شناسهٔ خبر: 25049442 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در اجلاس وزیران امور خارجه عضو اکو

ظریف: همواره برای تعیین یک استراتژی جامع جهت مقابله با تروریسم آمادگی داریم

وزیرامورخارجه کشورمان در اجلاس وزیران امور خارجه عضو اکو با اشاره به تلاش‌ها برای مقابله با گروه‌های تروریستی از جمله داعش در منطقه، تاکید کرد که شبکه گروه‌های افراط‌گرا کماکان جدی‌ترین تهدید علیه منطقه اکوبه شمار می‌آید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف، وزیرامورخارجه کشورمان در سخنرانی خود در اجلاس وزیران امور خارجه عضو اکو که در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار می شود، ضمن تشکر و قدردانی از دولت و مردم تاجیکستان برای میزبانی این نشست مهم، گفت: سرنوشت‌های ما به عنوان اعضای یک منطقه در هم تنیده شده است، شکست و موفقیت در یک بخش از منطقه روی همه ما تاثیرگذار خواهد بود. همکاری ما نه فقط به دلیل همجواری جغرافیایی بلکه به دلیل قرابت‌های زیاد در بسیاری از زمینه‌هایی است که در آن اشتراکات داریم، از جمله تمدن، فرهنگ، مذهب و تاریخ. ما همگی در این کشتی سوار شده‌ایم و با فرصت و چالش‌های مشابه مواجهیم.

ظریف با بیان اینکه ژئوپلیتیک منطقه به دلیل مشکلات و چالش‌های مداوم پیچیده‌تر شده است، افزود: نزدیک به دو دهه است که مداخلات خارجی، تروریسم و افراط‌گرایی بخش‌های زیادی از منطقه گسترده ما را بی‌ثبات کرده است. افراط‌گرایی خشونت‌آمیز تهدیدی علیه منطقه اکو است. علیرغم شکست داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در میدان نبرد و نابودی خلافت خودخوانده آنها، شبکه بزرگ گروه‌های افراط‌گرا، به ویژه داعش در غرب، جنوب و آسیای مرکزی کماکان جدی‌ترین تهدید برای منطقه اکو به شمار می‌آید. ما نیازمند ایجاد و همکاری روی یک راهبرد منطقه‌ای مشترک برای توقف گسترش ایدئولوژی نفرت آنها و قطع منابع مالی‌شان هستیم.

وزیر خارجه کشورمان گفت: دولت ایران همواره برای تعیین یک راهبرد جامع مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی که مناسب وضعیت منطقه‌مان باشد، آمادگی دارد. در همین زمینه فعالیت مشترک برای مقابله با قاچاق موادمخدر می‌تواند یکی از مهم‌ترین منابع گروه‌های تروریستی و افراط‌گرا را از دستان‌شان بیرون آورد.

وی ادامه داد: ما علاوه بر این با چالش‌های دیگر، از جمله تخریب محیط زیست، تغییرات آب و هوایی، خشکسالی، طوفان گرد و غبار و فقر در برخی بخش‌های جامعه مواجهیم که نیازمند رسیدگی است. ما به عنوان کشورهای عضو اکو برای رویارویی با این چالش‌ها باید ظرفیت اکو را توسعه و پتانسیل‌های آن را تا بالاترین حد ممکن افزایش دهیم. اکو یک عرصه چندجانبه منحصر به فرد برای بسیج کردن منابع فردی‌مان برای دستیابی به اهداف جمعی و مقابله با فجایع فراملی مشترک است.

ظریف گفت: ما با همکاری یکدیگر می‌توانیم یک منطقه اکو قدرتمند ایجاد کنیم. هر یک از اعضای این سازمان از منابع و پتانسیل‌های متعدد بهره‌مند است. ما می‌توانیم با یکدیگر همکاری و تلاش کنیم تا به توسعه منطقه‌ای پایدار، جامع و قدرتمند دست یابیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه بیان کرد: در این به هم پیوستگی و پس از گذشت سه دهه از عمر اکو، این سازمان ظرفیت خود را برای کمک به کشورهای عضو به منظور حرکت به سمت توسعه و یکپارچگی ثابت کرده است. اکو در سالهای اخیر به یک بازیگر قابل رویت در عرصه جهانی و یک شریک قابل اعتماد برای جامعه بین‌المللی در اجرای طرح و برنامه‌های جهانی تبدیل شده است.

ایران به طور قوی به مزیت‌های حاصل ازهمکاری و تعامل منطقه‌ای باور دارد و همیشه تعهد کامل خود را به اهداف سازمان و برنامه‌ها و توافقات با سازمان نشان داده است.

ما متعهد به ایجاد یک منطقه اکو قدرتمند و مرفه هستیم و منابع قابل توجهی را در چارچوب کمک‌های توسعه‌ای اختصاص داده و مصمم هستیم تا همکاری جنوب-جنوب را در چارچوب سازمان اکو گسترش دهیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اهمیت تجمیع بودجه و منابع مالی برای اجرای موثر برنامه‌های اکو تصریح کرد: بنابراین تمام کشورهای عضو باید منابع مالی مازاد را برای کمک به حصول اهداف و خواسته‌های مشترکمان از طریق یک طرح مناسب اختصاص دهند.

انتظار میرود که در سال‌های آینده تا 2025 به تجارت گسترش یافته درون منطقه‌ای و بخش بزرگتری از تجارت جهانی، تسهیل فضای تجاری و توسعه صنعت گردشگری، ارتباط بهتر، همکاری پیشرفته‌تر در زمینه انرژی، محیط زیست سالم و سیستم‌های آسان صدور ویزا دست یابیم. برای رسیدن به این اهداف باید منابع مان را برای توسعه ظرفیت‌های سازمان به کار گیریم تا بتوانیم به گونه‌ای موثر و به موقع به نیازهای کشورهای عضو پاسخ دهیم.

ظریف همچنین خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران در سال‌های اخیر نشان داد که دارای پتانسیل گسترده برای رشد و توسعه است. تحریم‌های اقتصادی نه تنها ایران را متوقف نکرد بلکه موجب اتحاد مردم برای توسعه ظرفیت‌های داخلی شد. دستیابی به نرخ رشد خوب در سال گذشته ثابت کرد که اقتصاد ایران می‌تواند به یکی از اقتصادهای جهانی در حال ظهور در 20 سال آینده تبدیل شود. انتخاب استراتژیک ما برای دستیابی به این رشد پایدار و متوازن، حاصل مشارکت گسترده جهانی از طریق ترتیبات چندجانبه و منطقه‌ای از جمله استفاده از ترانزیت توسعه یافته و حمل و نقل از مسیر کریدورهای شمال به جنوب و جنوب به غرب است. ما قویا بر این باوریم که اقتصاد و امنیت می‌تواند تنها از طریق همکاری با یکدیگر حاصل شود و منابع مشترک می‌تواند ما را در عرصه منطقه‌ای و جهانی به هم پیوند دهد و امنیت منطقه‌ای و جهانی را تضمین کند.

وی در بخش پایانی سخنان خود از تلاش‌های دبیرکل سازمان و دستاوردهای متعدد اکو که در نتیجه رهبری وی حاصل شده است، قدردانی و تاکید کرد که با تقویت حمایت از اکو، این سازمان توانسته به سمت دستیابی به اهداف و برنامه‌های ارزشمند خود حرکت کند و تعهد و مشارکت فعال تمام کشورهای عضو موفقیت ایجاد یک منطقه اکوی قدرتمند را تضمین خواهد کرد.

انتهای پیام

نظر شما