شناسهٔ خبر: 25050096 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

خبرگزاری دانشجو گزارش می‌دهد؛

کره جنوبی خرید نفت از ایران را به شدت کاهش داد/ بازار ایران دربست در اختیار کره‌ای‌هاست؟!

کره جنوبی به بهانه بالا بودن قیمت، خرید میعانات گازی از ایران را تقریبا به نصف کاهش داده و کشورهایی نظیر روسیه، قزاقستان و نیجریه را جایگزین کرده است.

صاحب‌خبر -

وحید بلالی_ گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، شرکت پتروشیمی SK اینچئون کره جنوبی اعلام کرد با افزایش خرید نفت سبک از منابع دیگر خرید میعانات گازی از ایران را کاهش خواهد داد. چرا که ایران قیمت میعانات گازی را در خاورمیانه افزایش داده است.

این شرکت کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد سه میلیون بشکه نفت خام سبک برای تحویل در ماه آوریل خریداری کرده که جایگزینی برای خرید میعانات گازی از ایران خواهد شد.

این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد: از سه ماهه چهارم سال گذشته تاکنون شرکت SK اینچئون کره جنوبی میزان خرید میعانات گازی از ایران را تقریبا به نصف کاهش داده و به ۱.۱ میلیون بشکه رسانده است و خرید خود را از دیگر منابع نظیر روسیه، قزاقستان و نیجریه افزایش داده است.

این شرکت همچنین گفت: ما کاهش خرید نفت سبک از ایران را در پاسخ به افزایش قیمت این نوع نفت ایران انجام می‌دهیم.

براساس این گزارش ایران قیمت فروش رسمی (OSP) را برای بارگیری نفت خام سبک در ماه می‌و برای خریداران آسیایی به ۱.۳ دلار در هر بشکه رساند که بالاتر از میانگین نفت خام سبک عمان و دبی ۱۰ سنت بیشتر از ماه آوریل است.

براساس آمار‌های منتشره از گمرک کره جنوبی میزان واردات میعانات گازی کره جنوبی در سه ماهه نخست امسال با ۴۰ درصد کاهش به ۳.۴۵ میلیون تن معادل ۲۸۰ هزار و ۷۳۶ بشکه در روز رسید. شواهدی است مبنی بر اینکه کره جنوبی منابع خرید نفت خود را متنوع می‌سازد و پالایشگاه هیوندای اویل بانک این کشور در سال جاری نخستین خرید خود را از میعانات گازی نروژ انجام داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو،  نیم نگاهی به حجم واردات خودروهای مختلف به ایران در سال ٩٤ نشان می‌دهد که کره‌ای‌ها توانسته‌اند بیشترین سهم بازار خودروهای وارداتی ایران را به نام خود بزنند. به گونه‌اي كه سه برند كره‌اي در ايران به تنهايي توانسته‌اند ٦٠ درصد از بازار خودروهاي وارداتي ايران را به نام خود ثبت كنند.
کره جنوبی خرید نفت از ایران را به شدت کاهش داد/ بازار ایران دربست در اختیار کره‌ای‌هاست؟!
در همين حال آمار سال 95 هم نشان مي‌دهد كه بازهم كره‌اي‌ها صدرنشين واردات خودرو به ايران بوده‌اند و توانسته‌اند در اين مدت ٣٢ درصد بازار را به نام خود بزنند.
کره جنوبی خرید نفت از ایران را به شدت کاهش داد/ بازار ایران دربست در اختیار کره‌ای‌هاست؟!

سامسونگ به ‌عنوان یک برند تجاری کره ‌جنوبی به تنهایی بیشتر از نیمی از بازار موبایل ایران را به چنگ گرفته است. بر اساس آمار موسسه تحقیقات بازار GFK در تابستان ٩٦ سامسونگ ٥١‌درصد بازار موبایل ایران را در اختیار داشته است. پس از سامسونگ، هوآوی چینی با اختلاف زیاد ١٤ درصد، دیگر برند کره‌ای یعنی LG معادل ١٣ درصد، اپل ١١ درصد، HTC به اندازه ٤ درصد، برند کره‌ای SONY معادل ٢‌درصد و سایر برندها ٥‌درصد از بازار ایران را در اختیار دارند.

کره جنوبی خرید نفت از ایران را به شدت کاهش داد/ بازار ایران دربست در اختیار کره‌ای‌هاست؟!

از نظر ارزش فروش بازار هم سامسونگ پیشتاز بازار موبایل ایران است و گر چه محصولات اپل بسیار گرانقیمت است و می‌توانست به لحاظ ارزش سهم سامسونگ را بشکند اما کمپانی آمریکایی با گوشی‌های گران خود همچنان در بازار ایران عقب‌تر از سامسونگ است و این برند کره‌ای ٤٥‌درصد ارزش فروش بازار موبایل ایران را در اختیار دارد. ارزش سالانه بازار موبایل ایران ٦‌میلیارد دلار برآورد شده است و به این ترتیب می‌توان گفت سامسونگ از بازار ایران چیزی نزدیک به ٣‌میلیارد دلار و به عبارتی دقیق‌‌تر دو‌میلیارد و ٧٠٠‌میلیون دلار تنها از محل فروش گوشی درآمد دارد.

کره جنوبی خرید نفت از ایران را به شدت کاهش داد/ بازار ایران دربست در اختیار کره‌ای‌هاست؟!

کره‌ای‌ها یکه‌تاز بازار تلویزیون ایران

در بازار کالاهای الکترونیک ایران مثل تلویزیون کره‌ای‌ها تقریبا یکه‌تاز هستند. چهار برند SAMSUNG، LG، SONY، PANASONIC بیشترین فروش تلویزیون در ایران را دارند. از این میان سامسونگ یکه‌تاز بازار تلویزیون ایران هم بوده و ٣٩‌درصد از مجموع فروش بازار تلویزیون ایران را به خود اختصاص می‌دهد. بعد از سامسونگ، ال.جی ٣٤‌درصد و سایر برندها درمجموع ٢٧‌درصد فروش بازار ایران را در اختیار دارند.

کره جنوبی خرید نفت از ایران را به شدت کاهش داد/ بازار ایران دربست در اختیار کره‌ای‌هاست؟!

کره در بازار لوازم خانگی ایران، چین را جا گذاشت

در بازار لوازم خانگی ایران هم کره‌ای‌ها حرف اول را می‌زنند. براساس اعلام سازمان تجارت جهانی کره‌ای‌ها حتی چینی‌ها را پشت سر گذاشته‌اند و بیشتر از یک‌چهارم بازار لوازم خانگی ایران یعنی ٢٧‌درصد از سهم این بازار را در اختیار دارند. پس از کره‌ جنوبی، چینی‌ها سهم ٢٥درصدی، امارات ١٤، آلمان ٨، ترکیه ٧ و ایتالیا ٤‌درصد از بازار لوازم خانگی ایران را در دست دارند؛ البته این سهم‌بندی را سازمان تجارت جهانی با توجه به آمار واردات رسمی قایل شده است و اگر بخواهیم حجم قابل توجه قاچاق لوازم خانگی را به این مجموعه اضافه کنیم، سهم کره‌ای‌ها از بازار لوازم خانگی ایران بیشتر می‌شود.

محمدرضا دیانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفته است ٦٥‌درصد از مجموع بازار لوازم خانگی ایران در دست خارجی‌هاست که ٥٥‌درصد این سهم را تنها دو برند کره‌ای،  ازجمله سامسونگ در اختیار دارد.

 کره‌ای‌ها در تجارت با ایران شرکای خوبی نبوده‌اند. آنها در دوران تحریم بلافاصله خرید نفت از ایران را متوقف کردند و در حالی ‌که از فروش کالاهای استراتژیک صنعت نفت به ایران خودداری می‌کردند، به راحتی کالاهای مصرفی خود را به ایران می‌فروختند و تحریم را نادیده می‌گرفتند. آنها درواقع تنها به بازار ایران فکر می‌کردند و مقابل منافع تجاری ایران سنگ بزرگ تحریم را قرار می‌دادند. در پسابرجام هم کره‌ای‌ها تقریبا جزو آخرین کشورهایی بودند که حاضر به مراوده جدی‌تر تجاری با ایران شدند.

سودجویی سامسونگ از اقتصاد ایران

از این میان سامسونگ که سال‌ها بازار ایران را بدون قید و شرط در اختیار داشت در پسابرجام حاضر به سرمایه‌گذاری در ایران و راه‌اندازی کارخانه‌های تولیدی در کشور نشد و تنها خط مونتاژ خود را به ایران منتقل کرد؛ آن هم برای آن‌که از تعرفه‌های گمرکی ایران بیشترین استفاده را ببرد. مونتاژی که سامسونگ در ایران انجام می‌دهد درواقع با لحاظ‌کردن کمترین سود برای طرف ایرانی است.

نظر شما