شناسهٔ خبر: 25053904 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قائم مقام وزیر علوم: آموزش عالی کشور در دوران گذار به سر می برد

تهران-ایرنا- قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه انتظارات کنونی از آموزش عالی کشور فراتر از دوره های گذشته است، گفت: هم اکنون در یک دوران گذار به مرحله جدید با چشمداشت ها و توقعات بر اساس مقتضیات زمان به سر می بریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا، عبدالرضا باقری روز سه شنبه در نخستین جلسه کمیسیون هماهنگی و اجرایی سازی سیاست های آمایش آموزش عالی در سال 97 که در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، اظهار داشت: مباحثی همچون تربیت فارغ التحصیلان متخصص و کمک به تولید علم از جمله انتظارات از آموزش عالی در دوره های گذشته بود اما در دوره جدید باید بر تامین نیازهای کارشناسی برای دستگاه های اجرایی و تربیت نیروهای کارآفرین نیز متمرکز شده به گونه ای که دانشگاه ها موتور محرکه مراکز دانش بنیان کشور باشند.
رییس مرکز هیات های امنا و هیات های مرکزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: این نقش های جدید سبب به وجود آمدن دوران گذار شده است، دورانی که بایستی وضعیت آموزش عالی نسل گذشته را به مطالبات امروزی هدایت کنیم.
وی افزود: البته تهدیدات و مشکلاتی در این دوران گذار همچون عدم توان دانشگاه ها در پاسخگویی به انتظارات جامعه، متزلزل شدن نقش دانشگاه ها به عنوان تنها مرجع دانش، امکان پذیر نبودن تداوم آموزش به صورت گذشته و نبود نظام مدون برای جایگزینی آن وجود خواهد داشت.
باقری در ادامه با بیان این که ایده ها و افکار باید به مرور شکل گیرد، ادامه داد: البته در این دوران گذار در آموزش عالی، فرصت هایی همچون الگوهای جدید برخی از دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری در کشور نیز داریم که می تواند سرمشق قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: تقویت باور علمی در سطح کشور، فراهم بودن شرایط برای توسعه ارتباطات بین المللی و فرهم شدن امکان دسترسی وسیع و آسان به اطلاعات از طریق فضای مجازی از جمله فرصت های این دوران گذار به شمار می روند.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: همچنین در دوره جدید با دشواری هایی همچون مواجهه با انتظارات فراتر از دوره های قبلی، فراهم نبودن امکانات لازم برای پاسخگویی به این انتظارات، اداره و حفظ و انسجام نظام موجود در دانشگاه ها و مبادرت همزمان به تغییر خواهیم شد.
وی گفت: نقشه جامع علمی کشور، آیین نامه های ترفیع و ارتقا، قانون تشکیل هیات های امنا، قانون اهداف و وظایف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ماده یک قانون احکام دایمی و سایر ظرفیت های قانونی که در این راستا بر اساس اسناد بالادستی داریم؛ می توانند کمک شایانی کنند.
رییس مرکز هیات های امنا و هیات های مرکزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هیات های امنا در این دوران گذار نقش و جایگاه بسیار مهم دارند به گونه ای که باید در مواجهه با مشکلات مدیریت دانشگاه ها کمک حال باشند.
وی افزود: همچنین هیات های امنا می توانند نقش ارزشمندی در کمک به استقلال دانشگاه ها و فراهم ساختن شرایط برای آزادی عمل از منظر تسهیل قوانین داشته باشند و بر همین اساس در این دوره جدید، این افراد باید دارای ویژگی هایی همچون آشنایی به مقتضیات جدید، اندیشمند و مقبول بودن و فارغ از دخالت دادن گرایش های سیاسی باشند.
باقری با اشاره به اقدامات حمایتی وزارت علوم از هیات های امنا دانشگاه ها گفت: ابلاغ مصوبات این هیات ها در گذشته 3 الی 6 ماه زمان می برد اما هم اکنون ظرف یک هفته تا 10 روز، مصوبات جدید به دانشگاه ها ابلاغ می شود.
وی در ادامه یادآور شد: تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی، تدوین طرح جامع فضای کالبدی برای موسسات فاقد طرح جامع، تدوین طرح جامع نیروی انسانی و نیز اصلاح آیین نامه اعطای ترفیع اعضای هیات علمی، اصلاح آیین نامه اعطای پایه تشویقی به اعضای هیات علمی، دستورالعمل ساماندهی پایان نامه های دانشگاهی، تاکید بر انجام کارآموزی و افزایش مهارت داشنجویان، تسهیل در بهره مندی از ظرفیت های علمی متخصصان ایرانی خارج از کشور، توسعه دیپلماسی علمی، ساماندهی ماموریت های خارجی اعضای هایت های علمی و تاسیس شرکت های دانش بنیان با مشارکت اعضای هیات علمی از جمله مقولات راهبردی مورد تاکید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: همچنین واگذاری فعالیت های تصدی گری موجود به موسسات با هدف تمرکززدایی، حذف فعالیت های هیات های ممیزه مرکزی در رسیدگی به پرونده های ارتقای رتبه اعضای هیات علمی، پیش بینی سازوکار لازم برای نظارت بر نحوه انجام امور از جمله اقدامان مهم انجام شده وزارت علوم در هیات های ممیزه است.
علمی**9187**2017

نظر شما