شناسهٔ خبر: 25051148 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برای اولین بار درجهان محقق شد؛

ساخت دستگاه توانبخشی کودکان مبتلا به اوتیسم توسط محقق ایرانی

تهران- ایرنا- محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، برای نخستین بار در جهان موفق به ساخت دستگاه یکپارچه سازی حواس پنجگانه کودکان مبتلا به اوتیسم شد. این دستگاه مکاترونیکی روند درمان این بیماران را بهبود می بخشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا از واحد علوم و تحقیقات، این دستگاه را آرزو فقیهی دانش آموخته رشته مهندسی برق و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی طراحی کرده و ساخته است.
وی درباره کارکرد این دستگاه توضیح داد: دستگاه یکپارچه سازی حواس پنجگانه، با تقویت و تعدیل حواس سبب تشخیص و تصویرسازی در ذهن کودکان مبتلا به اوتیسم می شود و به درمان آنها کمک می ‌کند.
به گفته محقق واحد علوم و تحقیقات، دستگاه یکپارچگی حسی اوتیسم بیشتر جنبه توانبخشی دارد و در کلینیک ‌های توانبخشی برای درمان این بیماران قابل استفاده است.
فقیهی با بیان اینکه دستگاه یکپارچگی حسی اوتیسم نمونه خارجی ندارد و برای اولین بار در ایران ساخته شده است، خاطرنشان کرد: از آنجا که این دستگاه نمونه دیگری در دنیا نداشته، موفق به راهیابی به مسابقات اختراعات Itex2018 مالزی شده است.
وی در زمینه تلاش ‌های صورت گرفته برای صنعتی شدن این دستگاه نیز گفت: ارزیابی ‌های لازم صورت گرفته است که پس از نهایی شدن قرارداد با سرمایه‌گذار، به تولید انبوه می ‌رسد.
محقق واحد علوم و تحقیقات، افزود: در جریان برگزاری مسابقات ربوکاپ آزاد ایران 2018 (14 تا 18 فروردین ماه در نمایشگاه بین المللی تهران)، یک شرکت استرالیایی سفارش خرید 100 عدد از این دستگاه را ارائه کرده است که در آینده نزدیک قرارداد آن منعقد می ‌شود.
آرزو فقیهی همراه با یک گروه دانش‌ آموزی در سیزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی روبوکاپ آزاد ایران 2018 شرکت کرد و به مقام نایب قهرمانی این مسابقات دست یافت.
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی واحد علوم و تحقیقات معتقد است: تشکیل این گروه گامی در راستای ثبت یک روش آموزشی بومی نوین، تسهیل روند آموزش، پژوهش، ساخت و تولید برای دانش‌آموزان است.
وی به همراه امید فقیهی دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی عمران دانشگاه فنی و حرفه‌ای، سرپرستی گروهی 6 نفره متشکل از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی کرج را در قالب آکادمی تحقیقاتی ژوبین برعهده دارد که پژوهش و ایده پردازی ‌های این گروه به ساخت دستگاه یکپارچگی حسی اوتیسم منجر شده است.

** اوتیسم
بیماری اوتیسم (درخودماندگی) یکی از بیماری های گروه بیماری های رشدی اختلالات طیف اوتیسم است که در اوایل دوره کودکی معمولا قبل از سه سالگی بروز می کند. هرچند علایم و شدت آن در افراد مختلف، متفاوت است اما همه انواع اوتیسم بر توانایی برقراری ارتباط با دیگران توسط کودک، تاثیر می گذارد.
به نظر می رسد که تعداد کودکان مبتلا به اوتیسم درحال افزایش است؛ گرچه درمان کاملی برای درمان اوتیسم وجود ندارد اما درمان جدی و به موقع اوتیسم تغییرات بزرگی در زندگی کودکان مبتلا به بیماری ایجاد می‌کند.

** علایم اوتیسم
اوتیسم علایم مختلفی دارد که البته تمام این علایم در کودکان مبتلا بروز نمی کند و ممکن است کودک مبتلا تنها یک یا چند مورد از این علایم را داشته باشد.
این علایم شامل این موارد می شوند:
تاخیر در یادگیری صحبت کردن یا صحبت نکردن
کودک ممکن است ناشنوا به نظر برسد حتی اگر آزمایش شنوایی سنجی را طی کرده و نتایج آزمایش طبیعی باشد
انجام رفتارها، علایق و بازی های تکراری
ناتوانی در گفتن اسم، برقراری ارتباط چشمی، اجتناب از نوازش شدن و بغل شدن و یا کمک نخواستن
ناتوانی از شروع مکالمه و صحبت با دیگران یا عدم توانایی در حفظ مکالمات
حساس بودن به نور، صدا یا لمس شدن و در عین حال بی توجه به درد
عادات غذایی عجیب، همچون خوردن تعداد کمی از انواع غذا یا خوردن مواد غیرخوراکی همچون گچ یا خاک
رفتار خودزنی مانند کوبیدن سر به زمین یا دیوار یا با دست ها
در روز جهانی آگاهی از اوتیسم، به منظور جلب توجه افکار عمومی به این اختلال، بناهای مهم شهرهای معروف دنیا، با نور آبی مزین می شود. رنگ آبی نمایانگر حمایت از مبتلایان به این اختلال و توجه ویژه به نیازهای آنان است.
این روز فرصتی مناسب است تا به این اختلال از ابعاد مختلف آماری، پزشکی، ژنتیکی، علوم شناختی، جامعه شناسی، اپیدمیولوژی، فرهنگی و حقوقی به طور دقیق پرداخته شود.
علمی**9157**1834
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me

نظر شما