شناسهٔ خبر: 25047532 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

با حضور برخی از نمایندگان و اعضای شورای شهر در نشستی با عنوان مجمع امید تهران بررسی شد

معیارهای انتخاب شهردار آینده پایتخت

فرایند انتخاب شهردار سرانجام به مجمع 51 نفره امید (شورای شهر تهران و نمایندگان تهران در مجلس) رسید تا در جلسه‌ای چند ساعته، معیارها و ویژگی‌های شهردار آینده پایتخت بررسی شود.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /  پیش از برگزاری این جلسه، البته حدس و گمان‌های زیادی درباره تصمیمات آن به گوش می‌رسید، چه آنکه به گفته برخی، قرار بود موضوع  انتخاب «محسن هاشمی» مطرح شده و حتی درباره تغییر میثاق نامه به نفع حضور او در  شهرداری تهران، بحث و گفت‌و‌گو شود. اما ظاهراً چنین ایده‌ای که از چند روز قبل خبر ساز شده و نوید آمدن یک اصولگرا را به داخل شورای شهر داده بود، در این جلسه ابتر باقی ماند.

حتی گمانه زنی عده‌ای برای دعوت از «محمد رضا عارف» به عنوان شهردار احتمالی تهران هم رد شد. شورایی‌ها قرار است در جلسه‌ای غیر رسمی  (پیش از جلسه امروز شورا) همچون قبل، ‌ویژگی‌های شهردار را بررسی و نهایی ‌کنند. باید دید آیا ظرف کمتر از یکماه آینده، طبق آنچه برخی اعضا قول داده‌اند، شهردار منتخب تهران معرفی خواهد شد یا نه؟! آنطور که شورایی‌ها خبر می‌دهند تا کنون نام گزینه‌ای به صورت رسمی نهایی نشده است. البته  در جدید‌ترین لیستی که از  اسامی گزینه‌های شهرداری تهران بیرون آمده،  با کمی تغییر نسبت به لیست 10 نفره کاندیداهای چند روز اخیر، این بار به جای محسن هاشمی، محمد ابراهیم انصاری لاری (مدیرعامل منطقه آزاد کیش) در سرلیست قرار گرفته است.

در لیست جدید بعد از انصاری لاری، به ترتیب محسن هاشمی، سید محمد علی افشانی، پیروز حناچی، وفا تابش و مناف هاشمی قرار گرفته‌اند. سه کاندیدای مشهور (بیطرف، حجتی و مهرعلیزاده) هم که در لیست قبلی اسمشان آمده بود، اعلام کرده‌اند که از دولت خارج نخواهند شد.  جالب اینکه یکی از اعضای شورای شهر هم در کانال تلگرامی خود از پیامک برخی افراد ناشناس به شورایی‌ها پرده برداشته که آمادگی خود را برای شهردار شدن اعلام کرده اند! بنا به آنچه پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران در مجلس هم از شنیده هایش گفته، همچنان محسن هاشمی، مهندس افشانی و پیروز حناچی در سرلیست  شهردار احتمالی تهران قرار دارند. در این جلسه 40 نفر از اعضای دو طیف حضور داشتند. پروانه سلحشوری، نماینده تهران در نشست مجمع  امید با اشاره به حضور «حسینی مکارم» سرپرست شهرداری تهران در این جلسه گفت: «در این جلسه درباره انتخاب شهردار آینده  بحث‌هایی مطرح و تأکید شد که این حق شورای شهر است که شهردار را انتخاب کند در عین حال انتظار جامعه این است که شهردار آینده اصلاح‌طلب و ضدفساد باشد و در مقابل فشارها ایستادگی کند.»وی البته تأکید کرد که در این جلسه به صورت مصداقی درباره گزینه‌های شهرداری تهران بحثی مطرح نشد و  بیشتر به ویژگی‌های لازم برای شهردار آینده پایتخت اشاره شد. همچنین تأکید شد که شورا در این موضوع یکدست عمل کند ضمن اینکه همه ما معتقدیم موفقیت شورا و مجلس به هم گره خورده است. به گفته او، در این جلسه  به موضوعاتی همچون آلودگی هوا، ترافیک، کودکان کار، مدیریت بحران و برخی حوزه‌های تعاملی بین نمایندگان مجلس و شورای شهر هم پرداخته شد.

