شناسهٔ خبر: 25056492 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اراک| مشکل اصلی بخش درمان کشور پایین بودن سرانه تخت‌های بیمارستانی است

R41371/P1494/S6,73/CT11

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت گفت: پایین بودن سرانه تخت‌های بیمارستانی نسبت به کشورهای توسعه‌یافته از جمله مشکلات اصلی بخش درمان کشور است.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، محمدرضا فراهانی ظهر امروز در بازدید از دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: اگر ما با نگاه درست و شناخت بهتری فکر کنیم در می‌یابیم که در حوزه فرهنگی، مشکل و چالش اصلی ما منابع مالی نیست، هر چند دولت در بحث فعالیت‌های فرهنگی در فضاهای دانشگاهی اعتبارات خوبی تخصیص داده و منابع خوبی برای دانشجویان در سال برای فعالیت‌های دانشجویی و فرهنگی در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: میزان سرانه مالی برای هر یک از دانشجویان در سال حدود دو میلیون تومان است که دولت به دانشگاه‌های علوم پزشکی برای فعالیت‌های دانشجویان در زمینه‌هایی فرهنگی و دانشجویی و هزینه‌های صنفی و رفاهی می‌پردازد که در مقایسه با دیگر دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه آزاد و غیره رقم مناسبی است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه هر چقدر در حوزه فرهنگی، سرمایه‌گذاری کنیم، کم است گفت: معتقدم در حوزه فرهنگی، یکی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم، نبود شناخت و فهم صحیح از صحنه، میدان و همچنین یک‌سری تنگ‌نظری‌ها و تهجرها است.

فراهانی ادامه داد: حوزه فرهنگی با داشتن پیچیدگی‌ها و سختی‌های خود، مخاطبان زیادی دارد و یکی از رسالت‌های خطیر ما در حوزه فرهنگ در فضاهای دانشگاهی، کسب رضایت دانشجویان به عنوان قشر فرهیخته کشور و آینده‌سازان نظام سلامت است و ما باید در حوزه فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، نیازهای فرهنگی جامعه هدف خود را برطرف کنیم که این مساله، مسئولیت ما را دو چندان می‌کند.

وی ادامه داد: به هرحال رضایت دانشجویان از وضع موجود به لحاظ دانشجویی و فرهنگی یکی از اهدافی است که ما به شدت آن را دنبال می‌کنیم و یکی از اهداف اصلی ما از سفرهای اخیر و بازدید از دانشگاه‌ها، این است که نیازهای دانشجویی، رفاهی، فرهنگی را شناسایی کنیم و درصدد برطرف کردن مشکلات باشیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت عنوان کرد:  برای ما در معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، این سفرها و بازدید از دانشگاه‌ها فرصتی بسیار مغتنم است و تصورات ذهنی که برخی از افراد نسبت به دانشگاه‌های علوم پزشکی به ما ارائه کردند با این سفرها و دیدار با دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی به عینیت رسید و سبب شد ما در بازدید از حدود 20 دانشگاه علوم پزشکی کشور در سال گذشته و امسال، از نزدیک بانقاط ضعف و قوت دانشجویان آشنا شویم و با نگاه شفاف‌تری نسبت به مسائل، برنامه‌ریزی کنیم.

فراهانی خاطرنشان کرد: در گذشته به لحاظ ساختار نیروی انسانی، ستاد وضعیت مطلوبی نداشت، زمانی که مسئولیت معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت را تقبل کردم، ساختار معاونت به لحاظ نیروی انسانی جایگاه مطلوب و درخور شانی نداشت و ستاد به‌عنوان مغز متفکر، از حداقل وزن لازم برای فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌های علوم پزشکی برخوردار بود.

وی اضافه کرد: ما در دولت یازدهم در دو یا سه سال فعالیت در حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی، درصدد تاسیس سخت‌افزاری و نرم‌افزاری منابع انسانی بودیم، از این رو در سال‌های گذشته توفیق نداشتیم برای بازدید و دیدار با دانشجویان، به دانشگاه‌ها سفر کنیم اما خوشبختانه در 6 ماه گذشته، بیش از یک سوم دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مورد بازدید و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت تصریح کرد: حوزه فرهنگی، حوزه سخت و سنگینی است و در حوزه درمان، فرآیند فعالیت‌ها به طور کامل تعریف شده و شاید تنها چالش‌ ما  در این حوزه بحث منابع مالی است و بنده در مدت حضورم در وزارت بهداشت، در بخش درمانی مشکلات ویژه‌ای ندیده‌ام.

فراهانی بیان کرد: شاید پایین بودن سرانه تخت‌های بیمارستانی نسبت به کشورهای توسعه‌یافته از جمله مشکلات اصلی بخش درمان باشد که این نقص کاملا شفاف است که راه حل مشخصی دارد و جبران می‌شود و خیلی از کشورهای دنیا با چالش در مساله درمان مواجه هستند اما در حوزه فرهنگی قضیه به طور کامل متفاوت است و از ابعاد مهم و پیچیده‌ای برخوردار است.

وی ادامه داد: زمانی بحث فرهنگی به‌ویژه در فضاهای دانشگاهی سخت‌تر می‌شود که عده‌ای در این حوزه حساس و حیاتی اظهار نظر و دخالت‌های بی‌جا می‌کنند و متاسفانه برخی از افراد در محیط‌های دانشگاهی به خود اجازه دخالت در تصمیم‌گیری‌ها در مباحث فرهنگی و در فضاهای دانشگاهی را می‌دهند که این مساله ما را نگران می‌کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت عنوان کرد: کف مطالبات و نیازها در حوزه دانشجویی در این دانشگاه تا حدودی تامین شده و  مسئولان دانشگاه‌ها در حوزه فرهنگی باید تلاش بیشتری کنند و با تامین زیرساخت‌های لازم و تجهیز امکانات کافی، انتظارات دانشجویان را در این حوزه برطرف کنند.

فراهانی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های انجام شده در حوزه فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی درراستای اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی است و یکی از مهم‌ترین وظایف مسئولان دانشگاه‌ها حفظ سلامت جسمی و روحی دانشجویان است.

وی اضافه کرد: در محیط‌های دانشگاهی همواره باید به گونه‌ای رفتار کنیم که دانشجویان احساس ناامنی نکنند و به امنیت آنان خدشه‌ وارد نشود و هر نتیجه‌ای غیر از این به این معنا است که وظایف خود را در قبال دانشجویان به خوبی انجام نداده‌ایم و به نتیجه مطلوب دست نیافته‌ایم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت تصریح کرد: گفت‌وگو با رویکرد اقناعی از الزامات ارتباط مسئولان فرهنگی دانشگاه با دانشجویان است.

فراهانی بیان کرد: به منظور پرهیز از سوءتفاهم و جلوگیری از هدررفتن سرمایه‌های فرهنگی در قبال سوالات و شبهات دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی در زمینه‌های مختلف، باید با دانشجو تعامل داشت، حرفش را شنید و به صورت مستند و مستدل دغدغه او را پاسخ داد و به گونه‌ای رفتار کرد که دانشجویان در آرامش و امنیت روحی و روانی کامل پرورش یابند و از محیط، فضای درسی و دانشگاهی دلسرد نشوند.

انتهای پیام/ ع

نظر شما