شناسهٔ خبر: 25056593 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سرمربی موفق فوتبال پایه ایران: تیم ملی امید ظرفیت المپیکی شدن را دارد

R1359/P1359/S9,1299/CT12

عباس چمنیان گفت: همه ما می‌دانیم که ظرفیت فوتبال ایران اگر در مسیر درست قرار بگیرد و هدایت بشود، بسیار بالاست. این توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها اگر موفق نشود باید تعجب کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، با وجود اینکه امروز از جواد نکونام به عنوان یکی از گزینه های اصلی سرمربی گری تیم ملی امید یاد می شود اما عباس چمنیان مرد موفق فوتبال ایران همچنان یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های هدایت تیم ملی امید است و می‌تواند به حسرت المپیکی شدن ایران پایان دهد.

با او که سال گذشته به عنوان سرمربی تیم ملی نوجوانان در جام جهانی نتایج شگفت انگیز و غیر قابل انتظاری به دست آورد در خصوص تیم ملی امید به گفت‌وگو نشستیم.

نظرتان را درباره شرایط فعلی تیم ملی امید بگویید.
ما می‌دانیم که یکی از عوامل خیلی مهم موفقیت بحث استفاده از زمان است و آن چیزی که در مورد تیم ملی امید در ماه‌های اخیر همواره مطرح شده بحث از دست دادن زمان برای تعیین تکلیف کادر فنی و بازیکنان تیم ملی امید است که این اتفاق رخ نداده و به جایی رسیده که در آستانه مسابقات آسیایی هستیم و ساختار تیم ملی امید هنوز شکل نگرفته است.

به نظرتان دلیل نتیجه‌ نگرفتن ایران در دوره‌های قبل چه بود؟
در اینکه ما نتیجه نگرفتیم قطعا عوامل بسیار زیادی تاثیر گذار بوده، شاید در گذشته یکبار یا چندبار مرتکب همین اشتباه شدیم و از زمان استفاده نکردیم. در کنار آن تیم ملی امید یک تیم معلق بین تیم بزرگسالان و تیم‌های رده‌های پایه است. نوع نگاه به تیم امید خاص است چون نه تیم ملی نوجوانان و جوانان است که ویژگی‌های خاص خودش را داشته باشد و نه تیم ملی بزرگسالان که از یک امتیاز و پتانسیل خاصی برخوردار باشد. شاید هرگز به تیم ملی امید به شکل خاص نگاه نکرده‌ایم و همواره این معلق بودن و تعلیق بین بزرگسالان و رده‌های پایه باعث شده آنچنان که باید و شاید به انتخاب مربیان کادرفنی و به تدارکات و آماده کردن این تیم نگاه جدی نشود، ما در طول نزدیک به نیم قرن گذشته تاریخ فوتبال ایران به المپیک نتوانسته‌ایم صعود کنیم و این تبدیل شده است به یک آرزوی دست نیافتنی.

برای فوتبال ما که در کنار همه موفقیت‌هایی که در طول سالیان مختلف کسب کرده‌ایم این موضوع خوب نیست، ما اولین تیم از نظر رنکینگ فیفا در آسیا قلمداد می‌شویم و سال گذشته توانستیم در پنج رده به جام جهانی راه پیدا کنیم ولی این به اصطلاح خلاء در فوتبال ما وجود دارد که ما هنوز نتوانسته‌ایم آن را پر کنیم.

تیم ملی امید نیاز به چه برنامه‌هایی برای صعود به المپیک دارد؟
هر چه سریعتر باید ساختار تیم شکل بگیرد. مشخصا کادرفنی که انتخاب می‌شوند و در کنار تیم هستند باید با ظرفیت‌های فوتبال ما بیگانه نباشند و از طرف دیگر با نوع پیکارهایی که تیم ملی امید در پیش دارد که متفاوت است، واقعا باید کاملا آشنا باشند.

چه مقدار نگاه بین‌المللی می‌تواند به تیم ملی امید کمک کند؟
آن چیزی که مسلم است نگاه باید بین‌المللی باشد چون ما خیلی مواقع نگاه‌مان به ظرفیت‌های فوتبال داخلی‌مان است ولی در ارتباط با دیدارهای بین‌المللی و حضور در میادین بین‌المللی به نظر می‌رسد نوع نگاه مربیان و کادرفنی و حتی کادر اجرائی این تیم باید نگاه بین‌المللی به فوتبال باشد.

