شناسهٔ خبر: 25048016 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی

عاملان حمله اخیر به سوریه باید در محاکم قضایی پاسخگو باشند

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی گفت: تجاوز علیه سوریه بدون هرگونه مدرک مستدل و با استناد به منابع جعلی به عنوان جنایت محسوب می‌شود و مرتکبان آن بایستی در محاکم قضایی پاسخگو باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، علیرضا جهانگیری سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی طی سخنانی در پنجاه و هشتمین نشست فوق العاده شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در مورد سوریه از حمله اخیر کشورهای غربی به سوریه با توجیه کاربرد ادعایی سلاح های شیمیایی که توسط این سازمان مورد راستی آزمایی قرار نگرفته، به عنوان یک روز تاریک و غم انگیز در تاریخ سازمان یاد کرد. 

سفیر و نماینده دائم کشورمان با محکوم کردن حمله سه کشور غربی به سوریه، آن را حمله ای خودسرانه و یکجانبه علیه حاکمیت ملی و تمامیت ارضی یکی از اعضای سازمان ملل متحد و سازمان  منع سلاح های شیمیایی برشمرد.

 

 

وی اضافه کرد: این اقدام نظامی باعث تضعیف صلح و امنیت بین‌المللی شده و بی ثباتی و گسترش افراط گرایی و تروریسم در جهان را به دنبال خواهد داشت. 

جهانگیری تاکید کرد: تجاوز علیه سوریه بدون هرگونه مدرک مستدل و با استناد به منابع جعلی به عنوان جنایت محسوب می شود و مرتکبان آن بایستی در محاکم قضایی پاسخگو باشند.

وی تاکید کرد: رویکرد این کشورها بطور جدی اعتبار سازمان منع سلاحهای شیمیایی را مورد خدشه قرار داده است.

سفیر و نماینده دائم کشورمان از اینکه سازمان تخصصی منع سلاح‌های شیمیایی از سوی برخی کشورها بخاطر مقاصد سیاسی خودشان به گروگان گرفته شده ابراز تاسف کرد و گفت: برخی کشورها خواستار جلسه فوق العاده شورای اجرایی این سازمان بدون هیچ گونه مدرک و یا مشخص شدن نتیجه تحقیقات شده اند و تلاش دارند با فشار سیاسی و استفاده از منابع غیر موثق، این سازمان را وظایف خود منحرف کنند.

به گزارش فارس، علیرضا جهانگیری در ادامه سخنان خود این سؤال را مطرح کرد که چرا مجموعه کشورهای غربی و اروپایی در مورد کاربرد سلاحهای شیمیایی توسط گروههای تروریستی در سوریه سکوت کرده اند؟

سفیر و نماینده دائم کشورمان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد به اعزام گروه حقیقت یاب به سوریه و انجام تحقیق براساس منابع مستقل و خودداری از هرگونه ابهام است.

نشست فوق العاده شورای اجرایی سازمان منع سلاحهای شیمیایی با درخواست گروه غرب از مدیرکل این سازمان تشکیل شد.جمهوری اسلامی ایران و روسیه در این جلسه موضوع تقویت اقدامات هیات حقیقت یاب اعزامی به سوریه را مطرح کردند که جلسه با مخالفت آمریکا و هم پیمانانش با رای گیری در خصوص این تصمیم پیشنهادی روبرو شد و آنها با این مخالفت، عدم صداقت خود را در خصوص پایبندی به مقررات و قوانین بین المللی منجمله کنوانسیون منع سلاحهای شیمیایی و مکانیسم های موجود نشان دادند. در نهایت جلسه با شکست اهداف گروه غرب و بدون هرگونه  تصمیمی خاتمه یافت. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما