شناسهٔ خبر: 25046369 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

گزیده اخبار ایران و جهان/ اخبار اجتماعی

تقوای آمریکایی به باد رفت / سربازان گمنام دست انفجار شرقی ها را شکستند/ فتوای رهبری رسوایی امنیتی را تعطیل کرد / وزارت بهداشت آمار تکان دهنده اختلالات روان را افشا کرد

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

صاحب‌خبر -

#تقوای_آمریکایی به باد رفت

یکی از کاربران به نام Hamidreza Alaqeband که خود را سردبیر یک پایگاه خبری ضدانقلاب معرفی کرده در حساب توییتری اش مطلبی را نوشته که با واکنش‌های متفاوت کاربران فضای مجازی روبرو شد.این کاربر در توییتی عجیب با اشاره به سخنان سفیر روسیه درباره در اختیار داشتن بزرگترین زرادخانه های شیمیایی دنیا توسط دولت آمریکا نوشته است:‌ «سفیر روسیه می‌گوید آمریکا بزرگترین زرادخانه شیمیایی جهان را دارد ولی نمی‌گوید آمریکا تقوای استفاده نکردن از سلاح‌های شیمیایی را هم دارد مهمی که نه عراق صدام داشت و نه سوریه بشار اسد.» همین استفاده از واژه «تقوای آمریکایی» باعث شد تا کاربران فضای مجازی با هشتگ «#تقوای_آمریکایی» نمونه ای از جنایات و ظلم‌های آمریکا را در شبکه‌های اجتماعی یادآوری کنند که از آنها میتوان کشتاردر جنگ های عراق و افغانستان،حمله اتمی به هیروشیما و ناکازاکی،حمله شیمیایی بزرگ به ویتنام و کشتن 290 مسافر از جمله 66کودک و 52 زن در انهدام هواپیمای ایر655 ایران و هزاران جنایت دیگر.

 

سربازان گمنام،دست انفجار شرقی ها را شکستند

وزارت اطلاعات از کشف محموله کلان مواد منفجره که قرار بود با پوشش مواد مخدر از مرزهای شرقی به کشور وارد شود، خبر داد. سربازان گمنام امام زمان (عج) محموله کلان مواد منفجره را که قرار بود با پوشش مواد مخدر از مرزهای شرقی به کشور وارد شود، کشف و ضبط کردند.نیروهای اداره کل استان سیستان و بلوچستان با اقدامات اطلاعاتی و فنی توانستند گروه های تروریستی را در انتقال ۸۰ کیلوگرم مواد منفجره ترکیبی، ۱۷ عدد تله انفجاری پدالی (مخصوص بکارگیری در بمب های کنار جاده ای و تله های انفجاری) ، ۲۸ قبضه سلاح کمری با دوهزار و ۱۰۰ فشنگ، ۳۵ قبضه نارنجک جنگی، ده ها چاشنی الکترونیکی، فتیله و تجهیزات انفجاری ناکام بگذارند.در این عملیات سربازان گمنام امام زمان (عج) همچنین ۵۸۰ کیلوگرم مواد مخدر از تروریست ها کشف کردند.

 

فتوای رهبری،رسوایی امنیتی را تعطیل کرد

سیدمیثم سید صالحی طی مصاحبه ای به مهم‌ترین موضوعات برای کاربران درباره فعالیت این پیام‌رسان از جمله احتمال باز شدن شبکه‌های اجتماعی توئیتر و فیس بوک و تاثیر آن بر پیام‌رسا‌ن‌های بومی، حریم شخصی در پیام‌رسا‌ن‌های بومی، پاسخ داد. وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نگرانی کاربران از شفاف نبودن حریم شخصی در پیام‌رسان‌های داخلی، گفت: از یک هفته پیش که با تصمیم قوه قضاییه حریم شخصی در فضای مجازی ذیل ماده 25 قانون اساسی قرار گرفت و رهبری نیز فتوا دادند که تعرض به حریم شخصی در فضای مجازی حرام است دیگر با خیال راحت به هیچ یک از درخواست‌های امنیتی پاسخ نداده‌ایم اما پیش از این درخواست‌هایی آمده بود که پاسخ داده نشده و به دلیل پاسخ ندادن نیز تحت فشار بودیم.وی گفت: یکی از ایرادات فعلی این است که تعریف مشخصی از حریم شخصی وجود ندارد و امروز کاربران ابری از حریم شخصی را متصور هستند که باید مانند قوانین بین‌المللی مصادیق حریم شخصی شفاف تعیین شود.

 

وزارت بهداشت،آمار تکان دهنده  اختلالات روان را افشا کرد

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تنش‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم بر روی این مسئله داشته‌اند. حریرچی با بیان اینکه ۲۳.۴ درصد از بالغین در ایران دچار یک اختلال روانپزشکی طی یک سال گذشته بوده‌آند، گفت: ۲۷.۶ درصد این افراد را زنان و ۱۹.۴درصد را مردان تشکیل می‌دهند و به عبارتی از هر ۴ نفر بالای ۱۵ سال یک نفر دچار اختلال روانپزشکی است.وی افزود: احتمال وجود یک اختلال در طول عمر از ۱۸ تا ۳۶ درصد متغیر است و شیوع اختلالات روانپزشکی در یک سال در استان‌های مختلف ایران از ۱۲.۸ درصد تا ۳۶.۳ درصد متغیر بوده است. سخنگوی وزارت بهداشت بیان داشت:‌در تهران این اختلالات روانپزشکی در طول یک سال ۳۰.۲ درصد یعنی از هر سه نفر یکی گرفتار این مشکل بوده است. البته میزان آن در فواصل مختلف در پایتخت متفاوت بوده و تنش‌های سیاسی،اجتماعی و اقتصادی در فواصل زمانی مشخص تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم داشته است.وی گفت:‌ همچنین میزان بروز اختلالات در یک سال در زنان بیشتر نسبت به مردان گزارش شده است. همچنین با افزایش سن مشکلات روانی افزایش و با افزایش سواد این اختلالات کاهش می‌یابد.سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد:‌اختلالات روانی در شهرها بیشتر از روستاها بوده و افراد همسر از دست داده که از طریق طلاق بیشتر دچار این مشکل هستند. سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی تا سال ۲۰۳۰ در کل دنیا افسردگی به تنهایی رتبه دوم بار بیماری‌ها را از آن خود می‌کند و افسردگی و اختلالات اضطرابی دو عامل اصلی از ۵ عاملی بوده که سبب از دست رفتن عمر به دلیل ناتوانی می‌شود.

 

هوانیروز،خودی نشان داد

سه دستاورد بومی هوانیروز با حضور امیر سرتیپ علی جهانشاهی معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی ارتش، در گروه 99 پدافند هوایی نزاجا رونمایی شد.در آستانه فرا رسیدن 29 فروردین روز ارتش و بزرگداشت حماسه آفرینی های نیروی زمینی قهرمان برگزار شد، از موشک شفق که برای نخستین بار در صنعت بالگردی ارتش و به دستان متخصصان جوان هوانیروز طراحی، تولید و مورد آزمایش قرار گرفته است، رونمایی شد.امیر سرتیپ علی جهانشاهی در این مراسم گفت: اقدامات خوبی برای ارتقاء آمادگی بالگرد‌های هوانیروز انجام شده است که از جمله آن ارتقاء برد موشک‌های بالگردی هوانیروز یعنی موشک شفق است.وی با بیان اینکه کار این موشک با همکاری متخصصان داخلی هوانیروز و صنایع دفاعی انجام شده و کاملا بومی است،آخرین دستاورد ما در خصوص تسلیح بالگرد‌های 214 به تیربار و راکت انداز بود که این بالگرد‌ها از حالت هجومی و پشتیبانی به حالت تهاجمی تبدیل شدند.در این مراسم همچنین رمپ و باند پروازی هوانیروز در گروه 99 پدافند هوایی نیروی زمینی ارتش نیز با حضور امیر سرتیپ دوم خلبان یوسف قربانی فرمانده هوانیروز و جمعی از فرماندهان عالی رتبه نظامی افتتاح شد.

 

تب طلاق،کمی سرد شد

رئیس سازمان بهزیستی کشور از وقوع یک طلاق به ازای هر ٢.۵ ازدواج در سال ٩۵ و وقوع یک طلاق به ازای هر ٢.٣ ازدواج در سال ٩۶ در تهران خبر داد.انوشیروان محسنی بندپی در همایش « مددکاری اجتماعی و اخلاق اجتماعی» آخرین میانگین کشوری وقوع طلاق را یک طلاق به ازای هر ٣.٩ ازدواج ثبت شده عنوان کرد و گفت: با شدت گرفتن تحولات محیطی،تغییر ساختار زندگی و صنعتی شدن جوامع، با رشد آسیب‌های اجتماعی در کشور و جهان مواجهیم. رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه بررسی آسیبهای اجتماعی نشان دهنده آمار خوبی در این حوزه نیست، تصریح کرد: ما باید بپذیریم که نگاهمان را تغییر دهیم و به برنامه ریزی فرایند محور و پایدار روی بیاوریم.محسنی بندپی با بیان اینکه در اوایل انقلاب نرخ باروری ۶.۴ بوده است، گفت: نرخ باروری طی این ۴ دهه به ١.۶ کاهش یافته است که حتی از آمریکا و خاورمیانه هم پایین تر است. وی در ادامه ضمن تشریح وضعیت سالمندی کشور نیز افزود: بر اساس آخرین سرشماری سال ٩۵ ، ٩.٣ درصد جمعیت کشور دچار سالمندی شده‌اند. در سال ٩۵ میانه جمعیت کشور بین ٣٠ تا ٣٢ سال بوده و پیش بینی می‌شود این میزان در سال ١۴٢٠ به ۴٢ سال برسد. رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه پیش بینی می شود در  سال ٢٠٣٠ جمعیت سالمندی کشور دو برابر شود، ادامه داد: این رقم در سال ٢٠۵٠ به حدود ٣٠ میلیون جمعیت سالمند در کشور خواهد رسید.

 

دانشگاه در دام اعتیاد فرو رفت

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از تمایل ۱۷ درصدی افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله به مصرف مواد مخدر خبر داد و گفت: ٢٠ درصد از مصرف کنندگان مستمر مواد مخدر از میان تحصیل کردگان، فوق دیپلم تا دکتری هستند. همچنین ٨٧ درصد از مصرف کنندگان  نیز افراد دارای شغل رسمی یا کاذب هستند. همچنین کودکان، نوجوان و جوانان نیز به این آسیب وارد شده‌اند.وی افزود: همچنین ٢٧ درصد از افراد ١۵ تا ۶۴ سال نسبت به مصرف مواد مخدر نگرش مثبت دارند.حمید صرامی در همایش مددکاری اجتماعی و اخلاق اجتماعی با بیان اینکه ۶۵ درصد از همسرآزاری‌ها، ۵۵ درصد از طلاق‌ها،٣٠  درصد از کودک‌آزاری‌ها و ٢۵ درصد از قتل‌های عمد به اعتیاد مرتبط است، افزود: ٢٣  درصد از خشونت ها و نزاع‌ها، ٢٠ درصد از جرائم منکراتی و ١٠ درصد از جرائم مالی نیز به نوعی با مصرف مواد مخدر مرتبط هستند. به گفته صرامی ١۵۶ هزار نفر از مصرف کنندگان مواد مخدر از میان ٢ میلیون و ٨٠٠ هزار نفر آنها، زنان و دختران هستند. همچنین با توجه به ورود افراد مجرد و متاهل به این حوزه نشان می‌دهد همه اقشار و گروه‌ها آسیب دیده‌اند.مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به تغییر الگوی مصرف مواد مخدر در ٣ دهه گذشته، اظهار کرد: اگرچه خرده نظام‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی زمینه  تقویت آسیب‌های اجتماعی را رقم زده‌اند، اما در جامعه‌ای که اخلاق اجتماعی در فرهنگ کاهش می‌یابد، آسیب‌های اجتماعی افزایش می‌یابد و سهم اعتیاد نیز بیشتر می‌شود.

 

علم دوستی ایران به یاری همسایه ها شتافت

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اکنون در دوره ابتدایی ۲۹۳ هزار و ۳۶۶ دانش آموز داریم گفت: آمار کل دانش آموزان اتباع ۳۲۲ هزار و ۴۵۰ نفر است.این در حالیست که ۵۰۰۰ تن از کودکان در سنین پیش دبستانی نیز از اتباع هستند؛ از مجموع دانش آموزان اتباع، ۹۱ درصد اتباع افغانستان هستند و اگر تراکم کلاسی را درنظر بگیریم می‌توان گفت ۱۱ هزار و ۷۰۰ معلم برای آنها تخصیص داده شده است.به گفته حکیم زاده، ۵۵۰۰ کودک اتباع فاقد اوراق هویتی در سال گذشته جذب شدند.وی با اشاره به آماده شدن پیش نویس همکاری با وزارت فرهنگ افغانستان گفت: امیدواریم همکاری و تعامل ما ساختار یافته و نظام مند باشد. به دنبال ایجاد یک تعامل مناسب و عاری از هرگونه تبعیض در مدارس هستیم.معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره توسعه مدارس افغانستانی در ایران گفت: تحت شرایط و ضوابط موجود اجازه داده می‌شود مدارس وابسته به سفارت بازگشایی شوند. اکنون مدارس خودگردان افغانستان در ایران ۲۴ مورد هستند، البته جمعیت اصلی که جذب می‌کنیم از طریق مدارس دولتی خود ماست.حکیم زاده ادامه داد: ما از اقدامات در راستای توسعه آموزش و این مدارس استقبال می کنیم، اما اگر زمینه فراهم شودهر دوگروه دانش آموزان ایرانی و افغانستانی درکنارهم درس بخوانند بهتر خواهد بود، با این حال اگر سفارت افغانستان درخواست بدهد این امکان وجود خواهد داشت که طبق شرایط و ضوابط موجود مدارسی افتتاح شوند.

 

«خانه امن» تمام ایران را فراگرفت

رئیس اورژانس اجتماعی کشور ضمن تشریح مهم‌ترین برنامه‌های اورژانس اجتماعی در سال ٩٧ گفت: در حال حاضر ٢١ مرکز تحت عنوان «خانه امن» در کشور فعال هستند که قرار است در سال جاری همه استان‌ها از آن برخوردار شوند.رضا جعفری با بیان اینکه یکی از اقدامات سازمان بهزیستی، حمایت از زنان تحت خشونت و آزار و پذیرش و ساماندهی آنها در مراکزی تحت عنوان خانه امن است، افزود: این مراکز از سال 92 با رویکرد خانواده محور و سیستماتیک به افراد درگیر خشونت و آسیب‌دیده به صورت شبانه روزی و به شکل رایگان به دو صورت مداخلات کوتاه مدت و تامین نیازهایی چون خوراک،‌ پوشاک و سرپناه برای زنان خشونت دیده  و زندانی مشغول به فعالیت هستند.وی مداخلات بلند مدت با هدف حمایت و توانمند سازی مراجعین در زمینه‌های آموزشی و بهداشتی، درمانی، حقوقی، مددکاری اجتماعی و مشاوره‌ای را از دیگر خدمات ارائه شده در خانه‌های امن عنوان کرد و گفت: این مراکز اکنون در 21 استان فعال هستند و در سال جاری تمامی استان‌ها از آن بهره‌مند خواهند شد.رئیس اورژانس اجتماعی ضمن تشریح مهم‌ترین برنامه‌های این مرکز در سال جاری نیز اظهار کرد: آگاه سازی عمومی جهت آشنایی شهروندان به حوزه اورژانس اجتماعی، باز تعریف مجدد اورژانس اجتماعی جهت انجام حمایت‌های روانی اجتماعی از بازماندگان بلایا و حوادث طبیعی وغیر طبیعی از مهمترین برنامه‌های اورژانس اجتماعی در سال ٩٧ خواهد بود.

 

زخم گوشتخوار،استرالیا را زمین گیر کرد

پزشکان استرالیایی خواستار انجام تحقیقاتی در مورد علت شیوع مرموز زخم گوشت‌خوار در این کشور شدند.به دنبال همه‌گیری زخم گوشت‌خوار در ایالت ویکتوریا متخصصان خواستار آن شدند تا به سرعت در مورد علت شیوع این مشکل تحقیقاتی انجام شود.کارشناسان اظهار داشتند: موارد ابتلا به این عفونت موسوم به زخم "بورولی" در چهار سال اخیر حدود ۴۰۰ درصد افزایش یافته‌ است. زخم بورولی بیماری پوستی است که بیشتر در آفریقا شایع است. همچنین عفونت‌ها شدیدتر شده و به مناطق جدیدی گسترش پیدا کرده‌ است.پزشکان به چگونگی پیشگیری از این بیماری که از یک باکتری ناشی می‌شود و بافت‌های پوست را از بین می‌برد، پی نبرده‌اند.در سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) در این ایالت ۲۷۵ مورد جدید ابتلا به این عفونت گزارش شده که افزایش قابل توجهی نسبت به سال قبل از آن داشته‌ است.به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، همچنین مشخص نیست چرا این بیماری که به طور معمول در مناطق استوایی شایع است در مناطقی با آب و هوای معتدل شیوع یافته‌ است.

 

صنعت هوایی،رباتیک شد

به نقل از روابط عمومی شرکت شهرفرودگاهی امام خمینی(ره)،مدیرکل دفتر شهر فرودگاهی الکترونیکی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در این‌باره می‌گوید: در راستای ارائه خدمات الکترونیک در شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)‌، ربات اطلاع رسانی این شرکت به نشانی ikacinformationbot با هدف اطلاع‌رسانی، ارتقاء خدمات شهروندی و دسترسی آزاد به اطلاعات از 25 اسفند‌ماه سال گذشته آغاز به‌کار کرد.امین‌زاده با تشریح خدمات ارائه شده توسط ربات اطلاع‌رسانی و خدمات شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت‌: مهمترین خدمتی که توسط این ربات ارائه می شود «اطلاعات پرواز» است و مسافر می‌تواند با ارسال مبداء یا مقصد پرواز، شماره پرواز و یا شرکت هواپیمایی از آخرین وضعیت پرواز خود مطلع شود.مدیر کل دفتر شهر فرودگاهی الکترونیکی افزود‌: دیگر خدمتی که توسط این ربات ارائه می شود، اطلاعات و خدمات فرودگاهی است و مراجعه کنندگان به ربات می‌توانند نحوه پرداخت عوارض، طرح رجیستری تلفن همراه، شماره‌های ضروری مورد نیاز مسافر، موقعیت شهر فرودگاهی و نشانی وب سایت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) را نیز به کمک این ربات دریافت کنند و به مرور زمان خدمات جدید به آن افزوده خواهد شد. این مقام مسئول در خصوص میزان عملکرد یک‌ماهه ربات اطلاع‌رسانی شهر فرودگاهی گفت‌: بیش از ۸۰ هزار فعالیت در یک‌ماه گذشته توسط این ربات انجام شده که ۱۴ هزار مورد آن در خصوص اطلاعات پروازها بوده و باقی آن دریافت اطلاعات و خدمات فرودگاهی بوده است این در حالی‌است که تبلیغاتی برای استفاده از این ربات نیز صورت نگرفته بود و پیش بینی می‌کنیم استفاده از این ربات با نرخ رشد هفتگی ۲۰ درصد و افزایش خدمات با سیر صعودی مواجه شود.

 