محسن هاشمی: نگرانی جدی در مورد انتخاب شهردار وجود ندارد
علیرضا رحیمی، دیگر نماینده تهران هم  با استناد به سخنان محسن هاشمی گفت: رئیس شورا در این جلسه تأکید کرد نگرانی جدی در مورد انتخاب شهردار تهران وجود ندارد. ایشان همچنین گفت که برخی افراد دوره شهرداری هفت ماهه آقای نجفی را با دوره 12 ساله شهردار قبلی مقایسه می‌کنند که قیاس درستی نیست. آقای هاشمی همچنین به مزاح عنوان کرد  زمانی که امام(ره) مجلس را در رأس امور عنوان کرده شورای شهر وجود نداشته است! وی ادامه داد: همچنین رسولی، عضو شورا گزارشی از کارگروه شش نفره ارائه کرد که براساس آن 11 مورد در بودجه 97 اختصاصاً در مورد شهر تهران مطرح شده است. رحیمی تأکید کرد: سرپرست شهرداری تهران هم در این جلسه عملکرد دوره شهرداری آقای نجفی را قابل قبول و کارآمد عنوان کرد و گفت که ماهانه 600 میلیارد تومان هزینه نگهداری شهر تهران است. ایشان همچنین گفت هفدهم شهریورماه سال قبل حقوق مردادماه و چند ماه حقوق معوقه کارکنان پرداخت شده در حالی که در اسفند 96 مطالبات، معوقات و بدهی‌ها بالغ بر 600 میلیارد تومان یکجا پرداخت شده است. ایشان همچنین گفت که 28 اسفند سال 96 اجازه انتشار 700 میلیارد تومان اوراق مشارکت گرفته شده و کل آن انجام شده که مختص مترو است و برای 1300 میلیارد تومان دیگر نیز مجوز دریافت شده است. این نماینده مجلس از ارائه گزارش الویری در این جلسه نیز خبر داد و گفت: آقای الویری گزارشی را از شورای عالی استان‌ها مطرح کرد و گفت که طرح‌هایی در جهت کارآمدی  بیشتر شورا در حوزه‌های مالی، مدیریتی و خدماتی در دست تهیه و تدوین است. آقای الویری همچنین گفت که موضوع سپنتا نیکنام همزمان در کمیسیون‌های قضایی و سیاسی مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال نهایی شدن است. به گفته رحیمی، در این جلسه ضعف اطلاع‌رسانی از عملکرد شورای شهر تهران و نمایندگان تهران در مجلس مورد اشاره قرار گرفته است.
وی همچنین اضافه کرد: در این جلسه مقرر شد نمایندگان شورای شهر تهران و نمایندگان مردم تهران در مجلس هر 15 روز از مناطق شهرداری تهران بازدید کنند و در برخی موارد هم شهردار و استاندار آنها را همراهی خواهند کرد. همچنین مقرر شد برای بودجه سال 98 کارگروه ویژه‌ای تشکیل شود تا مقدمات کار فراهم شود. افشین حبیب‌زاده، عضو شورای شهر هم در این نشست  با بیان اینکه نمایندگان در مورد خصوصیات شهردار آینده نظراتشان را بیان کردند و همگی بر داشتن ویژگی‌های اختیار، توان اجرایی بالا،‌ فساد ستیزی و... تأکید کردند، گفت: نمایندگان مجلس اعلام آمادگی کردند که هر گونه مشورت و کمک را از اعضای شورای شهر دریغ نخواهند کرد.
راه بهشت نباید به پاستور ختم شود
یک عضو مجمع نمایندگان استان تهران هم با اشاره به برگزاری نشست مجمع 51 نفره گفت: این نشست درباره تبادل  مسائلی بود که منجر به استعفای شهردار سابق تهران شد و همچنین  درباره چالش‌ها و موانعی پیش‌روی شهرداری  تهران و شاخص‌های انتخاب شهردار جدید صحبت و روی ویژگی‌هایی چون ضد فساد بودن، شفاف بودن و توانمندی شهردار جدید برای ایستادگی در برابر مشکلات و چالش‌های پیش‌رو، پرهیز از سیاسی‌کاری و استفاده نشدن از جایگاه شهرداری برای رسیدن به صندلی ریاست جمهوری تأکید شد. طیبه سیاووشی ادامه داد: اکثریت اعضای حاضر دراین باره صحبت کردند. همچنین درباره مسائلی که برای دو طرف اهمیت داشت تبادل نظر شد و بر استفاده از ظرفیت ۵۱ عضو مجمع نمایندگان تهران و شورای شهر برای رفع مشکلات شهروندان تهرانی تأکید شد.
پرداخت ۵۲۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌های گذشته شهرداری
یک نماینده تهران اما بعد از این نشست در توئیتی از پرداخت ۵۲۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌های دوران گذشته شهرداری تهران خبر داد. محمود صادقی نوشت: «سرپرست شهرداری تهران در جلسه نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر گفت: شهرداری را با بدهی فراوان و هزینه ماهانه ۴۷۰ میلیارد تحویل گرفتیم. با شناسایی مجاری نشتی پول ضمن پرداخت حقوق و مزایای معوق، ۴۰۰ میلیارد بیمه و مالیات معوق و ۵۲۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌های گذشته را پرداخت کردیم.»/ روزنامه ایران

نظر شما