شناسهٔ خبر: 25049850 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

لباس ارکستر ایران در جام جهانی رونمایی شد

بنیاد رودکی از لباس خوانندگان و نوازندگان در سرود جام جهانی رونمایی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگارحوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛پس از آن که بنیاد رودکی و فدراسیون فوتبال طی نشستی با اصحاب رسانه، اعضای سه سرود ایران در جام جهانی را معرفی کردند، علی اکبر صفی پور مدیر بنیاد فرهنگی هنری رودکی به همراه مسئولان شرکت هاکوپیان شامگاه 27 فروردین در هتل اسپیناس پلاس، از پیراهن اعضای ارکستر و خوانندگان سرود ایران در جام جهانی رونمایی کردند.

سالار عقیلی، فریدون شهبازیان، بابک زرین، شهرداد روحانی، مرادخانی معاون سابق امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رازمیک اوحانیان، پاکدامن مدیر کل روابط سیاسی وزارت امور خارجه، سید عباس سجادی، غلامحسین شاه علی رئیس سابق برج آزادی، تاج و ساکت رئیس و دبیر فدراسیون فوتبال، بهزاد و شقایق فراهانی، منصور لشکری قوچانی و برخی از اهالی موسیقی، سینما و تئاتر از جمله حضار در این جلسه بودند.

در این مراسم بنیاد رودکی و شرکت هاکوپیان برای حمایت از ارکسترهای ملی ایران و سمفونیک تهران در زمینه لباس ارکستر، تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

طبق این تفاهم نامه و در سال حمایت از کالای ایرانی، شرکت هاکوپیان مسئولیت طراحی و آماده سازی لباس رهبران و اعضای ارکسترهای تحت نظارت بنیاد رودکی را به عهده گرفته است.

در ابتدا صفی پور مدیر بنیاد فرهنگی هنری رودکی گفت: از هاکوپیان برای این همکاری متشکرم. در دو سال فعالیتم فراز و نشیب هایی داشتم. دو سال پیش در چنین روز هایی از وضعیت ارکستر ها خبر داشتید. حالا آن ارکستر را با وضعیت الان مقایسه کنید. قطعا جایگاه فعلی ارکستر ملی و سمفونیک بهتر از سال های پیش است.

وی افزود: ما باید تمام بخش ها و پیشنیاز ها را بررسی کنیم و به تمام نیاز ها را توجه کنیم. از طرفی ارکستر ها باید جایگاه مناسبی را برای فعالیتشان فراهم و اجراهای مناسبی را باید تجربه می کردند. از این رو امشب ما اتفاق متفاوتی را برای آن هاشاهد هستیم. آنها باید با ظاهری مناسب در اجرا ها حاضر شوند.

وی عنوان کرد: خوشحالم که در سال حمایت از کالای ایرانی، ارکستر سمفونیک تهران و ارسکتر ملی امکان حضور در جام جهانی فوتبال در روسیه و پوشیدن لباس ملی را با حمایت شرکت هاکوپیان تجربه می کنند. امید دارم که این رویداد ها برگ زرین مهمی برای حرکت رو به جلوی بنیاد رودکی شده باشد. باید همچنان کاری بکنیم که بیشتر از این ها شاهد پیشرفت ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی باشیم.

سپس هاکوپیان مدیر شرکت هاکوپیان گفت: امیدوارم در سال 97 شاهد سازندگی ها باشیم. ما در حوزه حمایت عاشقانه وارد شدیم که سهمی در خدمت به کشور داشته باشیم. این همیت برای تهیه البسه برای ارکستر در کشورمان برای نخستین بار اتفاق افتاده است.

صفی پور ادامه داد: موسیقی موضوعی مهم و قدیمی در فرهنگ ماست و یکی از دلایل عشق ما به این خدمت، پیشینه صنعت هنر دستی است. کنار هم قرار گرفتن این دو هنر قدیمی اتفاق بزرگی است.

لباس ارکستر ایران در جام جهانی رونمایی شد

وی درخصوص انتخاب لباس مناسب برای نوازندگان و خوانندگان اظهار کرد: ما حرکات کلیه نوازندگان را بررسی کردیم و متناسب با حرکات و فعالیت های نوازندگان و خوانندگان این لباس را طراحی کردیم.

صفی پور در ادامه اظهار کرد: بنیاد رودکی در حوزه دریافت کمک از بخش های اقتصادی تجربه ای ندارد. تا الان مهمترین تکیه بنیاد رودکی مبتنی بر کمک های دولتی یا سالن های اجرا بود. از آن جایی که کمک های دولت حدی دارد و از این حیث، رفتن به سمت فعالیت هنری اقتصادی لازم بود.

