شناسهٔ خبر: 25057484 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

بازگشت دوباره انقلاب های رنگی به اوراسیا؛

ارمنستان در آستانه انقلاب مخملی

کشورهای استقلال یافته از شوروی سابق که پیشتر شاهد بروز انقلاب های رنگی بودند بار دیگر شاهد تکرار تاریخ هستند و اینبار زمزمه هایی در خصوص احتمال وقوع انقلاب مخملی در ارمنستان شنیده می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «نیکول پاشینیان» رهبر مخالفان دولت ارمنستان، امروز سه شنبه در اظهاراتی خواستار برگزاری تظاهرات های سراسری در این کشور و انقلاب مخملی شد.

دور جدید اعتراضات در ارمنستان پس از قدرت گیری دوباره «سرژ سرکسیان» آغاز شده است.

رهبر مخالفان دولت ارمنستان در اعتراض به تداوم قدرت سرژ سرکیسیان، رئیس‌جمهور سابق ارمنستان از تظاهرات کنندگان خواست تا به اعتراضات در خیابان‌ها ادامه دهند.

نیکول پاشینیان، رهبر مخالفان دولت ارمنستان در سخنرانی در یک تجمع گفت: من از همه مردم ایروان و دیگر شهرهای ارمنستان می‌خواهم که دوباره به خیابان‌ها بیایند و محورهای اصلی را مسدود کرده و یک اعتصاب را شروع کنند.

او در این سخنرانی، تظاهراتی را که دیروز دوشنبه برگزار شد یک نقطه عطف برای کشور توصیف کرد.

در جریان تجمع‌های اخیر معترضان علیه سرژ سرکیسیان، رئیس‌جمهور سابق ارمنستان نیروهای پلیس این کشور تلاش کردند تا با استفاده از ادوات ضد شورش نظیر نارنجک‌های گیج کننده جلوی معترضانی را که به دنبال شکستن یک مانع با سیم خاردار در مرکز شهر ایروان به منظور رسیدن به ساختمان پارلمان بوده‌اند، بگیرند.

چند روز پیش دومین دوره ریاست جمهوری سرکیسیان که یک سیاستمدار متمایل به روسیه است به پایان رسید و او بر طبق قانون اساسی دیگر نمی‌تواند برای یک دور دیگر به ریاست جمهوری برسد اما حزب حاکم دوباره او را برای پست نخست وزیری کاندیدا کرده است.

مخالفان دولت ارمنستان می‌گویند نظام دولتی پارلمانی جدید به سرکیسیان ۶۳ ساله اجازه می‌دهد تا همچنان قدرت خود را حفظ کند.

ده‌ها نفر در اعتراضات علیه این طرح از جمله خود پاشینیان که فراخوان اعتراضات را داده بود به همراه تعدادی افسر پلیس مجروح شدند.

مقام‌ها اعلام کردند که ۴۶ نفر شامل شش مامور پلیس بعد از این اعتراضات برای دریافت معالجات پزشکی بستری شدند.

احزاب مخالف دولت با فراخواندن مردم به تداوم اعتراض سراسری می‌گویند که سرژ سرکیسیان قصد دارد که به صورت مادام‌العمر در قدرت باقی بماند.

نظر شما