شناسهٔ خبر: 25046898 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رشت| مراکز بانک نشاء برنج در استان گیلان توسعه می‌یابد

R7877/P1486/S6,71/CT1

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان ‌‌با اشاره به لزوم مکانیزه کردن تمامی فرآیند عمل‌آوری محصول برنج گفت: ‌توسعه مراکز بانک نشاء برنج در دستور کار قرار دارد.

صاحب‌خبر -

حبیب جهانساز در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت: توسعه مراکز بانک نشاء و ترویج مکانیزه کردن فرآیند کاشت و برداشت محصول برنج یکی از اولویت‌های اصلی سازمان جهاد کشاورزی گیلان برای افزایش بهره‌وری،‌ همزمانی کشت محصول و استفاده بهینه از منابع آبی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گیلان عنوان کرد:‌ تقویم زراعی با هدف همزمان‌سازی کشت و صرفه‌جویی در منابع آبی بر اساس پتانسیل‌های هر منطقه و استان،‌ شرایط اقلیمی،‌ نوع گیاه،‌ رابطه آب با خاک و ارتباط گیاه مورد نظر با میزان آب طراحی و تدوین می‌شود.

جهانساز با اشاره به تدوین تقویم زراعی برای کاشت محصول برنج بر اساس شرایط پیش‌آمده در گیلان افزود:‌ با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی و افزایش میزان متوسط درجه حرارت هوا بین نیم تا 1.5 درجه سانتیگراد و کاهش بارندگی‌ها تقویم زراعی امسال بر اساس این متغیرها طراحی و تدوین شده است. 

وی به زمان آغاز خزانه‌گیری برنج در گیلان بر اساس تقویم زراعی ارائه شده تأکید کرد و ابراز داشت:‌ با همکاری بسیار خوبی که کشاورزان گیلانی داشتند انجام عملیات خزانه‌گیری برنج طبق تاریخ تعیین شده از 15 فروردین آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود تا حداکثر 7 اردیبهشت نیز ادامه پیدا کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گیلان گفت:‌ 7 اردیبهشت لغایت حداکثر 29 اردیبهشت زمان تعیین شده برای انجام عملیات نشاء در اراضی کشاورزی اعلام شده است و امیدواریم همانطور که تاکنون کشاورزان نسبت به رعایت تقویم زراعی همت کرده‌اند در بحث نشاء نیز این روند را ادامه دهند.

وی به انجام پیش‌ از موعد عملیات نشاء برنج توسط برخی کشاورزان اشاره کرد و افزود: این کار برخلاف آنچه که در بین مردم رایج شده هیچ تأثیری در میزان بهره‌وری گیاه برنج ندارد بنابراین از کشاورزان گیلانی می‌خواهیم نسبت به انجام مراحل کاشت برنج بر اساس تقویم زراعی ارائه شده اهتمام داشته باشند. 

جهانساز با بیان اینکه درصد عملیات خزانه‌گیری در مناطق مختلف استان گیلان متفاوت است بیان داشت:‌ هم‌اکنون در مناطق شرقی گیلان نظیر رودسر و املش عملیات خزانه‌گیری برنج به حدود 95 تا 100 درصد رسیده است که این میزان در مناطقی مانند آستانه‌اشرفیه و یا دیگر بخش‌های مرکزی گیلان متفاوت‌ است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط دمایی و سایر متغییرها برای انجام نشا کاری مناسب نیست تصریح کرد:‌ توصیه اکید سازمان جهادکشاورزی استان گیلان به تمام کشاورزان گیلانی این است که برای انجام عملیات نشاء برنج عجله نکنند و بر طبق دستورالعمل‌ همزمانی کشت، فعالیت خود را پیش ببرند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گیلان عنوان کرد:‌ انجام عملیات همزمان شخم زمستانه اراضی کشاورزی که بدون استفاده از آب‌های مدیریت شده در گیلان انجام گرفت موجب شد حدود 400 تا 450 میلیون مترمکعب در منابع آبی مدیریت شده استان گیلان صرفه‌جویی‌شود.

جهانساز با اشاره به اینکه برای آبیاری هر هکتار زمین زراعی برنج به 10 هزار تا 10 هزار و 500 متر مکعب آب نیاز است گفت:‌ وابستگی شدید گیاه برنج از همان ابتدای آغاز رشد تا زمان برداشت آن به منابع آبی تفاوت‌های بسیاری را هم در ماهیت وجودی و هم در نوع زراعت آن به نسبت سایر گیاهان زراعی ایجاد کرده است.

وی با رد این نظریه که مکانیزه کردن فرآیند خزانه‌گیری نیاز به مصرف آب بیشتری دارد اظهار داشت:‌ طرح این موضوع به هیچ عنوان بار علمی ندارد حتی یکی از تمهیدات و برنامه‌های ویژه سازمان جهادکشاورزی گیلان برای استفاده بهینه از آب ترویج مراکز بانک نشا و مکانیزه کردن عملیات نشاءکاری ‌در استان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گیلان ابراز داشت:‌ بهترین زمان برای انتقال نشاء برنج به زمین در جهت ‌تسریع بخشیدن به روند رشد و تطبیق گیاه حدود 20 روز پس از عملیات خزانه‌گیری است بنابراین نگهداری آن بیش از این زمان در خزانه موجب از بین رفتن خاصیت پنجه‌زنی گیاه می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما