شناسهٔ خبر: 25044858 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

لزوم حفظ گنجی به نام گیاهان بهاری

هر سال با آغاز فصل بهار و رویش گیاهان بهاری (خوراکی) شاهد عرضه این گیاهان در بازار شهرهای مختلف کشورمان هستیم. هرچند بسیاری از بومیان مناطق مختلف کشورمان از این طریق امرار معاش می‌کنند، اما نباید فراموش کرد بی‌توجهی به حفظ تنوع گیاهی صدمات جبران‌ناپذیری را به محیط زیست کشور تحمیل خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

برای نمونه در بسیاری از مناطق کردستان بویژه ارتفاعات پس از آب شدن تدریجی برفها، سفره سخاوتمند طبیعت روی خود را میگشاید و انواع گیاهان کوهی و خوراکی شروع به رشد میکند و روزانه دهها نفر را برای چیدن این گیاهان به سوی خود میکشاند.

با توجه به افزایش دمای هوا در روزهای پایانی سال قبل و بارش باران بهاری در فروردین، گیاهان خوراکی از رشد خوب و مناسبی برخوردار شده و همین موضوع باعث ورود زودهنگام این گیاهان به بازار شده است.

یکی از جاذبههای مصرف گیاهان خوراکی میان مردم رویش طبیعی آنها در مناطق کوهستانی و استفاده نکردن از مواد و کودهای شیمیایی در رویش آنهاست که موجب شده، مردم تمایل بیشتری به استفاده از آنها برای تهیه غذا داشته
باشند.

گیاهان خوراکی محلی مانند پونه و کوزله بیشتر در کنار رودخانهها و جاهایی که آب باشد رشد میکند و گیاهان دیگر از جمله کنگر، کاشمه، گل آقا (گیلاخه)، اسفناج، جاتره، گوزوان (گاوزبان)، بیزا، مندوک، پیچک، ریواس، نعناع و سیر کوهی بیشتر در مناطق کوهستانی میرویند.

افزایش نظارت محیط زیست

حسن درویشی، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کردستان درباره برنامههای محیط زیست برای حفظ گونههای گیاهی به ایرنا میگوید: ماموران این یگان در فصل برداشت گیاهان کوهی، گشتزنی و مراقبت در مراتع را افزایش میدهند.

آن طور که او میگوید: براساس دستورالعملهای این سازمان، برداشت گیاهان خوراکی برای مصرف خانوارها ممنوعیتی ندارد، اما برداشتهای تجاری و برای فروش ممنوع است، چون حالت تخریب به خود میگیرد.

درویشی میافزاید: بخش زیادی از تخریب مراتع در این فصل توسط برداشتکنندگان غیربومی که از مناطق دیگر برای برداشت گیاهان کوهی میآیند، صورت میگیرد.

طاهر کرمی، معاون فنی ادارهکل منابع طبیعی کردستان نیز در این باره میگوید: طرح بهره برداری به روستاییان استان براساس ظرفیت و توان مراتع واگذار میشود و 67 هزار خانوار روستایی در طرحهای مرتعداری و 14 هزار خانوار در طرحهای جنگلداری این ادارهکل مشارکت دارند.

او با اشاره به این که برداشت غیراصولی گیاهان خوراکی میتواند به زیان مراتع باشد، ادامه میدهد: امسال مجوز برداشت در 154 روستا برای کتیرا، 32 روستا برای محصولات جنگلی و 32 روستا برای گیاهان خوراکی صادر شده است.

به گفته کرمی به منظور کمک به رشد گیاهان و جلوگیری از تخریب محیط، اگر امسال اجازه برداشت در روستایی صادر شود، سال آینده مجوز برای این منطقه صادر نمیشود.

نظر شما