شناسهٔ خبر: 25049540 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

نخستین نشست تخصصی نمایشگاه موزه لوور در تهران برگزار شد

نخستین نشست تخصصی موزه ملی ایران در سال 1397 به مناسبت برگزاری نمایشگاه لوور در تهران با عنوان، بخش اشیای هنری، میراث‌دار مجموعه‌های سلطنتی، با سخنرانی ژانیک دوران، رئیس بخش اشیای هنری لوور در سالن نشست موزه ایران باستان، برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به‌ گزارش ایلنا، ژانیک دوران در این سخنرانی که با حضور جمال اوبشو، رایزن فرهنگی سفارت فرانسه، جبرئیل نوکنده، رئیس کل موزه ملی ایران و جمعی از موزه داران و علاقه‌مندان ارائه شد به تاریخ و روند شکل‌گیری بخش اشیای هنری موزه لوور پرداخت.

او گفت: قرن هجدهم ایده شکل‌گیری موزه‌ای در پاریس که بتواند آثار برجسته مجموعه‌های سلطنتی را گردآوری و به هنرمندان و عامه مردم معرفی کند، به تدریج شکل گرفت. ایده اولیه تشکیل موزه در کاخ لوور در سال 1768 مطرح ولی در دوره سلطنت لویی شانزدهم فرصت‌هایی برای بازدید از انبار تاج و تخت سلطنتی به مدت چند روز در سال فراهم شد. انبار اثاثیه تاج و تخت سلطنتی، واقع در میدان کنکورد، محل نگهداری وسایل و اشیای هنری برای آراستن اقامتگاه‌های سلطنتی بود.

رئیس بخش اشیای هنری لوور ادامه داد: تولد و بازگشایی رسمی موزه "موزه لوور آینده واقع در کاخ لوور"، در سال 1793 و پس از انقلاب کبیر روی داد. نخستین موزه شامل تابلو، نقاشی‌ها، ظروف مسی و مجسمه‌های کهن و مجموعه‌های سلطنتی بود که پایه سه بخش امروزی موزه (بخش نقاشی، بخش هنرهای تجسمی و بخش یونان، تمدن اتروسک و روم باستان) را تشکیل داده است. در عین حال، تعداد زیادی از آثار هنری درجه یک اعم از مبل، مجموعه‌های مفرغی و مجموعه گلدان‌های سنگی جواهرنشان با نگین متعلق به لوئی چهاردهم، از انبار اثاثیة سلطنتی به این قسمت منتقل شدند. این مجموعه‌ها تشکیل‌دهندة بخش اشیاء هنری در حال حاضر هستند.

او تصریح کرد: باقیمانده گنجینه‌های بزرگ کلیسای سن دونی و سن شاپل نیز به زودی به این مجموعه‌ها اضافه‌ شدند. موزه در نیمه اول قرن نوزده گسترش یافت. در نتیجه تلاش شامپولین، با تشکیل موزة مصر در سال 1826 (در آینده: بخش مصر کهن) درب‌ها را به روی تمدن مصر می‌گشاید؛ به همین ترتیب در سال 1847 با تشکیل موزة امپراتوری آشور بخش شرق کهن تشکیل می‌شود. از 1848 مجسمه‌های قرون وسطی، رنسانس و دوره مدرن در قالب اشیای آنتیک تعریف می‌شوند، همانطور که با تشکیل "موزه فرمانروایان" توسط ناپلئون سوم در سال 1852 اشیای هنری بنیز از بخش مجسمه‌ها خارج شدند.

ژانیک دوران، در ادامه گفت: در هسته مرکزی مجموعه‌های سلطنتی، به مدت دو قرن مجموعه‌های بخش اشیای هنری نه تنها در تمامی زمینه‌های هنرهای تزئینی گسترش یافتند؛ بلکه با اشیای متعلق به فرمانروایان فرانسوی غنی‌تر شدند. الماس‌های تاج و تخت در سال 1887، شاهکارهای اسباب و اثاثیه متعلق به قرن هجده از سال 1901، یا حتی از دهة 1950، طلاکاری‌ها و چینی‌های قرن هجدهم، مبلمان و اشیای امپراتوری اول، دوران بازگشت سلطنت و پادشاهی ژوئیه. در سال 1993 مجموعه ناپلئون سوم نیز به این مجموعه‌ها اضافه می‌شود و تمامی اینها هستند که میان موزه‌های مختص اشیا، به بخش اشیای هنری موزه لوور سیما و هویتی بسیار متمایز می‌بخشند.

در طول برگزاری نمایشگاه "موزه لوور در تهران" مجموع شش سخنرانی توسط مسئولان و کارشناسان بخش‌های مختلف موزه لوور در موزه ملی ایران ارائه می‌شود که سخنرانی امروز نخستین این سلسله سخنرانی‌ها بود.

نشست بعدی از این سری توسط ونسان روندو، مدیر بخش آثار باستانی مصر با عنوان "مصر فراعنه در موزه لوور: داستان‌های کهن و نو" 9 اردیبهشت 97 در موزه ملی ایران برگزار می‌شود.

نظر شما