صلیب سرخ به یاری کرمانشاه رسید

فرانچسکو روکا،اظهار داشت: کمک‌های صلیب‌سرخ از طریق سازمان قانونی و درواقع هلال‌احمر عربی سوریه به مردم جنگ‌زده انجام می‌گیرد و تلاش‌ شده حمایت‌های لازم در مناطق عملیاتی به مردم آسیب‌دیده صورت گیرد.وی با اشاره به اینکه 80 درصد آب آشامیدنی سوریه از طریق مهندسان صلیب سرخ تامین می‌شود گفت:کمبود آب از جمله مشکلات برای مردمان غیرنظامی در سوریه بوده که تلاش می‌کنیم آن را تامین سازیم. همچنین مراقبت‌های بهداشتی و درمانی را در سوریه انجام می‌دهیم.رئیس فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال‌احمر با بیان اینکه اردوگاه اسکان اضطراری برای آوارگان سوری تشکیل شده است گفت: هزاران نفر از مردم جنگ‌زده خدمات لازم را از هلال‌احمر سوریه دریافت کرده‌اند ولی میزان نیازها در این منطقه زیاد است چرا که هم اکنون میلیون‌ها نفر در این کشور آواره‌اند.وی با بیان اینکه بخشی از مناطق عملیاتی سوریه را ما برای کمک‌رسانی دسترسی نداریم گفت: تلاش شده که کمک‌های لازم از طریق مذاکره با گروه‌های مختلف صورت گیرد تا کمک‌های انسان‌دوستانه انجام شود.روکا از انعقاد تفاهم‌نامه مشترک با هلال‌احمر ایران خبر داد و گفت: برهمین اساس حدود 23 میلیون فرانک قرار است جهت کمک به مردم زلزله زده کرمانشاه کمک شود.وی گفت: هلال احمر ایران اقدامات خوبی انجام داده ولی ما تعهد داریم که حتی یک نفر هم از قلم نیفتد.یادآور می‌شود تفاهم‌نامه‌ای میان جمعیت هلال‌احمر ایران و صلیب سرخ ایتالیا عصر امروز منعقد شد که موضوعات حقوق بین‌المللی بشردوستانه و موضوعات بهداشتی از جمله مفاد این تفاهم‌نامه است.

 

دارو از دلار تبعیت نکرد

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اقدام بیمه‌ها که پول بیمه ای مردم را به خاطر سود در بانک‌ها نگه می‌دارند و معوقات سلامت را نمی‌پردازند و باعث خواهد شد خدمات رایگان به مصدومان تصادفی قطع شود، از عدم افزایش قیمت دارو خبر داد. ایرج حریرچی در نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت درباره نابسامانی ارز و تأثیر آن بر گرانی دارو اظهار داشت: مردم در این زمینه دچار نگرانی بازار ارز نشوند و نیاز به تهیه زیاد داروی بیماری‌شان نیست چون دارو قرار نیست گران شود. حریرچی تصریح کرد: البته شاید تخلفاتی در حوزه دارو و گرانی آن رخ دهد که از مردم استدعا داریم گزارش‌های تخلفات گرانی دارو را به سامانه 190 اعلام کنند. حریرچی درباره مشکلاتی که بیمه‌ها برای حوزه سلامت ایجاد می‌کنند، تصریح کرد: بیمه‌ها از مردم پول می‌گیرند ولی این پول‌ها را برای سود بانکی نگه می‌دارند مثلاً بیمه ایران 800 میلیارد پول معوقات حوزه سلامت را نمی‌پردازد و یا مصدومان تصادفات در گرفتن خدمات رایگان پزشکی دچار مشکل می‌شوند چون بیمه ایران معوقات خود را نمی‌پردازد.سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: همچنین بیمه دیگری اصلاً ورشکست شده است و 70 میلیارد به حوزه سلامت بدهکار است و پرداخت نمی‌کند که زیان آن برای بیماران است.

 

حریرچی،سه متهم اصلی روان کشور را  لو داد

ایرج حریرچی در نشست خبری خود با اشاره به اینکه تا سال 2030 بیماری روان دومین بیماری در دنیا خواهد بود،اظهار داشت:زمینه‌های ژنتیکی و خانوادگی، سوانح، حوادث، آسیب‌های اجتماعی، بیماری‌های جسمی همچون سرطان، مصرف مواد مخدر، فقر، طلاق، گرایش‌های هیجان‌خواهی بالا، خودمحوری، پرخاشگری، جنسیت و شرایط هورمونی، تغییرات اجتماعی، گروه‌های همسال از جمله عواملی هستند که می‌توانند بر سلامت روان افراد اثر منفی بگذارند.وی ادامه داد: اخبار منفی در رسانه‌ها در اختلال روان مردم بسیار نقش منفی دارد.حریرچی بیان داشت: کاهش اختلاف طبقاتی و بهتر شدن وضعیت اقتصادی افراد به خصوص گرانی در زمینه جلوگیری از اختلال روان تاثیر دارد؛ همچنین گسترش نشاط در جامعه و فعالیتهای فیزیکی و مشارکتهای اجتماعی و تفریحات سالم و حتی توجه به طراحی های شهری بسیار می تواند نقش و عامل مثبتی ایفا کند.وی تصریح کرد: مدیریت تلفن همراه و شبکه های مجازی به گرفتاری در کشور تبدیل شده است، همچنین فساد اداری در بخش دولتی و خصوصی از دیگر نگرانی ها در حوزه اختلال روان است.حریرچی به زیان آلودگی هوا و ترافیک در میزان اختلال روان پرداخت که افراد در طول روز ساعت ها عمر خود را در خیابان های آلوده بسر می برند، تصریح کرد: در نهایت سلامت معنوی بسیار اهمیت دارد و هر کس ایمان قوی و اراده محکمی داشته باشد کمتر دچار اختلال روان می شود کما اینکه در طول زندگی اکثر افراد شاید دچار اختلال روان شوند.

 

علوم پزشکی ها،رکورد قرآنی را برای خود ثبت کردند

دبیرخانه بیست و سومین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به حضور بیش از دوبار ۱۷ دانشگاه‌های علوم پزشکی در اداور مختلف جشنواره اعلام کرد: دانشگاه‌های کرمانشاه، سبزوار، ایلام، اراک، البرز، ایران، بجنورد، آبادان، نیشابور، بیرجند، ساوه‏، گیلان، دزفول، مازندران، بهبهان، مراغه و ارتش دانشگاه‌هایی هستند که امسال نسبت به دوره گذشته جشنواره به لحاظ آماری ثبت‌نام‌شان در این رویداد بزرگ قرآنی افزایش یافته است.دانشگاه‌های علوم پزشکی کرمانشاه، شیراز و سبزوار تاکنون بیشترین آمار ثبت‌نام‌کنندگان را به خود اختصاص داده‌اند و تاکنون بیش از ۲۵ هزار نفر از دانشگاهیان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در بیست و سومین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت ثبت نام کرده‌اند.بیست و سومین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت ویژه دانشجویان، کارکنان و اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که ثبت نام آن آغاز شده است، در بخش دانشگاهی از اردیبهشت‌ماه امسال آغاز می‌شود. همچنین مرحله نهایی این جشنواره تابستان امسال به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار خواهد شد.

 

 

 

پایتخت،رکورد ایثار خون 97 را به پای خود نوشت

سخنگوی سازمان انتقال خون از مراجعه حدود ۵۹ هزار و ۱۸۴ نفرای اهدای خون در نوروز امسال خبر داد. وی با بیان اینکه حدود ۶۰ هزار نفر به مراکز انتقال در طول تعطیلات نوروزی برای اهدای خون مراجعه کردند گفت: از این تعداد ۴۷ هزار و ۱۶۲ نفر موفق ادای زکات سلامتی خود شدند.مدیرکل دفتر مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه ۴۵ هزار و ۵۵۴ نفر اهدا کننده مرد و ۱۶۰۸ نفر دیگر اهدا کننده زن بودند گفت: استان تهران با مراجعه بیش از ۱۰ هزار نفر برای اهدای خون برترین استان و پس از آن نیز خراسان رضوی و مازندران رکورددار اهدای خون بودند.حاجی بیگی با بیان اینکه فصل بهار فرصت مناسبی برای اهدای خون در کشور است گفت: در همین راستا از مردم ایثارگر ایران تقاضا می‌کنیم تا نیاز خونی مردم نیازمند را تأمین کنند و در سال حداقل ۲ روز را به اهدای خون آگاهانه اختصاص دهند.

 

کمیته ای ها،درب خارجی ها را بستند

سید پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد طی بخشنامه‌ای خرید هر گونه کالای خارجی را در کمیته امداد ممنوع کرد.در این بخشنامه با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری و نام‌گذاری سال ۹۷ با عنوان سال حمایت از کالای ایرانی آمده است:با توجه به تأکید معاون فنی و حسابرسی امور عمومی و اجتماعی دیوان محاسبات مبنی بر ممنوعیت خرید کالا‌های خارجی دارای تولید مشابه داخلی از سوی دستگاه‌های دولتی و سایر نهاد‌ها و عناوین مشابه که به نحوی از بودجه عمومی یا دولتی استفاده می‌کنند (شامل تمام اقلام مصرفی و غیر مصرفی با استفاده از منابع عمومی و اختصاصی)، خرید هرگونه کالای خارجی دارای تولید مشابه داخلی در کمیته امداد ممنوع است.مدیران کل دفاتر استانی موظف هستند تمهیدات لازم را برای نظارت دقیق بر خرید‌های مورد نیاز داشته باشند.

