شناسهٔ خبر: 25052563 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

کناره گیری کاسترو از قدرت

«رائول کاسترو» رهبر کوبا قصد دارد روز پنجشنه هفته جاری از قدرت کناره‌گیری کرده و اداره امور این کشور را به معاون خود واگذار کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

رئیس‌جمهوری کوبا ماه گذشته در یکی از آخرین سخنرانی‌هایش با اشاره به کناره گیری از قدرت گفته بود: ما راه طولانی را طی کردیم. در نتیجه فرزندان ما چه آن‌هایی که در حال حاضر حضور دارند و چه آن‌هایی که در آینده به دنیا می‌آیند خوشحال خواهند بود.

رائول کاسترو ۸۶ ساله از سال ۲۰۰۶ میلادی زمام امور کشور را برعهده داشته و وی در حقیقت به دنبال مریضی برادرش فیدل کاسترو، مسئولیت کشور را برعهده گرفت. فیدل کاسترو نیز در جریان انقلاب سال ۱۹۵۹ قدرت کوبا را در دست گرفته بود.

به طور کلی فیدل و رائول کاسترو نزدیک به ۶۰ سال بر کوبا حکومت کردند و باعث شدند که کوبا یکی از بازیکنان اصلی در جنگ سرد باشد و همچنین کمک کردند تا علیرغم فروپاشی جماهیر شوروی، جریان کمونیسم ادامه داشته باشد.

روز پنجشنبه هنگامی که مجمع ملی رئیس جدید هیات دولت کوبا را انتخاب کند این فصل از تاریخ بسته خواهد شد و این اقدام باعث می‌شود تا کوبا به عصر پس از کاسترو قدم بگذارد.

مجمع ملی کوبا روز چهارشنبه تشکیل جلسه خواهد داد اگرچه رای گیری اصلی در روز پنجشنبه صورت خواهد گرفت و به شدت انتظار می‌رود که اعضای مجمع ملی «میگوئل دیاز کانل» معاون اول رائول کاسترو را به عنوان رئیس‌جمهوری جدید این کشور انتخاب کنند.

میگوئل دیاز کانل ۵۷ ساله درجات حزبی را به طور صعودی طی کرده و از سال ۲۰۱۳ میلادی دست راست رائول کاسترو بوده است. این نخستین بار است که در شش دهه گذشته نام فامیلی رئیس‌جمهوری کوبا کاسترو نخواهد بود و وی عضوی از نسل تاریخی کاسترو‌ها نیست و یونیفورم نظامی به تن نخواهد داشت و رهبر حزب کمونیست نخواهد بود.

این در حالی است که برونو رودریگز، وزیر امور خارجه کوبا گفت: نوعی حس تمدید و حس ادامه راه کاسترو‌ها وجود دارد.

در همین حال برخی از مردم نیز معتقدند اگرچه تغییر دولت صورت می‌گیرد، اما همچنان همانند گذشته است و کاسترو‌ها بر مسائل کشور نفوذ دارند. برخی از مردم می‌گویند حتی اگر فرد دیگری به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود، دولت کوبا همواره دولت کاسترو خواهد بود.

رائول کاسترو تا سال ۲۰۲۱ که کنگره بعدی تشکیل می‌شود به عنوان رهبر حزب کمونیست باقی خواهد ماند و تا آن زمان وقت کافی دارد تا از یک گذار کنترل شده مطمئن شود و شاگردش را که قطعا اصلاحاتش از سوی کمونیست‌ها به چالش کشیده می‌شود تحت حمایت خواهد داشت.

مردم کوبا ماه گذشته مجمع ملی جدید این کشور را انتخاب کردند که ۶۰۵ عضوش موظفند تا رئیس‌جمهور جدید را انتخاب کنند.

میگوئل دیاز کیست؟

میگوئل دیاز-کانل، فعالیت سیاسی خود را به عنوان عضو لیگ جوانان کمونیست در شهر سانتا کلارا، شروع کرد. در ماه فوریه سال جاری، او ارتقاء مقام یافت و به سمت یکی از پنج معاون ریاست جمهوری در شورای دولتی منصوب شد. اکنون او مرد شماره دو در دولت رائول کاسترو است. این مقام به طور فزاینده‌ای مبین این است که او را برای پست ریاست جمهوری کوبا آماده می‌کنند.

دیاز-کانل، که ۵۲ ساله است با وجود سفر‌های متعدد خارجی چند ماه اخیر، در خارج از کوبا شناخته شده نیست. تا این اواخر او حتی در کوبا نیز نسبتا ناشناخته بود. ولی رائول کاسترو، پافشاری می‌کند که معاون جدید او یک شبه به مقام بالا نرسیده بلکه ترقی او تدریجی و با طی سلسله مراتب حزب کمونیست بوده است.

دو سال قبل قاطعیت ایدئولوژیکی میگوئل دیاز-کانل سبب شد که او به عضویت دفتر سیاسی (پولیت بورو) که کمیته اجرایی حزب کمونیست است، منصوب شود.

تازه‌ترین ارتقاء مقام او، بخشی از روندی است که رائول کاسترو آن را «انتقال تدریجی و با نظم» نقش‌های مهم به نسل جوان ترمی خواند و می‌گوید انقلابی‌هایی که اکنون سالخورده شده اند، باید سعی کنند نظام کمونیستی را برای آینده حفظ کنند.

 

 

نظر شما