شما یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها برای هدایت تیم ملی هستید. اگر سرمربی تیم ملی شوید چه برنامه‌ای دارید؟

در گذشته هم اعلام کرده‌ام که هر زمانی و هرجایی که واقعا صلاح باشد و فوتبال ما لازم بداند که من کاری انجام بدهم و مخصوصا فدراسیون چون در طول این دو سال خوشبختانه آقای تاج و آقای ساکت اعضای کمیته فنی و سایر ارکان فدراسیون با تمام ظرفیت‌ها و قابلیت‌های عباس چمنیان آشنا شدند. طبیعتا اگر که این شرایط فراهم بشود، چه حالا چه در آینده هر زمانی که صلاح بدانند دوستان و تصمیم گیرندگان ما با تمام وجود در خدمت هر تیم ملی از تیم‌های کشورمان هستیم. شاید الان بنظر می‌رسد که تیم ملی امید یک اولویت بزرگ محسوب می‌شود. در هر حال این اتفاق اگر رخ دهد ما با تمام وجود برای کشورمان و برای تیم‌های ملی‌مان چه امید چه نوجوانان یا هر رده دیگری بعنوان سرباز حاضر به خدمت هستیم.

با توجه به شرایط فعلی گزینه‌های داخلی برای هدایت تیم ملی امید بهتر هستند یا گزینه‌های خارجی؟
مشخصا در سالی که از طرف مقام معظم رهبری سال حمایت از تولید داخلی، خدمات داخلی و خدمات ایرانی است، ما نگاه‌مان نباید فقط بحث کالا باشد. نیروی انسانی و منابع انسانی هم بعنوان یک سرمایه برای کشور محسوب می‌شوند و می‌توانند تا حد زیادی علاوه بر اینکه از خروج ارز، جلوگیری کنند قابلیت‌ها و توانمندی‌های داخلی را افزایش دهند. صرف نظر از اسم عباس چمنیان یا هر شخص دیگری، حضور مربی داخلی باید تبدیل شود به یک موفقیت که در نهایت ما از اینکه یک ایرانی مسئولیت کار را بر عهده می‌گیرد نتیجه کار و بازخورد کار مثبت و رضایت‌بخش توام با موفقیت باشد، که حضور مربیان توانمند ایرانی بتواند تداوم پیدا کند.

اگر سرمربی تیم‌ ملی امید شوید، چند درصد احتمال می‌دهید که بتوانید تیم ملی را المپیکی کنید؟
همه ما می‌دانیم که ظرفیت فوتبال ایران اگر در مسیر درست قرار بگیرد و هدایت بشود، بسیار بالاست. این توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها اگر موفق نشود باید تعجب کرد. در دو سال گذشته بنده با دو تیم ملی نوجوانان در سه رویداد بزرگ آسیایی و جهانی شرکت کردم و هدفگذاری که کردیم و تمام آن ایده‌ها و برنامه‌هایی که مدنظر قراردادیم عملیاتی شد و همه نتایجش را دیدند. من این اطمینان خاطر را به دوستان دادم که مطمئن باشید با استفاده از این ظرفیت‌ها می‌شود به موفقیت‌ها امیدوار بود و تا حد زیادی مسیر روشن است.

چگونه باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد؟
بستگی دارد چقدر زودتر برای آمادگی، پشتیبانی و حمایت تیم شرایط مشخص شود. می‌شود با قاطعیت گفت که موفقیت شانسی نیست. موفقیت حاصل برنامه است، موفقیت حاصل تلاش شبانه روزی است. آنچه که حداقل بنده و عملکردم در تیم ملی نوجوانان نشان دادم این بود که شبانه روزی کار می‌کنیم، شبانه روزی طبق برنامه پیش می‌رویم، هیچ کاری را بدون برنامه انجام نمی‌دهیم. تیم ملی امید نیاز دارد به یک چنین فلسفه‌ و رویکردی که کار شبانه روزی جدی، با برنامه، هدفمند انجام شود. بنظر من تیم ملی امید امسال بهترین ظرفیت و توانمندی را دارد که به مسابقات المپیک راه پیدا کند و بتواند به آرزوی چندین چند ساله مردم و علاقه مندان کشورمان جامه عمل بپوشاند.

منبع: جام جم

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

نظر شما