شناسهٔ خبر: 25051238 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

«سی‌ان‌ان» گزارش داد:

ادامه رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۸

داده‌های اعلام شده از سوی دولت چین حاکی از آن است که این کشور در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی همچنان به رشد خود ادامه داده است. اما بسیاری از کارشناسان در صحت این داده‌ها تردید دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا به نقل از سی‌ان‌ان مانی، بر اساس داده‌های دولت چین که امروز -سه‌شنبه- منتشر شد، دومین اقتصاد بزرگ جهان در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی شش و هشت دهم درصد، در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، رشد داشته است.

ترس از جنگ تجاری میان ایالات متحده و چین از آغاز سال جاری میلادی شدت گرفته است، چراکه دو کشور اعلام کرده‌اند که بنا دارند تعرفه‌های گمرکی بالایی بر کالاهای وارداتی یکدیگر اعمال کنند. اما تاکنون به‌نظر نمی‌رسد این تهدیدها تاثیری بر فعالیت اقتصادی داشته باشد. رشد چین در سه‌ماهه آغاز سال، مشابه مقداری است که در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ گزارش شده است. 

دولت چین ماه گذشته میلادی اعلام کرد که در تمام طول سال به دنبال رشد شش و پنج دهم درصدی است. 

چنین میزان رشدی مایه رشک بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، همچون ایالات متحده، است. اما این میزان اندکی از رشد سالیانه شش و ۹ دهم درصدی که چین در سال ۲۰۱۷ گزارش داد کمتر است.

اوضاع در ادامه سال می‌تواند برای چین سخت‌تر شود. با در نظر گرفتن آسیب بالقوه‌ای که این کشور از نبرد تجاری با ایالات متحده متحمل می‌شود، انتظار می‌رود که حکومت چین اقدام‌هایی را در راستای کاستن از خطر در نظام مالی و بستن کارخانه‌های آلوده‌کننده و کم‌بازده انجام دهد. 

«جولیان اوانس-پریچارد»، اقتصاددان ارشد چینی در مؤسسه تحقیقاتی کاپیتال اکونومیکس، گفت: «به گمان ما پیش از پایان سال جاری میلادی با رکود در اقتصاد این کشور مواجه خواهیم بود.»

«لری هو»، یک اقتصاددان در بانک سرمایه‌گذاری ماکاری، گفت که رشد در بخش بزرگ صادرات چین به شکلی امیدوارکننده در سه ماهه آغاز سال افزایش یافت و در ماه‌های پیش روند نزولی خواهد داشت. 

او در این راستا، به رشد ۹ درصدی ارزش یوان چین در برابر دلار در سال گذشته میلادی اشاره کرد. یوان قدرتمندتر قیمت کالاهای چینی را برای واردکنندگان خارجی مناسب‌تر می‌کند. به گفته هو، اگر اقتصاد جهانی در اواخر سال جاری میلادی افت کند، صادرات چین نیز به احتمال زیاد متضرر خواهد شد.

تحلیل‌گران و حتی مقام‌های دولت چین سال‌ها نسبت به صحت داده‌های اقتصادی رسمی کشور تردیدهایی را مطرح کرده‌اند. برخی اقتصاددانان از مجموعه‌ای از اطلاعات یا دیگر منابع، همچون خروجی الکتریسیته و محموله‌های ترابری، بهره می‌گیرند تا برآوردی مستقل از چگونگی کارکرد اقتصاد چین به‌دست آورند. این معیارها معمولا چندان با داده‌های حکومت همخوانی ندارند. 

 اوانس-پریچارد در این رابطه گفت: «شاخص‌های رسمی رشد را باید با دیده تردید نگریست،‌ چراکه در چند سال گذشته به‌شکلی نامعقول ثابت مانده‌اند».

به باور او اقتصاد چین در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی، حدود چهار و هشت دهم درصد رشد داشته است. 

 

نظر شما