شناسهٔ خبر: 25056936 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

آثار ارتباطات دو کشور ایران و اندونزی؛

ایجاد الفت و محبت بین دو ملت/استکبار با پیشرفت مسلمانان مخالف است

خرم‌آباد- نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تشریح آثار ارتباطات علمی و فرهنگی میان دو کشور ایران و اندونزی گفت: ایجاد الفت و محبت بین ملت‌ها از دستاوردهای سفرهای علمی اساتید و دانشجویان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد میرعمادی ظهر سه شنبه در دیدار با اساتید دانشگاه «رادن فتح» اندونزی با اشاره به اینکه اندونزی یک کشور بزرگ اسلامی است که همواره رابطه بسیار خوبی با ایران داشته و رفت و آمد مقامات دولتی دو کشور و موضع گیری معتدلی که اندونزی در مسائل منطقه و جهان داشته باعث شده رابطه این دو کشور رابطه خوبی باشد، اظهار داشت: تاکید بر اتخاذ راه حل های سیاسی و دیپلماسی در رابطه با مسائل منطقه و جهان اسلام سبب شده سیاست ایران با سیاست های اندونزی همسو باشد.

همکاری های علمی می تواند زمینه پیوند مستحکم در روابط دو کشور فراهم کند

وی با بیان اینکه مهم ترین مسئله روابط نزدیک و دوستانه و صمیمانه گروه های غیردولتی مثل گروه های دوستی پارلمانی، اساتید، دانشجویان و محققان دو کشور است که می تواند بسیار موثر باشد، تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب آنچه که در روابط ایران و اندونزی چشمگیر بوده، روابط علمی و فرهنگی است که بیشترین تاثیر را در روابط دو کشور داشته است.

نماینده ولی فقیه در لرستان ادامه داد: سفرهای این چنینی که اساتید و دانشجویان به دو کشور سفر کنند و همکاری های علمی می تواند زمینه پیوند مستحکمی در روابط دو کشور فراهم کند، بهترین دستاورد این سفر تبادل اطلاعات علمی و گفتگو در رابطه با آداب و سنن دو کشور و بررسی اندیشه های دینی و علمی و انسانی می تواند باشد.

آیت الله میرعمادی با تاکید بر اینکه ایده های خوب و مشترکی وجود دارد که می تواند این ارتباطات را بیشتر کند، افزود: ایجاد الفت و محبت بین دو ملت و آشنایی با تفکرات و اندیشه های علمی، مسئله استعمار زدایی، استکبار ستیزی و بازگشت به هویت اسلامی که وجه مشترک بین دو کشور است، در این سفرها می تواند مورد توجه قرار گیرد.

تجربه ایران در نهضت سوادآموزی می تواند برای سوادآموزی مردم اندونزی مورد اثر باشد

وی با اشاره به پیشرفت های علمی و فناوری دانشگاه های ایران اظهار داشت: علی رغم فشارها و تحریم هایی که از سوی دشمنان به خصوص آمریکا و استکبار بر ایران وارد شده اما امروز سطح سواد و معلومات مردم ایران بسیار بالاست و درصد باسوادی در ایران ۹۹ تا ۹۸ درصد است، تجربه ایران در نهضت سوادآموزی می تواند برای سوادآموزی مردم اندونزی مورد اثر باشد.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه رشد ۱۱ درصدی علمی و فناوری در دانشگاه های ایران، وجود ۴ میلیون دانشجو در ایران و ۱۰۰ هزار دانشجو در لرستان نشان دهنده سطح بالای علمی ایران است، به ویژه ایران در حوزه نانو پیشرفت های چشمگیری داشته است، تصریح کرد: نمونه دیگر این پیشرفت ها در زمینه پزشکی است که بعد از پیروزی انقلاب، ایران قطب پزشکی در غرب آسیا به شمار می آید و بسیاری از کشورها دانشجوهای خود را در رشته پزشکی به ایران می فرستند.

آیت الله میرعمادی یادآور شد: بسیاری از بیماران کشورهای حوزه خلیج فارس در بیمارستان های ایران درمان می شوند، ایران در بخش سلول های بنیادی و پیوند اعضا نیز پیشرفت های بسیار خوبی داشت است.

اتحاد کشورهای اسلامی باعث عزت مسلمانان خواهد بود

وی با تاکید بر اینکه یکی از موفقیت های ایران دست یابی به فناوری صلح آمیز هسته ای بوده است، افزود: اگر کشورهای اسلامی باهم باشند و از سرمایه های علمی استفاده کنند باعث عزت جامعه اسلامی خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی لرستان پرداخت و گفت: در خرم آباد که مرکز لرستان است ۱۵ دانشگاه و دانشکده داریم،  لرستان مثل اندونزی منابع زیرزمینی غنی دارد و جنگل های آن مملو از گونه های گیاهی بومی است؛  آبشارهایی و چشمه های فراوان و بی نظیری در لرستان وجود دارد.

