شناسهٔ خبر: 25045142 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

کاشت سبزی در جنوبگان، مقدمه کاشت گیاه در مریخ

در سرزمین یخ‌زده جنوبگان بدون کمک نور خورشید، خاک یا آفت‌کش، گیاهان سبزی در حال رشد هستند و دانشمندان آلمانی از این گیاهان تغذیه می‌کنند. به گزارش زومیت و به نقل از Futurism، پژوهشگران ایستگاه نئومایر 3 اولین سبزی‌های رشدکرده در جنوبگان را از یک گلخانه بسیار پیشرفته که هسته مرکزی پروژه Eden-ISS به شمار می‌رود، برداشت کردند. این پروژه در حال بررسی پاسخ به این پرسش است که چگونه گیاهان می‌توانند نه‌تنها در مکان‌های سخت روی زمین مانند قطب‌ها و بیابان‌ها، بلکه در شرایط غیر منتظره سیاره‌های دیگر هم رشد کنند (با امید فراهم کردن سبزی تازه برای افرادی که به کره ماه، مریخ و دیگر مکان‌ها می‌روند.)

صاحب‌خبر -

اولین برداشت گیاه در جنوبگان حاصل سالها تلاش و در سایه گلخانه بسیار ویژهای اتفاق افتاده است. این گلخانه در دی 96 میان هیاهوی زیاد دانشمندان به جنوبگان رسید. گلخانه مذکور جنوبگان اصلا شبیه نمونههای معمولی نیست. این گلخانه درون یک کانتینر حملونقل تغییر شکل یافته بدون پنجره جای گرفته و دارای جریان هوای بستهای است و نور مصنوعی بنفش در آن تابانده میشود. درون آن گیاهان به روش هوا ـ کشت رشد مییابند؛ یعنی بدون خاک یا نور خورشید، مواد مغذی به ریشه آنها اسپری میشود و نور لامپهای الایدی به برگهای آنها میتابد و هوای اطراف فیلتر و با گاز کربن دیاکسید غنی میشود.

برای پژوهشگرانی که در جنوبگان به سر میبرند، چشمانداز سبزیهای تازه، تغییری هیجانانگیز خواهد بود. تا قبل از آن، این افراد برای دریافت غذاهای تازه متکی به هواپیما بودند یا این که مجبور بودند ازغذاهای خشکشده و یخزده استفاده کنند. برای پژوهشگران بینسیارهای، توانایی تولید غذا در دنیاهای دیگر میتواند به معنای تفاوت مرگ و زندگی باشد.

طبق برآورد ناسا، در یک سفر رفت و برگشت به مریخ به هزاران کیلوگرم غذا نیاز است. تنها برای چهار فرد در یک مأموریت سهساله به بیش از ده هزار و 886 کیلوگرم غذا برای سه وعده غذایی در هر روز نیاز خواهد بود. اگر در این سفرها بتوان هنگام فرود، یک باغچه هوا ـ کشت بر پا و دیگر منابع (مانند مواد مغذی و آب) را از خاک خانه جدید مهیا کرد، ذخیره غذایی برای هفتهها و حتی سالها بدون نیاز به انتقال مقادیر زیاد مواد غذایی از کره زمین ممکن خواهد شد.

داشتن سبزی تازه روی مریخ یا دیگر سیارهها میتواند اثرات مهمی بر سلامت فضانوردان داشته باشد. مواد غذایی تازه، حاوی آنتیاکسیدانهایی هستند که میتوانند از فضانوردان در برابر پرتوهای مضر حفاظت کنند. از طرفی، مواد مغذی همچون ویتامینها که مقدارشان در میوهها و سبزیهای خشک کم میشود، در اختیار فضانوردان قرار میگیرد.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، کارکنان نئومایر قصد دارند از خرداد امسال، در هر هفته چهار تا پنج کیلوگرم میوه و سبزی برداشت کنند. اگر همه چیز طبق نقشه آنها پیش برود، جای امیدواری است که فضانوردان هم بتوانند سبزیهای متنوع را در محل فرود خود بکارند.

نظر شما