شناسهٔ خبر: 25049077 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

فیلتـر تلگــرام فعـلا نه، بعدا شـاید

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه فعلا تصمیمی در رابطه با انسداد تلگرام اتخاذ نشده است، گفت: به کسب و کارهایی که با کوچ از تلگرام، متضرر شوند بیمه بیکاری تعلق می گیرد.

صاحب‌خبر -
undefined
فناوران - ابوالحسن فیروزآبادی در گفت وگو با برنامه ذره بین رادیو تهران، هرچند ابهامات درباره فیلتر شدن یا نشدن تلگرام را برطرف نکرد ولی به کسب و کارهای تلگرامی قول داد به آنها بیمه بیکاری تعلق گیرد. هرچند مشخص نیست که اولا در صورت صحت اعداد اعلامی پیشین مسوولان، بیمه بیکاری 500 هزار نفر فعال تلگرامی از چه منبعی پرداخت می شود و دوما آیا دریافت بیمه بیکاری، برای کسب و کارهای تلگرامی با درآمدهای چندین میلیونی جذاب خواهد بود؟
فیروزآبادی دیروز همچنان سیاست این روزهای مسوولان را ادامه داد و با بیان اینکه «تاریخی برای مسدود کردن تلگرام مطرح نشده است» اعلام کرد «هرآن ممکن است شرایطی برای انسداد تلگرام پیش بیاید» تا همچنان این پیام رسان در لبه تیغ باقی بماند.
براساس این گزارش دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه از کسب و کارها و موسساتی که کانال های زیادی دارند دعوت شده از پیام رسان های خارجی به پیام رسان های داخلی کوچ کنند، ادامه داد: من هم از تلگرام و اینستاگرام استفاده می کنم اما بنا به تعهدی که به پیام رسان های داخلی دارم، از آنها نیز استفاده می کنم.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه در حوزه پیام رسان ها نوعی نابسامانی در کشور وجود دارد گفت: اقدامات وسیعی بنا به دستور رییس جمهور در دی ماه ۹۶ انجام شد. ایشان تاکید کردند که کشور باید از انحصار پیام رسان غالب (تلگرام) خارج شود.
فیروزآبادی با بیان اینکه کسانی که با کوچ پیام رسان های خارجی به داخلی کسب و کارشان دچار اختلال می شود بیمه بیکاری تعلق می گیرد، افزود: وزارت آموزش و پرورش در حوزه کوچ پیام رسان های خارجی به داخلی بخشنامه صادر کرد.
به گفته رییس مرکز ملی فضای مجازی، در مقایسه با کاربرانی که از پیام رسان های خارجی استفاده می کنند، رقم کاربران استفاده کننده از پیام رسان های داخلی بسیار کم است.
وی با بیان اینکه به پیام رسان های داخلی انواع تهمت ها زده شده است، گفت: به طور جدی در سال ۹۷ در حوزه پیام رسان ها باید اولین پیام رسان، داخلی باشد. البته پیام رسان های خارجی هم می توانند فعالیت کنند به شرطی که تابع قوانین جمهوری اسلامی باشند.
فیروزآبادی بابیان اینکه به بحث حفاظت از حریم خصوصی مردم اهمیت می دهیم، گفت: کمیته ای در این زمینه تشکیل می دهیم تا محتوا در حوزه پیام رسان ها نیز حفاظت شود. اطلاعات مردم دارایی های مردم هستند و نهایت تلاش را داریم که حریم مردم در پیام رسان های داخلی حفظ شود.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه شهروندان حق دارند از هر پیام رسانی استفاده کنند به شرط اینکه تابع قوانین کشور باشد گفت: ما به دنبال پیام رسانی با کاربران بالا و قابلیت اشتغال زایی هستیم.
وی افزود: برای دارا بودن دانشگاه ها به اینترنت بدون فیلتر به دنبال فرمولی مناسب هستیم.

 ممنوعیت استفاده از پیام رسان های خارجی در دستگاه های دولتی
رضا جواهری، رییس مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری نیز روز گذشته در بخشنامه ای به کلیه دستگاه های اجرایی، استفاده از پیام رسان های خارجی در تمامی نهادها و موسسات دولتی و عمومی غیر دولتی را ممنوع اعلام کرده است.
در این نامه آمده است: «به استناد بند 7 مصوبه شورای عالی فضای مجازی با موضوع سیاست ها و اقدامات ساماندهی پیام رسان های اجتماعی، می بایست کلیه نهادها و موسسات دولتی و عمومی غیر دولتی هرگونه تبلیغات خود در محیط پیام رسان های اجتماعی را صرفا از طریق پیام رسان های اجتماعی داخلی که به صورت رسمی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام می شود انجام دهند. بدیهی است هرگونه استفاده از پیام رسان های اجتماعی خارجی برای مکاتبات اداری و ارایه خدمات اداری کماکان ممنوع است.»
پس از این بخشنامه بود که وزارت آموزش و پرورش به کلیه مدارس و سازمان های زیرمجموعه خود دستور داد استفاده از تلگرام را متوقف کنند. این در حالی است که بسیاری از مدارس از تلگرام برای اطلاع رسانی به اولیای دانش آموزان استفاده می کنند و هنوز تغییری در این وضعیت مشاهده نشده است.
همچنین شنیده می شود بسیاری از دستگاه های دولتی، در بخشنامه های جداگانه ای استفاده از تلگرام را ممنوع کرده اند.
در همین رابطه شرکت ملی نفت ایران در اطلاعیه ای اعلام کرد: «برابر اعلام مرکز مدیریت راهبردی افتا ریاست جمهوری و تاکید مرکز ملی شورای عالی فضای مجازی، استفاده از نرم افزارهای پیام رسان خارجی از قبیل تلگرام، وایبر، واتس اپ، تانگو و غیره...، به دلیل قرارگیری داده های آن در سرورهای خارجی، جهت امور مرتبط با سازمان از قبیل به اشتراک گذاری اطلاعات سازمانی، بهره برداری جهت دبیرخانه، تبلیغات، فراخوان، مقاله و نظرخواهی سازمانی اکیدا غیر مجاز است».

نظر شما