آیت الله میرعمادی خاطرنشان کرد: قلعه «فلک الافلاک» نماد تمدن و فرهنگ مردم لرستان است که سابقه تاریخی مردم لرستان را نشان می دهد، مردم لرستان مردمی خون گرم، مهمان نواز و خوش اخلاق هستند؛  فرهنگ، طبیعت، گردشگری و علم آموزی مردم لرستان بسیار برجسته است.

یکی از علت های اصلی دشمنی آمریکا با ایران به خاطر پیشرفت های علمی است، آمریکا نمی خواهد کشورهای اسلامی پیشرفت کنند

وی با بیان اینکه یکی از علت های اصلی دشمنی آمریکا با ایران به خاطر پیشرفت های علمی است، آمریکا نمی خواهد کشورهای اسلامی پیشرفت کنند، اگر امروز اندونزی هم بخواهد به پیشرفت های علمی دست یابد،  باز آمریکا با او دشمنی می کند، تصریح کرد: فناوری هسته ای بهانه ای برای آمریکا است، اگر بهانه نباشد چرا ایران باید تحریم دارو و مواد صنعتی شود؛ اگر راست می گویند خوب ایران با آمریکا توافق هسته ای انجام داده، پایبند به آن باشند چرا مخالفت می کنند.

نماینده ولی فقیه در لرستان ادامه داد: با قاطعیت می گویم اگر امروز ایران دست از پیشرفت علمی بردارد آمریکا با ایران موافق خواهد بود؛ آمریکا به دنبال عقب نگه داشتن کشورهای اسلامی است، حالا یک کشور را بمباران می کند یک کشور را تحریم می کند و در یک کشور هم فرهنگ غربی خود را صادر می کند؛ لذا با تمام کشورهای اسلامی مخالف است.

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه مردم ایران با قاطعیت دنبال پیشرفت هستند و ۴۰ سال مقاومت ما برای از دست ندادن پیشرفت های علمی بوده است، گفت: این راه را ادامه می دهیم و ترس و واهمه ای از آمریکا نخواهیم داشت؛  امیدواریم اندونزی هم پیشرفت های خود را با قاطعیت انجام دهد، ان شاء الله آینده جهان از آن اسلام و مسلمانان خواهد بود.

قدرت علمی، معنوی و نظامی ایران مانع حمله آمریکا به ایران است

وی در ادامه سخنان خود و در پاسخ به سوالات مطرح شده گفت: آمریکا در داخل ایران جایگاهی ندارد که بخواهد نفوذ و حمله کند؛  اگر ذره ای برای آمریکا امکان داشت این کار را می کرد.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه قدرت علمی، معنوی و نظامی ایران مانع حمله آمریکا به ایران است، آمریکا هر اقدامی در ایران انجام دهد شکست می خورد، تصریح کرد: نمونه آن در هشت سال جنگ عراق و ایران با حمایت های آمریکا بود که شکست خوردند، آمریکا تجربه شکست فراوانی را از ایران دارد، در  ماجرای طبس نیز آمریکا وارد ایران شد شکست خورد و برگشت؛  در خلیج فارس در سال گذشته نیز نظامیان آمریکایی به دست مامورین ایران دستگیر شدند و آمریکا نتوانست کاری انجام دهد؛ آمریکا بارها امتحان کرده که بخواهد به ایران حمله کند ولی هربار شکست خورده است.

آیت الله میرعمادی همچنین در پاسخ به سوال یکی از اساتید دانشگاه «رادن فتح» اندونزی پیرامون چگونگی اجرای برنامه های سوادآموزی در اندونزی با توجه به تجربه های ایران اظهار داشت: نرخ سواد در ایران قبل از انقلاب ۴۶ درصد بود و امروز به ۹۸ درصد رسیده است، ایران در این رابطه طرح ها و برنامه های متعددی تهیه کرده که تجربه های بسیار ارزشمندی است.

مسلمانان در مشکلات یکدیگر شریک هستند

وی ادامه داد: هرگاه تاریخ اندونزی را مطالعه می کنم و می خوانم که این کشور جمعیت و منابع اقتصادی فراوانی دارد اما سطح سواد پایین است، ناراحت می شوم،  مسلمانان در مشکلات یکدیگر شریک هستند و باید آن ها را برطرف کنیم.

نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به اینکه در ایران شیعه و سنی متحد هستیم، البته دشمنان تلاش می کنند تفرقه بیاندازند اما موفق نشده اند، اظهار داشت: در کردستان همه سنی هستند اما رهبر ایران را بسیار دوست دارند و بالاترین استقبال را از رهبری در سفر به کردستان انجام دادند.

آیت الله میرعمادی خاطرنشان کرد: رهبر ایران ۱۰ روز در سفر خود به کردستان با سنی ها بود و در میان آنها بود، این امر نشان می دهد که شیعه و سنی می توانیم متحد باشیم.

نظر شما