شناسهٔ خبر: 25050852 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

3 سؤال بزرگی که از سوی "موسس تلگرام" بی‌پاسخ مانده است

منبع: تسنیم

تا به امروز "پاول دورف" به‌عنوان موسس تلگرام و پس از سالهای فعالیت و حضور اپلیکیشن او در کشورمان،‌ هیچ پاسخی به سه سؤال بزرگ و مهم درباره نحوه فعالیت تلگرام نداده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، تأکید و توجه به بسترهای نرم‌افزاری بومی و فعالیتهای دولت و حاکمیت در روزها و هفته‌های اخیر برای ترویج فرهنگ استفاده از دستاوردهای فناوری توسعه یافته توسط متخصصان کشورمان، زمینه‌ای برای کوچ بسیاری از کاربران فضای مجازی به سمت استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی که گوشه‌ای از خدمات و سرویسهای این فضا هستند را فراهم آورده است.

اما در شرایطی که مسئولان تصمیم‌گیر و اجرایی کشور در ماه‌های اخیر مدام از احتمال انسداد بسترهای خارجی و سرویسهایی نظیر پیام‌رسان تلگرام می‌گویند و روز گذشته ابوالحسن فیروزآبادی؛ دبیر شورای عالی فضای مجازی هم طی گفت‌وگویی رادیویی عنوان کرد «هر آن ممکن است اگر شرایطی پیش بیاید این انسداد در تلگرام حاصل شود اما فعلا قرار بر این است که علی‌رغم اینکه ما قوانین ضد انحصار نداریم و به روش معمولی نسبت به تقویت پیام‌رسانهای داخلی اقدام می‌کنیم، فعلا تصمیمی در رابطه با انسداد گرفته نشده است»، شاید باز هم برخی کاربران فضای مجازی دلیل برخورد سلبی با این سرویس را ندانند.

بیشتر بخوانید:

گاندی از تلگرام کوچ می‌کرد یا می‌ماند؟

فیلم/ چرا تلگرام در کشورهای‌مختلف محدود شد؟

حال با توجه به تمامی مزیتهایی که این سرویس خارجی دارد و پیام‌رسانهای بومی تلاش می‌کنند تا خدمات آن را روی بسترهای خود به شکل بومی درآورند اما ابهاماتی در ارتباط با فعالیت تلگرام در کشور وجود دارد و مدتهاست سؤالاتی بنیادین درباره نحوه عملکرد و درآمدزایی این سرویس خارجی مطرح است که گوشه‌ای از آنها به شرح زیر است:

سرمایه بیش از یک میلیارد دلاری مؤسس تلگرام که در رسانه‌هایی نظیر فوربز مطرح شد، چگونه حاصل شده است؟ مگر غیر از این است که پلت‌فرم تلگرام راهکار درآمدزایی مستقیمی ندارد پس چطور این میزان سرمایه حاصل شده است؟!

هزینه‌های سرورها، توسعه‌دهندگان، مدیران سرور و مواردی از این دست برای پشتیبانی از 200 میلیون کاربر فعال در تلگرام (طبق آمار مربوط به مارس 2018) از چه راهی تأمین می‌شود؟!

تلگرام مدعی حفظ حریم شخصی کاربرانش است اما این در حالی است که هیچ نهاد حاکمیتی در دنیا آن را تایید نکرده است؛ در حالیکه مجوز privacyShield اتحادیه اروپا که مربوط به حریم شخصی است برای این پیام‌رسان صادر نشده چطور باید به ادعای آن اطمینان داشت؟!

ایران در حال حاضر بالاترین درصد بازدیدکنندگان و استفاده‌کنندگان از تلگرام را دارد و بعد از آن نیز روسیه قرار دارد اما با توجه به اینکه روسیه از مسئولان این پیام‌رسان خواسته بود تا کلیدهای رمزنگاری مورد استفاده در این پیام‌رسان را در اختیار این کشور قرار دهد اما تلگرام از انجام این کار سر باز زد، ضرب‌الأجل فیلترینگ این پیام‌رسان در روسیه صادر شد.

طی یک سال اخیر بارها برخی مسئولان از متولیان توسعه سرویسهای خارجی به شکل ضمنی و حتی مستقیم درخواست کردند تا مطابق قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران به فعالیت بپردازند و با تکیه بر این مهم، فعالیتهای خود را تضمین کنند؛ حتی در این باره چندین بار توسط وزیر ارتباطات دولت کنونی مطرح شد که اگر حتی شبکه اجتماعی توئیتر هم قوانین ما را رعایت کند و خود را ملزم به آن بداند، می‌توان شرایط رفع فیلتر آن را در کشور چید.

با این حال تاکنون این سرویسها و مخصوصا تلگرام که در برخی بازه‌های زمانی منجر به بروز اختلال و آشوب در فضای سیاسی و امنیتی کشور شد، نه تنها خود را ملزم به رعایت قوانین کشور ما ندانسته‌اند بلکه درصدد ابداع روشی برای ناکارآمد کردن فیلترینگ روی بسترهای خود بوده‌اند تا به این طریق مانع از اقدامات تامینی کشورمان شوند.

نظر شما