 

سناریوی املاک نجومی،پوچ از آب درآمد

دکتر حمید رضا ترقی کارشناس سیاسی با اشاره به ماجرای تهمت وافترای املاک سیاسی و اشاره به نام آقای حسینی مکارم در لیست یاد شده خاطر نشان شد: متاسفانه با توجه به اینکه برخی جریان‌های سیاسی همچنان با روی کار آمدن ذهنیت قبیله‌ای وحزبی خود را حفظ می‌کنند نگرشی سرشار از سوء ظن به گذشتگان از این دست طیف‌های سیاسی دور از انتظار نیست. این جریان نوعا در تلاش است تا تمامی کارکرد‌های مدیران پیش از خود را رد کرده وخط بطلانی بر آن بکشد یا به تعبیر مقام معظم رهبری، چون آن‌ها قادر به انجام پروژه‌های انجام شده در دوره پیش نبوده اند از مدیران پیشین بدگویی می‌کنند، این موضوع همان نکته‌ای است که رهبر معظم انقلاب در اولین سخنرانی خود در آغاز سال ۹۷ بدان اشاره کردند.وی دراین باره افزود: متاسفانه در حال حاضراین نوع تفکر بر جریان‌های سیاسی کشور حاکم است ومنجر به عدم پیشرفت کشوردر حوزه‌های مختلف شده که یکی از بارزترین مصادیق آن فعالیت در شورای شهر وشهرداری است. اگرامروز شورای شهر تهران فردی را به عنوان سرپرست شهرداری راهی این مجموعه بزرگ وحساس می‌کند حتما این فرد قابل اعتماد واز سوابق خوبی برخوردار است دراین صورت چگونه می‌توانند فردی را به عنوان سرپرست شهرداری راهی خیابان بهشت کنند که قبلا به وی اتهام برخورداری از املاک نجومی را زده اند؟ لذا اگر امروز می‌بینیم شورای شهر فردی را برای سرپرستی شهرداری انتخاب کرده که قبلا بدون مدرک وسند وی را متهم کرده دلیل روشنی است براینکه قضاوت‌های اولیه دراین نوع تغییر وتحولات مدیریتی منصفانه، درست ومنطبق بر واقعیت نبوده و دستگاه قضا ثابت کرد که ادعا‌های واهی در پی سیاسی کاری در راستای افترا وتهمت بوده نه بیان یک حقیقت وواقعیت... انتخاب حسینی مکارم سناریوی دروغ املاک نجومی را ثابت کرد.

 

هوای کشور برای انگلیسی ها،خوانا شد

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، شینا انصاری مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام خبر راه‌اندازی بخش انگلیسی سامانه پایش هوای کشور، گفت: این اقدام در راستای تعاملات بین المللی و بهره گیری افراد غیر فارسی زبان از سامانه کیفی هوا انجام شده است.علاقمندان برای اطلاع از کیفیت هوا در کشور می توانند به لینک های  aqms.doe.ir و aqms.sdra.co.ir مراجعه کنید.

 

قنادان،بسته عیدانه تاکسی ها را باز کرد

مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران از تغيير در نحوه قيمت‌گذاري نرخ كرايه تاكسي در سال جاري خبر داد و افزود این رقم بطور متوسط 12 درصد افزایش می یابد.وي به نظام رتبه‌بندي تاكسيران‌ها اشاره كرد وافزود: در حال تدوين اين نظام‌نامه هستيم که بر اساس آن سابقه تاكسيران، آموزش و مهارت‌هايي كه ديده است، ميزان رضايت مشتري در اين زمينه تأثيرگذار است.وي از تغییر در روش كسب و كار تاكسيران‌ها خبر داد و افزود: اپراتورها و شركت‌هاي خصوصي نیز باید بر اساس مقررات جدید عمل کنند.مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران در خصوص افزايش كرايه تاكسي در برخي خطوط تا 30 درصد در سال جاري گفت: اين موضوع درست نيست. متوسط افزايش نرخ حدود 12 درصد است و دربرخي خطوط تا 20 درصد است.

نظر شما