شناسهٔ خبر: 25052924 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

محجوب در واکنش به اظهارات وزیر بهداشت:

آقای وزیر هیچ یک از اظهارات شما قرین به واقعیت نبود/ در منش تان تجدید نظر کنید

خبرگزاری شبستان: نماینده تهران در واکنش به اظهارات وزیر بهداشت در خصوص وی گفت: آقای وزیر هرگونه که دوست دارند توهین می کنند و اگر تاکید دارند بی ادبی صورت نگیرد منظورشان این است که به ایشان بی ادبی صورت نگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران که با سوالی مبنی بر علت مطالبه 9 درصد حق بیمه بیمه شدگان تامین اجتماعی جهت واریز به حساب وزارت بهداشت چیست، وزیر بهداشت را به مجلس کشانده بود در واکنش به پاسخ های حسن قاضی زاده هاشمی گفت: در گزارش کمیسیون سوال مربوط به سال 95 است و سوال از هیئت رییسه این است که سال 95 بعد از این سوال 10 روز باید در کمیسیون گزارش تهیه می شد و بعد به صحن علنی می آمد اما این سوال بعد از 700 روز به صحن علنی مجلس آمده است بنابراین در بسیاری از مواقع به دلیل این فاصله و اتفاقاتی که رخ داده زیان جدی به یک بخش وارد می شود و سوال شونده محترم می گوید شما قانون را نوشته اید و من هم در حال اجرای قانون هستم.

 

وی افزود: ما به این کار داریم که چرا این مسئله رخ داده و آیا این مسئله باعث می شود وضع کارگران و یا وضع بهداشت و درمان بهتر شود و باعث خواهد شد شما خدمت بهتری بدهید؟ نه. جناب وزیر شما و دستگاهتان هدف تان وصول مطالباتتان است که البته من حق هر دستگاهی می دانم که به دنبال مطالباتش باشد اما جا دارد مجلس بشنود که چه بر کارگران رفته است.

 

دبیرکل خانه کارگر با اظهار اینکه من با حکم مجلس در سال 91 به همراه آقای قاضی پور و 13 نفر دیگر که در حال حاضر تعدادی از آنها در هیئت رییسه هستند تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی انجام دادیم و هزینه ما در آن زمان 4 هزار و 900 میلیارد تومان در بخش درمان و در سال 91 پنج هزار و 100 میلیارد تومان بوده اما در سال 96 با 23 هزار و 896 میلیارد تومان سال تمام شده و هنوز هم همه هزینه ها واصل و پرداخت نشده است یعنی هزینه واقعی نزدیک به 30 هزار میلیارد تومان است.

 

وی تاکید کرد: آقای وزیر بداند که از کل حق بیمه وصول شده سال گذشته که کمی بیشتر از 50 هزار میلیارد تومان است آیا کل آن سهم بهداشت و درمان است، آیا می شود دو سوم هزینه مطالبه شود در حالی که در قانون یک سوم آن باید مطالبه شود و سوال این است که چه کسی این هزینه را برای کارگران تعریف کرده و به گردن آنها انداخته است.چه کسی با اطلاعات غلط قانون را نقض کرد و ریالی از سهمش به سازمان تامین اجتماعی که حق کارگران است را پرداخت نکرد.

 

محجوب با تصریح این مطلب که بسیار عجیب است که وزارت بهداشت و درمان از سال ۶۸ تاکنون حتی ریالی از بدهی‌هایش به سازمان تامین اجتماعی را پرداخت نکرده و فقط مطالباتش از این سازمان را پیگیری کرده است، ادامه داد: البته کسی نمی‌گوید شما طلب ندارید اما آیا وقتی نظام مطالبه را تعریف می‌کردید بر اساس نیاز دستگاه خودتان تعریف می‌کردید یا بر اساس توان مردم و بیمه شدگان؟ این سوال بنده و ۴۰ میلیون بیمه شده تامین اجتماعی است.

 

وی با یادآوری این نکته که از سال ۹۰ تاکنون صورت هزینه‌های سازمان تامین اجتماعی پنج برابر شده است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که افزایش حقوق کارگران ۸۰ درصد بوده اما هزینه‌هایش ۵۰۰ درصد افزایش یافته است. چرا شما یک درصد سهم دولت از بخش درمان را به این سازمان پرداخت نکردید؟ چرا حقوق ۴۰ میلیون بیمه شده را پایمال کردید؟ چرا سرانه کارگران را پرداخت نمی‌کنید؟متاسفانه گویا برخی از پزشکان عادت ندارند محترمانه صحبت کنند. وزیر در سخنانش دو بار انتظارات شخصی خود را مطرح کرد. امیدوارم غرور وزیر در مقابل مجلس قدری کمتر شود. بنده به منش شما خرده می‌گیرم و از شما می‌خواهم در آن تجدیدنظر کنید. درست نیست درباره چیزی که تحقیق نکرده‌اید اتهام بزنید. این مجلس و وزارت تمام می‌شود و باید بتوانیم در کنار هم زندگی کنیم.

 

نماینده تهران در مجلس خاطرنشان کرد: به عنوان فردی که عضو خانه کارگر است افتخار می‌کنم و اگرچه نظام حزبی را قبول دارم اما خانه کارگر محل حزبی‌کاری نیست. نباید شما از عنوان خوب وزارت برای اتهام‌افکنی به بنده استفاده کنید. آقای وزیر هتاکی و بی‌احترامی، هتاکی و بی‌احترامی است. آن وقت خودتان از یک انتقاد برادر خوب و عزیزم آقای قاضی‌پور برآشفته می‌شوید. بنده که به جنابعالی بی‌احترامی نکردم. به مصوبات مجلس در سال ۱۳۶۸ رجوع کنید. نمایندگان آن دوره در باب اداره وزارت بهداشت مصوبه گذراندند و این مصوبات همچنان ساری و جاری است و لغو نشده است. چرا سهم دولت از درمان را پرداخت نمی‌کنید؟

 

محجوب در بخش پایانی اظهارات خود با شرح هزینه‌ها و منابع درمان، اعلام کرد:‌ کل هزینه درمان در سال ۹۰ بالغ بر ۴۹۰۰ میلیارد تومان بود که حسابرسی آن دو سال بعد انجام شد چرا؟ هزینه درمان در سال ۹۱ به ۵۴ هزار و ۷۱۷ هزار میلیارد ریال و منابع آن به ۶۴ هزار و ۵۴۸ هزار میلیارد ریال افزایش یافت. در سال ۹۲ هزینه درمان به ۷۶ هزار و ۷۵۱ میلیارد ریال و منابع درمان به ۷۸ هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال بالغ گشت. هزینه درمان در سال ۹۳ یعنی همان سالی که جنابعالی طرح نظام سلامت را به اجرا گذاشتید و در حقیقت به سیستم درمان کشور «بیماری» وارد کردید بالغ بر ۱۱۸ هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال بود ولی منابع آن کمی بیشتر از ۱۱۴ هزار میلیارد ریال بود. این اعداد در سال ۹۴ به ۱۶۳ هزار و ۵۱۵ میلیارد ریال در بخش هزینه‌های درمان و ۱۴۲ هزار و ۲۸۶ میلیارد ریال در بخش منابع افزایش یافت. این یعنی کسری ۲۱ هزار و ۲۲۳ میلیارد ریالی و در سال ۹۵ هزینه درمان به ۱۹۳ هزار و ۶۰۳ میلیارد ریال ولی منابع درمان ۱۶۰ هزار و ۸۹۵ میلیارد ریال شد که کسری ۳۲ هزار و ۱۶۸ میلیارد ریالی را بر نظام درمان کشور تحمیل کرد.

 

 

نظر شما