شناسهٔ خبر: 25054620 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

سلبریتی‌ها کجا غیب شدند؟!

٥٠ خانوار از یک سرویس بهداشتی استفاده می‌کنند

فقط ٥٠ درصد از نخاله‌های ساختمانی جمع‌آوری شده است و به همین دلایل است که در شهر بیماری بیشتر است.

صاحب‌خبر -
سرویس اجتماعی فردا: فرشته چراغی، یکی از فعالان در منطقه زلزله‌زده کرمانشاه از شرایط فاضلاب، نخاله‌های ساختمانی و آشغال‌های رهاشده در مناطق زلزله‌زده ابراز نگرانی می‌کند و معتقد است تا زمانی که کاری در آن مناطق انجام نگیرد، نمی‌توان جلوی این بیماری‌ها را گرفت او با بیان اینکه اخیرا شش مورد مبتلا به سالک را سرپل‌ذهاب دیدم و با آن‌ها صحبت کردم می‌گوید: «یکی از آن‌ها سه ماه پیش به این بیماری مبتلا شده، اما چهار، پنج نفر دیگر اخیرا با ظاهرشدن زخم‌هایی روی دست‌وپایشان متوجه این بیماری شده بودند که به پزشک مراجعه کردند و پزشک نیز آن را تأیید کرد و برای درمان آن‌ها دارو تجویز کرده است. مدتی است نوعی سرماخوردگی نیز در این مناطق شایع شده که در ابتدا گمان می‌کردند که بیماری مالاریا یا وبا باشد.

به دلیل اینکه این بیماران به‌شدت بی‌حال می‌شدند و اسهال و استفراغ داشتند، اما بعد از مدتی متوجه شدیم نوعی سرماخوردگی است. چند مورد هم مشکوک به مالاریا بودند که به بیمارستان‌های کرمانشاه منتقل شدند که البته مشخص شد این‌طور نبوده در این مدت از خیلی از دهیار‌ها در‌این‌باره سؤال کردم و آن‌ها به من گفتند که تا به حال موردی از سالک و وبا به آن‌ها گزارش نشده است. هرچند در شبکه‌های اجتماعی چند بار دیدم عده‌ای درباره شیوع بیماری سالک و بیمارشدن تعدادی سخن گفته بودند، اما تاکنون هیچ گزارش رسمی شیوع این بیماری را تأیید نکرده است».

به اعتقاد او این بیماری در شهر‌های زلزله‌زده نیست، در روستا‌ها شایع‌تر است. چراغی می‌افزاید: «سرماخوردگی که به‌تازگی در این مناطق شایع شده، بیشتر مردم شهرنشین به آن مبتلا شده‌اند و در روستا‌ها کمتر دیده شده است. به دلیل اینکه شرایط شهر به مراتب بدتر از روستاهاست در روستا‌ها تقریبا کار آواربرداری و جمع‌آوری نخاله‌ها به طور کامل انجام گرفته است. همچنین به دلیل اینکه در روستا‌ها معماری خانه‌ها به‌گونه‌ای بود که سرویس بهداشتی بیرون از خانه و در حیاط ساخته شده بود و خیلی از آن‌ها سالم مانده اند، وضعیت سرویس بهداشتی بهتر است، اما در شهر ٥٠ خانوار از یک سرویس بهداشتی استفاده می‌کنند. یکی دیگر از معضلات شهر فاضلاب‌های رو‌باز است. پس از زلزله برای بهبود شرایط سرویس بهداشتی کنار کمپ‌ها فاضلاب‌های موقت ساخته شد که روباز هستند و مسائل بهداشتی در ساخت آن رعایت نشد که این خود باعث شیوع بیماری می‌شود. نخاله‌های ساختمانی در شهر که به گفته خود وزارت بهداشت محل مناسبی برای رشد پشه ناقل سالک است، هنوز در شهر‌ها به طور کامل جمع‌آوری نشده است. در سرپل شاید بتوان گفت: فقط ٥٠ درصد از نخاله‌های ساختمانی جمع‌آوری شده است و به همین دلایل است که در شهر بیماری بیشتر است».
 
 
منبع: شرق

نظر شما