صفی پور خاطر نشان کرد: اقتصاد هنر دو بخش کلی دارد. یک درآمد از خود هنر و دوم هنر را به شکلی ارائه کند که ضمن بالندگی، مورد اقبال قرار گیرد و برای آن هزینه شود. ما در نظر داریم که کاری کنیم، روز به روز بنیاد رودکی بتواند از این  نوع کمک ها برخوردار شود. ما در پاییز سال گذشته در مدیریت برنامه ریزی در نظر گرفتیم که در بخش بهره مندی از فعالیت های اقتصادی فعالیت کنیم. اگر قرار است نمونه سازی در هنر ایرانی اتفاق بیفتد، باید با حمایت یک ایرانی دیگر باشد.

لباس ارکستر ایران در جام جهانی رونمایی شد

شرکت های خارجی بودند که حاضر به پرداخت هزینه بیشتری را پرداخت کنند، در جلسه ای که با وزیر ارشاد و معونت هنری داشتم، آن ها گفتند حتما با یک شرکت ایرانی قرارداد ببندید تا هنر ایرانی ارائه شود.

سپس هاکوپیان ادامه داد: شرکت های ایرانی باید بهترین اثر را تولید کنند. در ارتباط با تولید لباس ما مشکلات زیادی برای تولید نکردن نداریم. تا به امروز ما زیر ساخت ها و نگاه اصیل به صنعت پوشاک نداشتیم. من فکر می کنم حالا این اتفاق در حال رخ دادن است و اگر با همین روند ادامه دهیم شاهد پیشرفت در این حوزه در 5 سال آینده هستیم.

صفی پور در خصوص شکل گیری این تفاهم نامه گفت: ما در مذاکرات با شرکت هاکوپیان متوجه علاقه جناب هاکوپیان به هنر ایرانی شدیم. خوشبختانه همه چیز از روی علاقه بود و نه برای تبادل و پیشرفت تبلیغاتی این شرکت. ما هنوز از هاکوپیان در مجموعه تالار وحدت تبلیغی انجام ندادیم. هر شرکتی سیاست گزاری هایی دارد. در این زمینه، حضور در روسیه و حمایت هاکوپیان پیش از این که حمایت مالی باشد در زمینه هنری است. این حمایت باعث شد شرایط خوبی برای ارکستر ها برای اجرا در روسیه به وجود بیاید.

وی ادامه داد: به جز مسکو که شهر بزرگی است. غازان و سن پطرزبورگ نزدیک به هم و کوچک است. ارکستر باید شرایط اجرای کنسرت را داشته باشد. با رایزنی ها بهترین سالن را برای اجرای دو ساعته در نظر گرفتیم.

پس از پایان نشست در سالن مجاور، اجرای موسیقی انجام شد. سپس همه اهالی هنر و رسانه وارد سالن اصلی پذیرایی و اجرای برنامه شدند.

شهبازیان در این مراسم گفت: من دغدغه ای از ابتدای رهبری ارکستر ملی داشتم، که همدلی و حمایت از ارکستر ملی و سمفونیک شود. من مانند بابک زرین و شهرداد روحانی مشغول فعالیت برای سرود ایران در جام جهانی هستیم. امیدواریم بتوانیم به مسیر ملی پوشان در جام جهانی و موفقیتشان، کمک کنیم.

سپس شهرداد روحانی گفت: این اقدام بنیاد رودکی قدم بسیار مثبتی است. در تمام دنیا از ارکستر ها حمایت می شود.

وی افزود: من در سال 98 میلادی تجربه چنین فعالیتی را داشتم. من تنها چیزی که می توانم بگویم، سپس گزاری از بنیاد رودکی و شرکت هاکوپیان برای این همکاری است. جزئیات قطعه ها هم به زودی به دست همه ایرانیان می رسد.

در ادامه صفی پور به روی صحنه رفت و گفت: من زمانی که مدیر بنیاد رودکی شدم، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به من دستور رسیدگی به ارکستر ملی و سمفونیک تهران را دادند. اتفاقات خوبی برای این دو گروه افتاد و البته باید در آینده اتفاقات بیشتری رخ دهد. حمایت اقتصادی از بخش خصوصی در حوزه هنر برای نخستین بار در بنیاد رودکی به وقوع پیوست.

لباس ارکستر ایران در جام جهانی رونمایی شد

پس از صفی پور، هاکوپیان به روی صحنه رفت و گفت: هنر روز های سخت و دشواری را داشته است و نمی توان هیچگاه آن را فراموش کرد. هیچ جامعه ای بدون هنر توانایی پایداری ندارد. ما هم برای پایداری خود با بنیاد رودکی همکاری کردیم.

در این بخش چند قطعه بی کلام اجرا شد. سپس تاج به روی صحنه رفت و در خصوص برنامه مشترک فدراسیون فوتبال و بنیاد رودکی صحبت کرد. سالار عقیلی دیگر هنرمندی بود که به روی صحنه رفت و نسبت به همکاریش برای سرود ایران در جام جهانی ابراز خوشحالی کرد و قطعه ایران را با پیانو اجرا کرد. نوازنده پیانو حریر شریعت زاده بود.

این آخرین بخش از برنامه رونمایی از پیراهن خوانندگان و نوازندگان سرود های ایران در جام جهانی روسیه بود.

انتهایی پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما