شناسهٔ خبر: 25053362 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مجلس از پاسخ های وزیر بهداشت قانع شد

تهران - ایرنا - نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ های وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سوال دو نماینده قانع شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در جلسه علنی امروز مجلس در طرح سوال از وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی مبنی بر این که چرا با وجود تولید صافی دیالیز در کشور ، مجوز واردات می دهید گفت: آنچه وزیر در مورد صافی دیالیز ارائه داد کذب محض است، آمار غلط بوده و صحبت های وی قابل استناد نیست، کما اینکه در این مورد مدارک مستندی در کمیسیون بهداشت وجود دارد.
وی افزود: حمایت از تولید و کالای ایرانی خط قرمز ماست. به جای حمایت از تولیدکنندگان صافی دیالیز و پرداخت میلیارد بدهی به تولیدکنندگان حتی کالای خارجی وارد می کنید. افزایش واردات خیانت به کشور محسوب می شود. از بین بردن تولید و اشتغال و سرمایه ملی این کشور چه افتخاری دارد؟
نماینده مردم ارومیه ادامه داد: رهبر معظم انقلاب امسال را سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری کرده است و این در حالی است که برخی مسئولان کشور در خلاف آن و نابودی کالای داخلی اقدام می کنند.
وی در ادامه با بیان این که کارخانه های داخلی سالانه 12.5 میلیون صافی دیالیز تولید می کند گفت: مشاور امور دیالیز شما درخواست واردات یک میلیون دیالیز چینی را داد اما کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مخالفت کرد و اجازه واردات آن را نداد. صافی های چینی آسیب های جدی به بیماران زده است. شما که تا این حد بر سر جان مردم قسم می خورید چرا سلامتی مردم را با صادر کردن مجوز واردات دیالیزهای چینی به خطر انداخته‌اید؟
نماینده مردم ارومیه ادامه داد: چرا در مناقصه ساخت مرکز دیالیز کشور که سازمان بازرسی کل کشور در تاریخ 9 آبان ماه سال 96 به شما نامه نوشته که آن را متوقف کنید، تخلف کردید؟
قاضی پور یادآور شد: در حال حاضر دانشگاه های علوم پزشکی میلیاردها تومان به تولیدکنندگان بدهی دارند؛ آیا دستی در کار است که تولیدکنندگان داخلی حتی پول کارگر را هم نداشته باشند و آن وقت شما به راحتی واردات انجام دهید؟
قاضی پور در پاسخ به بخشی از اظهارات وزیر بهداشت درباره قیمت بالای دستگاه های دیالیز تولید داخل اظهار داشت: قیمت دستگاه های دیالیز را خود وزارت بهداشت تعیین می کند؛ اگر این قیمت دو سه برابر قیمت وارداتی است، خودتان آن را تعیین کرده اید.
وی گفت: تولیدکنندگان داخلی مالیات بر ارزش افزوده هم می دهند اما واردکنندگان از طریق هیات امنای ذخیره ارزی از مالیات معاف هستند.
این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: اجازه نمی دهیم تولیدی که با این همه زحمت سرپا ایستاده است توسط چهار نفر دلال به زمین بخورد. فراکسیون کارگری مجلس رسما اعلام می کند از هزاران کارگر تولید کننده دیالیز حمایت می کند. بنده را هم با شکایت از قوه قضائیه نترسانید. قبل از شما هم همکارانتان از بنده شکایت کردند حاضرم به خاطر تولید ملی و کارگر ایرانی شلاق بخورم و حتی اعدام شوم.
در نهایت با قانع نشدن قاضی پور از توضیحات وزیر بهداشت، سوال و پاسخ به رای گذاشته شد که مجلس از پاسخ های وزیر قانع شد.
در ادامه علیرضا محجوب نماینده مردم تهران از سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره علت مطالبه 9 درصد حق بیمه جهت واریز به وزارت بهداشت سوال کرد و گفت: این سوال برای سال 95 بود که 10 روزه باید رسیدگی می‌شد اما از زمان آغاز 700 روز گذشته که تبعات دارد.
وی افزود: وصول مطالبات حق وزارت بهداشت است، اما با این حال باید دید در این مدت بر کارگران چه گذشته است.
نماینده مردم تهران در ادامه یادآور شد: با حکم مجلس در سال 1391 به اتفاق نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه و 13 نماینده دیگر در مجلس سابق از سازمان تامین اجتماعی تحقیق و تفحص کردیم. طبق این تحقیق و تفحص، هزینه درمان در سال 90، چهار هزار و 900 میلیارد تومان ، در سال 91، 5 هزار و 400 میلیون تومان اختصاص یافت که این میزان در سال96 به بیش از 23 میلیارد تومان رسید، این رقمی است که پس از به اجرا در آمدن طرح نظام سلامت افزایش یافته است. این بیماری است که شما به سیستم درمان کشور وارد کردید.
محجوب گفت: چه کسی این هزینه را به گردن کارگران انداخت؟ چه کسی با اطلاعات غلط قانون را نقض کرد و ریالی از سهمش به سازمان تامین اجتماعی که حق کارگران است را پرداخت نکرد.
وی ادامه داد: امروز جای طلبکار و بدهکار تغییر کرده و درحالی که حوزه درمان بابت سرانه درمان از سال 68 به کارگران بدهکار است امروز وزارتخانه از آنها مطالبه دارد؛ این سوال مربوط به 40 میلیون نفر جامعه کارگری است که مگر افزایش حقوق 5 برابر شده که شاهد افزایش 500 درصدی هزینه‌های درمان هستیم.
محجوب با تأکید بر اینکه نظام مالی باید براساس قدرت واقعی مردم تنظیم شود و نه توان مالی شما، یادآور شد:وزارت بهداشت درباره سرانه درمان به کارگران بدهکار است.
بعد از سخنان علیرضا محجوب از وی سوال شد که می خواهید سوال را به رای بگذارید که وی پاسخ داد: من دنبال رای گذاری سوال نیستم. من سوال خودم را مطرح کردم و دنبال رای گیری نیستم، اما در نهایت از پاسخ های وزیر قانع شد.
در پایان جلسه مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس شورای اسلامی که ریاست مجلس را برعهده داشت گفت: از نظر من سخنان آقای قاضی پور درست نبود و بحثهای مناسبی انجام نشد. آقای وزیر هم در بحثهایی که مجلس را خطاب قرار دادند درست نبود.
وی افزود: من در این مورد چون موضع داشتم حرف نزدم، واقعیت این است که اگر ما قانون را درست اجرا می کردیم نه وزارت بهداشت و بیمارستانها به این گرفتاری که الان افتاده اند ، گرفتار می شدند و نه هرج و مرجی به وجود می آمد.
نایب رئیس مجلس تاکید کرد: مجلس و به ویژه کمیسیون بهداشت آنچه که در چارچوب قانون نوشته است علمی و کارشناسی است که به آن عمل نشده است و ما هم در این زمینه مقصر هستیم چون اگر از اول می ایستادیم و اجازه نمی دادیم تخلف کنند اکنون این اتفاق نمی افتاد.
سیام**1058**1553

نظر شما