شناسهٔ خبر: 25047647 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

موج استعفای مقامات امنیتی آمریکا/ این بار مقام ارشد امنیت مجازی استعفا می‌دهد

هماهنگ‌کننده امنیت مجازی ریاست جمهوری آمریکا و عضو شورای امنیت ملی این کشور از سمت خود کناره‌گیری می کند.

صاحب‌خبر -

العالم ـ آمریکا

یک روز پس از اعلام غیر منتظره استعفای مشاور امنیت ملی «مایک پنس»، حالا استعفای یک مقام ارشد امنیت فضای مجازی آمریکا خبر ساز شده است.

دیروز (دوشنبه) یک مقام کاخ سفید اعلام کرد که پس از اعلام رسمی «جان لرنر» به عنوان مشاور امنیت ملی «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا، وی به دلیل بروز تنش بین دونالد ترامپ و معاونش استعفا داده است.

جالب اینجاست که جان لرنر مشاور امنیت ملی «مایک پنس» هنوز نیامده رفت و بعد از 48 ساعت کار به خاطر تنش در کاخ سفید بر سر انتصاب وی، استعفا کرد.

این بار نیز خبرها از کاخ سفید حاکی است «راب جویس» هماهنگ‌کننده امنیت مجازی رئیس‌جمهور آمریکا که عضو ارشد امنیت ملی این کشور نیز هست، کاخ سفید را ترک خواهد کرد و به سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) بازمی‌گردد.

راب جویس هماهنگ‌کننده امنیت مجازی رئیس‌جمهور آمریکا

به نوشته وبگاه نشریه«هیل» استعفای جویس باعث خالی ماندن یکی از نقش‌های حیاتی و مهم در امنیت مجازی دولت آمریکا خواهد شد.

پیشتر «جان بولتون» مشاور امنیت ملی جدید آمریکا، «ریکی وادل» قائم مقام این شورا را (که از سوی هربرت مک‌مستر همتای پیشین خود انتخاب شده بود) مجبور به استعفا کرده و قصد دارد یکی از افراد خود را به این سمت منصوب کند.

برخی در کاخ سفید می‌گویند بولتون در تلاش است تا ساختار شورای امنیت ملی آمریکا را به کلی تغییر داده و با برکنار کردن افراد انتخاب شده از سوی مک‌مستر (که عموما میانه‌روتر بودند) تیم تندرو و افراطی خود را به روی کار بیاورد.

از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید بیش از 20 نفر از اعضای ارشد دولت او اخراج شده، استعفا کرده و یا با نفراتی دیگر جایگزین شده‌اند. در بین آنها نام «رکس تیلرسون» وزیر خارجه، «هربرت مک‌مستر» مشاور امنیت ملی و «جیمز کومی» رئیس اف‌بی‌آی نیز دیده می‌شود.

این تغییرات امنیتی در آمریکا در حالی است که طی هفته اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور با همراهی فرانسه و انگلیس، به بهانه حمله شیمیای به دوما در غوطه شرقی، علیه دولت سوریه حمله موشکی انجام داد.

همچنین رییس جمهوری آمریکا در خصوص برجام پس از آخرین تمدید دوره ای آن (ژانویه سال 2018 میلادی/دی ماه 1396) دشمنی خود را با این توافق نشان داده و اعلام کرده که دولت ایالات متحده در صورت بازبینی و اصلاح در برجام تا 12 ماه می (22 اردیبهشت 1397) و لحاظ کردن چهار شرط محال، در توافق هسته ای باقی می ماند وگرنه از آن خارج خواهد شد.

در چنین شرایطی اتحادیه اروپا در صدد حفظ برجام برآمده و آشکارا مخالفت خود را با اقدام آمریکا علیه این توافق بین المللی اعلام و درعین حال رفتار محتاطانه ای در برابر واشنگتن اتخاذ کرده است. 

دولت های ‏اروپایی هم اکنون بر سر دو راهی دشواری قرار دارند به طوری که هم می خواهند که برجام را حفظ کنند و هم منافع سیاسی و اقتصادی آنها به خاطر مخالفت با آمریکا به چالش کشیده نشود.

نظر شما