واردات فولاد و آلومینیوم آمریکا عبارتند از:

الف - تأمین کنندگان اصلی فولاد:
کانادا، 15 و شش دهم درصد معادل پنج میلیارد و 200 میلیون دلار
برزیل، 9 و یک دهم درصد معادل سه میلیارد دلار
کره جنوبی، هشت و سه دهم درصد معادل دو میلیارد و 800 میلیون دلار
روسیه، هشت درصد معادل دو میلیارد و 700 میلیون دلار
مکزیک، هفت و یک دهم درصد معادل دو میلیارد و 400 میلیون دلار
ژاپن، چهار و هشت دهم درصد معادل یک میلیارد و 600 میلیون دلار
آلمان، چهار و شش دهم درصد معادل یک میلیارد و 500 میلیون دلار
و در رتبه های بعدی ترکیه ، تایوان و آفریقای جنوبی قرار دارند و البته چین که هدف دولت ترامپ است با دو و هفت دهم درصد معادل 900 میلیون و 570 هزار دلار در جایگاه یازدهم است.

ب - تأمین کنندگان اصلی آلومینیوم
کانادا، 40 درصد معادل هفت میلیارد دلار
چین، 9 و هفت دهم درصد معادل یک میلیارد و 700 میلیون دلار
روسیه، 9 و یک دهم درصد معادل یک میلیارد و 600 میلیون دلار

=================
دیدگاه های انتقادی
روشن است که هر دولتی مساعی خود را بر تامین منافع و امنیت ملی متمرکز می کند و بخش های راهبردی خود را برای کاهش ریسک به کار می گیرد. تقویت منابع درآمدی، افزایش اقلام صادراتی ، واقعگرایی بازرگانی و توسعه رویکرد حمایتگرایی از بخش های مختلف تولید داخلی و دیگر استراتژی ها، عموما در راستای افزایش توان اقتصاد و تجارت کشور در میدان برخورد و ارتباط با دیگر اقتصادها و نظام های تجاری است. مبنای این سیاست کلان بر شناخت و کاهش آسیب هایی است که ممکن است گریبانگیر یک کشور شود .
این درحالی است که دیدگاه ترامپ مبتنی بر واقعگرایی اقتصادی و عملگرایی تجارت خارجی آمریکا ، ناظر بر امنیت ملی است . به عبارتی رئیس جمهور فارغ از برخی محافظه کاری های بی هدف و غیر قطعی ، قایل به نوعی " همبندی امنیت با اقتصاد و تجارت " است. اما این انگاره یا نگرش attitude ، آیا نتیجه بخش است ؟

الف - توازن انگاری 
انگاره ترامپ برپایه توازن انگاری امنیت با اقتصاد تجارت محور ، دو خروجی مشخص داشته است:
اول : اجرای قوانینی در حمایت از امنیت اقتصادی و اجتماعی ، قانون ضد مهاجرت ، محدودیت برای صدور روادید برای شهروندان برخی کشورها و اصلاح قوانین بیمه های خدمات درمانی . 
خروجی بعدی ، خروج از پیمان هایی که به نوعی برای واشنگتن هزینه های جانبی و مسئولیت های مالی داشت نظیرخروج رسمی آمریکا از پیمان اقلیمی پاریس در 4 اوت 2017 و نیز خروج از پیمان سازمان ملل متحد برای حمایت از پناهجویان و مهاجران در 3 دسامبر 2017 و خروج آمریکا از پیمان ترانس پاسیفیک 24 ژانویه 2017.

ب- تمایل به جنگ تجاری
ترامپ تصور می کند امنیت ملی می تواند پوشش مناسبی برای اقدامات حمایت گرانه آمریکا باشد. وی براساس همین رویکرد نادرست افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم را امضا کرد. 
" برخی کارشناسان می گویند: تجارت کالاها و خدمات در چند سال گذشته نوسان نداشته، اما جریان تجارت دیجیتال و اطلاعات در یک دهه گذشته چهل و پنج برابر شده است. برهمین اساس نگرانی ها درباره جنگ تجاری درباره تجارت کالاها نیست و بیشتر درباره فن اوری است که ملی گرایان اقتصادی امیدوارند از آن برای جلوگیری از تهدیدات رقابتی از سوی کشورهایی مثل چین استفاده کنند. 
امروز این نگرانی وجود دارد که با افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم به جنگ تجاری دیجیتالی ختم شود که آمریکا در آن پیروز نشود. "

================
حرکت ضد جهانی شدن
برخی کارشناسان نسبت به مخاطرات " حرکات ضد جهانی شدن " هشدار داده‌اند که این رویکرد متاثر از موج سیاست‌های حمایت‌گرایانه در آمریکا بعد از انتخاب «دونالد ترامپ» به‌عنوان رئیس‌جمهوری این کشور بود.
" «آنابل گونزالس»، رئیس گروه تجارت و رقابت‌پذیری بانک جهانی، این دیدگاه را مطرح کرد که جهانی شدن ادامه خواهد یافت؛ اما باچالش هایی همراه است و عبارتند از کاهش سرعت رشد تجارت جهانی، تقلیل آزادسازی تجاری و به تبع آن موج جدید حمایت‌گرایی در جهان که با روی کار آمدن ترامپ توسعه یافت."
گونزالس برای مقابله با چالش‌های پیش‌رو و عبور تجارت از تله ترامپی، چهار مسیر را معرفی می‌کند. «تحریک همکاری تجاری»، «ایجاد موج دوم ادغام کشورهای در حال توسعه با تجارت جهانی»، «توزیع هر چه بیشتر منافع تجارت» و «ارتقای سطح رقابت‌پذیری» راهکارهای مقابله با چالش‌های تجارت است که اجرای آن می‌تواند راه را برای فاز بعدی جهانی شدن باز کند"

دولت ترامپ با مخالفت های فزاینده چهره های شاخص جمهوریخواه در کنگره، و همچنین مقامات عالی تجاری در خصوص سیاست اعمال این تعرفه ها روبرو شده است. مخالفان از این موضوع نگران هستند که اجرای این سیاست، تاثیرات بالقوه مخربی را بر اقتصاد آمریکا وارد خواهد کرد.

جمع بندی
براساس دیدگاه رهبران چین، برای ترامپ جنگ تجاری لذت بخش است و او با تلاش برای افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم درصدد به راه اندازی جنگ تجاری با شرکای خود بخصوص چین و روسیه است .
از سوی دیگر موضع پکن در این وضعیت آنست که " شی جین پینگ" می تواند رهبرکاریزمایی برای چین باشد، شخصیتی شبیه مائو ! 
اما رهبر چین در ابتدای کار است و به احتمال زیاد اقتدارگرایی با محوریت شی جین پینگ ، چین را با چالش هایی در عرصه های تجارت با آمریکا روبرو می کند.

به نظر می رسد چین می کوشد سهم خود را در بازار مصرفی آمریکا از کالاهای کم دوام تا فولاد و آلومینیوم حفظ و بیشتر کند. این رویکرد شاید بر اساس دیدگاه چینی به مفهوم " وابستگی متقابل " شکل گرفته است.
==================================

نویسنده : محمد حسینی پور - پژوهشگر سیاست استراتژیک .

 

 

نظر شما