شناسهٔ خبر: 25049733 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رهبر حزب سعادت ترکیه:

احتمال حمله شیمیایی دولت سوریه علیه مخالفان صفر است

آنکاراـ ایرناـ تمل کاراملا اوغلو رهبر حزب سعادت ترکیه گفت: احتمال حمله شیمیایی دولت سوریه علیه مخالفان در غوطه شرقی صفر است و تنها رژیم صهیونیستی از ادعای انجام این نوع حملات نفع می برد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا و به نقل از روزنامه ملی، کاراملا اوغلو در ششمین کنگره استانی حزب سعادت در شهر ارزروم اظهار کرد: حملات موشکی آمریکا و متحدانش به کشور مسلمان سوریه در یک شب مقدس برای جهان اسلام، همه ما را غمگین کرد.
وی بیان کرد: تجربه تلخ حمایت از آمریکا در حمله به یک کشور مسلمان را پیش از این یک بار در عراق چشیدیم و همه شاهد بودیم که یک و نیم میلیون مسلمان عراقی کشته و خاک این کشور تجزیه شد به طوری که دیگر قادر نیست خود را جمع کند چرا که صهیونیست ها پشت این تراژدی قرار دارند.
وی تاکید کرد: به باور من حملات شیمیایی به منطقه غوطه شرقی توسط دولت سوریه انجام نگرفته است چرا که این گونه حملات وحشیانه از سوی دولت یک کشور علیه مردم خود اقدامی حماقت آمیز است.
وی رژیم صهیونیستی را متهم به طرح ادعای حملات شیمیایی به غوطه شرقی کرد و گفت: اسراییل تنها کشوری است که بهره اصلی از طرح حملات شیمیایی می برد.
به گزارش ایرنا، به رغم حمایت دولت ترکیه از حمله آمریکا، انگلستان و فرانسه به سوریه، بسیاری از شخصیت های سیاسی، رسانه ها و تحلیلگران مسائل نظامی ترکیه این اقدام آمریکا و متحدانش را محکوم کردند.
احسان باشبوزکورت سرتیپ بازنشسته ارتش ترکیه در گفت و گو با شبکه تی.وی.نت اظهار کرد: ارتش ترکیه در جریات عملیات سپر فرات و عفرین ضربات سهمگینی به گروه های تروریستی زد و از سوی دیگر دولت وارد گفت و گو با ایران و روسیه در خصوص آینده سوریه شد که این موارد بسیار برای غرب سخت و دردناک بود و به همین دلیل معتقدم حملات اخیر آمریکا و متحدانش به سوریه به منظور تضعیف موقعیت ترکیه و مذاکرات آستانه انجام شده است.
وی بیان کرد: باید اعتراف کنم که هنوز انجام حملات شیمیایی به غوطه شرقی از سوی دولت مرکزی سوریه اثبات نشده است و به همین دلیل حملات موشکی غرب به سوریه با بهانه تنبیه دولت آن کشور غیرقابل قبول است.
یاشار اوکویان معاون حزب وطن ترکیه نیز در گفت و گو با تلویزیون کی.آر.تی ترکیه اظهار کرد: ادعاهای آمریکا مبنی بر استفاده دولت سوریه از سلاح های ممنوعه، تکرار همان سناریویی است که پیش از این علیه صدام حسین و معمر قذافی استفاده شد.
وی بیان کرد: پس از مطرح شدن ادعای آمریکا مبنی بر وقوع حملات شیمیایی در غوطه شرقی، کارشناسان روسی با حضور در منطقه اثری از حملات شیمایی پیدا نکردند و در ادامه حتی بشار اسد رییس جمهوری سوریه خواهان حضور کمیسیون تحقیق بین المللی در سوریه و انجام تحقیقات بر روی ادعای دروغین آمریکا شد اما غرب به هر قیمتی اصرار به درست بودن ادعای خود داشت.
وی بیان کرد: آمریکایی ها قصد سرنگونی بشار اسد و تجزیه سوریه را دارند و برای رسیدن به این خواسته دست به هر اقدامی کثیفی می زنند تا راه را برای گسترش نفوذ اسراییل در منطقه به ویژه در سوریه و عراق باز کنند همچنان که پیش از این با بهانه سلاح شیمیایی به عراق حمله کرده و با سرنگونی صدام حسین، یک حکومت خودمختار وابسته به اسراییل در شمال این کشور ایجاد کردند.
به گزارش ایرنا، آمریکا بامداد شنبه (25 فروردین) به همراه متحدانش (انگلیس و فرانسه) دمشق و حمص سوریه را هدف حمله نظامی قرار دادند که بر اساس گزارش خبرگزاری سوریه(سانا)، تمام موشک های شلیک شده متجاوزان به منطقه دنحه در 24 کیلومتری غرب حمص سرنگون شد.
وزارت دفاع سوریه اعلام کرد: در حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه، 110 موشک به خاک این کشور شلیک شده است.
سامانه های ضد هوایی سوریه با موشک های متجاوزان آمریکایی در دمشق و حمص سوریه مقابله کردند.
خبرگزاری رسمی سوریه همچنین اعلام کرد حملات موشکی متجاوزان آمریکایی و متحدانش (فرانسه و انگلیس) به یک پایگاه نظامی در استان حمص سه غیر نظامی زخمی شدند.
وزارت اطلاع رسانی سوریه از شهروندان خواست به ادعای رسانه هایی که عمدا و یا بدون اطلاع به بزرگ نمایی اهداف تجاوز آمریکا و متحدانش اقدام می کنند، توجه نکنند.
صدها نفر از شهروندان سوری در میدان اموی شهر دمشق در حمایت از دولت و ارتش سوریه تجمع کردند.
زندگی در دمشق بعد از تجاوز آمریکا و هم پیمانانش عادی است.
رسانه‌های غربی در روزهای گذشته مدعی استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی در شهر دوما در غوطه شرقی سوریه شده اند و آمریکا، انگلیس و فرانسه به همین بهانه، برخی اهداف را در سوریه هدف حملات موشکی قرار دادند.
خاورم/1905

نظر شما