شناسهٔ خبر: 25054566 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک پزشک عمومی:

آسم آلرژیک، شایع ترین نوع آسم است

نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک پزشک عمومی گفت: حساسیت یا آلرژی فصلی در اثر واکنش طبیعی بدن به عواملی به وجود می‌آید که طبیعی و بی ضرر هستند، ولی دستگاه ایمنی بدن برخی افراد به شدت نسبت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد.

صاحب‌خبر -

کیانوش جهانپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: آلرژی فصلی یکی از حساسیت‌های شایع است که معمولاً در فصل‌های بهار و گاهی در تابستان و حتی پاییز، به هنگام گرده افشانی گیاهان مشاهده می شود. گرده افشانی برخی گیاهان بهاره و در مواردی تابستانی است.

آلرژی زمینه ژنتیکی دارد

وی در خصوص عامل وراثت در ابتلا به حساسیت ادامه داد: آلرژی فصلی زمینه ژنتیکی دارد و در فرزندان دارای والدین با آلرژی مشابه بیشتر دیده می‌شود. نشانه‌های آلرژی التهاب مخاط بینی، عطسه، آبریزش بینی، خارش و اشک آمدن از چشم‌ها، احساس خارش در سقف دهان، پشت گلو و بینی هستند.

این پزشک عمومی افزود: در موارد شدیدتر ممکن است علائمی مانند سرفه، خس خس سینه، تنگی نفس و به ندرت تا افسردگی، کم اشتهایی و اختلال خواب نیز نمایان شوند. این نشانه‌ها معمولا بیش از یک تا دو هفته ادامه پیدا می‌کنند و البته ممکن است هر ساله در موسم خاصی دیده شوند.

جهانپور با بیان نحوه تشخیص آلرژی ادامه داد: با ارزیابی علائم و نشانه‌های بیمار و انجام معاینات فیزیکی، پزشکان می‌تواند تشخیص دهند که بیمار دارای حساسیت فصلی است یا خیر. پس از تشخیص، پزشک قادر به شناسایی عامل اصلی آلرژی خواهد بود و می‌تواند درمان را شروع کند.

وی در خصوص بیماری‌های مرتبط با آلرژی‌های فصلی تصریح کرد: این بیماری‌ها با علائمی از جمله رینیت آلرژیک با علایم التهاب مخاط بینی و حلق، کونژکتیویت آلرژیک با علایم قرمزی، سوزش و خارش چشم‌ها و آسم آلرژیک همراه با علایم تنگی نفس و گرفتگی راه‌های تنفسی و تنفس صدادار بروز می‌کند.

این پزشک عمومی در رابطه با آلرژی به عنوان سر منشا آسم اضافه کرد: آسم آلرژیک، شایع ترین نوع از آسم است. حدود ۹۰ درصد از کودکان و همچنین ۵۰ درصد از افراد بزرگسال به این آسم مبتلا هستند.

بهترین شیوه، شناخت و دوری از عامل حساسیت است

جهانپور گفت: استنشاق مواد خاصی به نام آلرژن (مواد حساسیت‌زا مثل گرده گیاهان، کنه‌ها، و یا کپک‌ها) آلرژی را به ارمغان می‌آورد و ممکن است فرد دچار علائم تنفسی و بیماری آسم شود. تقریبا همه افرادی که به آسم (آلرژیک یا غیر آلرژیک) مبتلا هستند پس از ورزش در هوای سرد و یا پس از استنشاق هر نوع دود و گرد و غبار دچار مشکل می‌شوند. 

وی در خصوص درمان حساسیت‌های فصلی ادامه داد: درمان حساسیت فصلی می‌تواند شامل استفاده از گیاهان دارویی به تجویز متخصصین طب ایرانی، داروهای بدون نیاز به نسخه مانند آنتی هیستامین، استفاده از داروهای ضد احتقان، ایمونوتراپی و طب مکمل باشد. البته فراموش نشود که موثرترین راه، دوری جستن از عامل ایجاد حساسیت است.

این پزشک عمومی با اشاره به طب سنتی به عنوان راهی برای درمان اضافه کرد: در طب سنتی ایرانی در فردی که واکنش‌های آلرژیک در او بروز کرده است، ابتدا با شناسایی مزاج و یا اگر دارای سوء مزاج شده باشد با اصلاح سبک زندگی و عادت‌های غذایی و بررسی فعالیت‌های بدنی و حتی نحوه استحمام فرد، شروع به درمان آلرژی می‌کنند.

حجامت در درمان آلرژی موثر است

جهانپور ادامه داد: اقداماتی مانند پاکسازی و حجامت در درمان آلرژی ممکن است در دستور کار طبیبان متخصص طب ایرانی قرار گیرد. از اقدام خودسرانه یا تجویز افراد خودخوانده باید پرهیز کرد زیرا استفاده خودسرانه گیاهان دارویی بر ‌خلاف آنچه تبلیغ می‌شود که داروهای گیاهی ضرری ندارد، ممکن است دارای عوارض و تداخلات شدید باشند.

وی تصریح کرد: درمان‌های ایمونوتراپی نیز اغلب برای بیماران با علائم شدید یا افرادی که به درمان‌های معمول پاسخ خوبی ندارند استفاده می شود. مطالعات نشان می‌دهد که علایم آلرژی فصلی در بیمارانی که از غذاهای حاوی پروبیوتیک استفاده می‌کنند، بهبود نسبی یافته‌ و کیفیت زندگی بهتری دارند.

کمبود ویتامین D با آلرژی در ارتباط است

این پزشک عمومی خاطر نشان کرد: وجود ارتباط روشن سطح ویتامین D و بروز برخی واکنش‌های حساسیتی و هم چنین به دلیل محدودیت منابع غذایی این ویتامین، باید افراد را به فعالیت بدنی و تحرک به ویژه زیر نور آفتاب، دریافت روزانه از منابع غذایی ویتامین D و در صورت نیاز مکمل ویتامینی راهنمایی کرد.

انتهای پیام

نظر شما