شناسهٔ خبر: 25046028 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

واکنش‌ها به کاهش سهمیه وزنه‌برداری ایران در المپیک

سـایه شوم دوپینگ!

تصمیمی عجیب از سوی فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری. تصمیمی که به ضرر تیم‌هایی مثل ایران تمام می‌شود. اصل خبر این است که سهمیه کشورهایی که در سال‌های اخیر بیش از اندازه دوپینگ کرده‌اند برای المپیک 2020 کاهش می‌یابد. براساس این خبر فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری با هدف اثبات جدیت و قاطعیت خود در عرصه مبارزه با دوپینگ، سهمیه بعضی از کشورها از جمله ایران را برای حضور در المپیک 2020 توکیو کاهش داد تا به قول معروف، «علاج واقعه قبل از وقوع» کرده باشد.

صاحب‌خبر -

طبق قوانین جدید فدراسیون بین‌المللی هر کشوری که در زمینه دوپینگ ورزشکاران، 20 تخلف یا بیشتر (در فاصله سال‌های 2008 تا 2020) داشته باشد در المپیک 2020 فقط دو سهمیه خواهد داشت که برخی مدعیان از جمله روسیه، قزاقستان، آذربایجان، ارمنستان و بلاروس هم شامل همین قوانین سختگیرانه هستند. ضمن این‌که بعضی کشورها که درهمین بازه زمانی با ده تخلف در زمینه دوپینگ ورزشکاران خود همراه بودند هم با محدودیت سهمیه‌ المپیک روبه‌رو خواهند شد، به‌طوری‌که فقط سهمیه حضور دو وزنه‌بردار مرد و دو وزنه‌بردار زن را در بازی‌های المپیک خواهند داشت.

در بین این کشورها مدعیانی مثل بلغارستان، ایران و هند هم وجود دارند. این اتفاق در حالی افتاده است که بلافاصله پس از رسانه‌ای شدن این خبر روسای فدراسیون کشورهای مختلف در پیام‌هایی واحد نسبت به آن واکنش نشان دادند.

علی مرادی، رئیس فدراسیون وزنه‌برداری هم در این مورد می‌گوید:«هر چند فدراسیون بین‌المللی تصمیمات بسیار خوبی درباره مبارزه با دوپینگ گرفته، اما تصمیم جدید آنها به ضرر بسیاری از کشورهای مدعی و عنوان دار همچون ایران است. در سه سال اخیر بیش از 400 نمونه تست دوپینگ و کنترل آن در مراکز بین‌المللی و داخلی صورت گرفته که همین موضوع نشانگر این ادعاست. ما انتظار داشتیم با این اقدامات مورد توجه فدراسیون بین‌المللی قرار گیریم، اما طبق تصمیمات جدید، سهمیه‌های ما نیز کاهش یافت!»

با شهنازی، دبیر کمیته ملی المپیک تماس گرفتیم تا او هم در این مورد حرف بزند. شهنازی می‌گوید: «وزیر ورزش با تاکید ویژه مبنی بر پیگیری عاجل موضوع، از فدراسیون وزنه‌برداری خواست تلاش و رایزنی‌های خود برای تغییر در تصمیم هیات رئیسه فدراسیون بین‌المللی را آغاز کند، ضمن این‌که وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک نیز پشتیبانی و حمایت لازم را از فدراسیون به‌عمل خواهد آورد.»

بهداد سلیمی: سطح کیفی رقابتها پایین میآید

بهداد سلیمی، قهرمان المپیک و سنگین وزن ایران در واکنش به کاهش سهمیههای ایران در المپیک میگوید: «تغییر نظر فدراسیون بینالمللی و مخالفت با کاهش سهمیه ایران در المپیک نیازمند تلاش و عزم فراملی است که باید در دستور کار متولیان ورزش ایران قرار گیرد. بخش عمدهای از بار مدال آوری ایران در المپیک 2012 لندن با چهار مدال (دو طلا و دو نقره) و المپیک 2016 ریو با دو مدال طلا بر دوش وزنهبرداری بوده و نباید اجازه داد کاروان ایران در المپیک2020 در جدول مدالی دچار مشکل شود.»

سلیمی ادامه داد: «طبیعتا با اجرایی شدن تصمیم جدید فدراسیون بینالمللی، کشورهای مدعی از جمله ایران، روسیه، آذربایجان، ارمنستان، چین و... نیز با کاهش سهمیه مواجه خواهند شد و طبیعتا رقابت با یک یا دو وزنهبردار از این کشورها در دستههای مختلف میتواند سطح و کیفیت پیکارها را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.»

نظر شما