شناسهٔ خبر: 25044644 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

کلاهبرداری به بهانه فروش لیزینگ خودرو

قرار است آنها ضرر کنند تا شما به خودروی دلخواهتان برسید. این شیوه کلاهبردارانی است که در قالب لیزینگ، خریداران خودرو را فریب داده و آنها را سرکیسه می‌کنند. کافی است قبل واریز پیش قسط نگاهی به شرایط شرکت برای ثبت‌نام بیندازید تا مطمئن شوید آنها هدفی جز کلاهبرداری ندارند. چندی قبل شرکتی در تهران به بهانه لیزینگ کلاهبرداری کرد و مدیران آن گریختند. نکته جالب در آگهی‌های این شرکت، فروش لیزینگی خودرو به قیمت کمتر از فروش نقدی کارخانه بود. مگر می‌شود شرکت برای راحتی مشتریان دچار ضرر شود. اصل فعالیت این شرکت‌ها برای رسیدن به سود بیشتر است.

صاحب‌خبر -

گروهی هم فکر میکنند تبلیغات این شرکتها در رسانههای رسمی مانند روزنامهها دلیلی بر قانونی بودن فعالیت آنهاست که این تصور هم اشتباه است. اینکههر شرکت لیزینگی که نام آن در تبلیغات روزنامهها آمده شرکت قابل اعتمادی است، یک تصور ساده انگارانه است.

بسیاری از افرادی که قربانی کلاهبرداران لیزینگی شدهاند، آگهی فروش خود را از همین روزنامهها پیدا کرده اند؛ بنابراین برای انتخاب لیزینگ مورد نظرتان هرگز به صورت صددرصد به تبلیغات روزنامهها اعتماد نکنید.

بعد از اینکه فارغالتحصیل شد، خیلی دنبال کار گشت اما کار مناسبی پیدا نکرد. مدتها بود به فکر خرید خودرویی بود تا با آن در تاکسی اینترنتی کار کند. پولش هم به خرید خودرویی سرپا نمیرسید. به همین علت تصمیم گرفت سراغ شرکتهای لیزینگ برود. بعد از کلی جستوجو با یک شرکت روبهرو شد که فقط 10 درصد پول خودرو را ابتدا دریافت میکرد و سودش هم کمتر از بقیه بود. با شرکت تماس گرفت و خانم منشی گفت فقط چند دستگاه خودرو باقی مانده است. سریع راهی آنجا شد و پول را واریز کرد. قرار بود یک هفته بعد خودرو را تحویل بگیرد اما بعد از یک هفته هرچه با شرکت تماس گرفت کسی پاسخگو نبود. وقتی به دفتر مراجعه کرد با افرادی روبهرو شد که خشمگین در مقابل در تجمع کرده بودند. بعد از صحبت با آنها متوجه کلاهبرداری مدیران شرکت و فرار آنها شد.

کلاهبرداری در پوشش شرکتهای کاغذی

سرهنگ محمدرضا اکبری، معاون مبارزه با جرایم جعل و کلاهبرداری ناجا، درباره فعالیت این شرکتها میگوید: در چند سال اخیر شاهد بودیم قیمت انواع خودرو به دو برابر افزایش یافته است. همین مساله باعث شده مصرفکنندگان به خاطر این افزایش قیمت امکان قدرت خرید ن
داشته باشند.

از سوی دیگر این روند باعث شد فعالیت شرکتهای لیزینگی که در زمینه فروش اقساطی خودرو فعالیت میکردند، بیشتر شود. حتی اینگونه شرکتها برای جذب مشتریان خود آگهیهای مختلفی در جراید منتشر میکردند. در میان این شرکتها برخی شرکتهای کاغذی هم بودند که با نام جعلی شرکتهای لیزینگی فعالیت میکردند و با فریب شهروندان به کلاهبرداری از آنها میپرداختند که این اقدام شرکتهای کاغذی باعث بروز مشکلاتی برای مردم شده بود. در همین زمینه باید یادآورشد همه شرکتهای لیزینگی مجوز رسمی از بانک مرکزی برای فعالیت ندارند و تعداد معدودی از آنها مجوز داشته و میتوانند قانونی فعالیت کنند.

وی ادامه داد: خیلی مهم است که مردم برای گرفتار نشدن در دام سودجویان شرکتهای کاغذی حتما از مجوز دار بودن این گونه شرکتهای لیزینگی مطلع شوند. چرا که فقط در شرکتهای قانونی و مجوزدار میتوان معامله کرد، اما شرکتهای کاغذی فقط دست به فریب مردم زده و از آنها با وعدههای واهی کلاهبرداری میکنند بیآنکه خودرویی تحویل مردم دهند.

بازخوانی دو پرونده

سرهنگ اکبری با اشاره دوپرونده کلاهبرداری در پوشش لیزینگ گفت: در پلیس آگاهی یکی از استانهای کشور، فردی با راهاندازی یکی از همین شرکتهای کاغذی و جعلی با عنوان لیزینگ با تبلیغات در سطح شهر وحتی چاپ آگهیهایش در جراید، افراد را به قصد کلاهبرداری فریب داده بود. مدیر عامل شرکت علاوه براین تبلیغات، ساختمانی را در محله مرفه نشین آن شهر اجاره کرده و بعد کسانی را که جویای کار بودند، استخدام کرده بود. کارمندان این شرکت پوششهای آراستهای داشتند و برخوردشان با مشتریان خوب و مناسب بود. فضای داخل شرکت شیک بود. شرایطی که مدیر شرکت برای فروش خودروها گذاشته بود به گونهای بود که هر فردی وسوسه میشود در آنجا سرمایهگذاری کند و خودروی اقساطی بخرد. قراردادی که مدیر شرکت با مشتریان منعقد میکرداین گونه بود که آنها باید بابت خرید خودرو 50 درصد مبلغ را میپرداختند و بقیه آن را با شرایط اقساط بلند مدت به حساب مدیر شرکت واریز میکردند. سپس طبق آن قرارداد قرار میشد سه ماه بعد که مشتریان خودرو را تحویل گرفتند شروع به پرداخت اقساط کرده و سود این واریزیها 12 درصد باشد. بنابراین مردم هم با اعتماد به گفتههای مدیر شرکت قراردادها را امضا و نیمی از پول خودرو را پرداخت میکردند و بعداز سه ماه که برای تحویل خودرو به شرکت مراجعه میکردند کارکنان آنجا اعلام میکردند هنوز سه ماه نشده چرا که جمعهها و روزهای تعطیل جزو این روزها حساب نمیشود و باید 20 روز دیگر برای تحویل خودروهایشان مراجعه کنند، همچنین نگران نباشند
چرا که اگر زمان تحویل خودرو طولانی شود، از میزان سود اقساط کم میشود. آنها با این ترفند سر مشتریان کلاه گذاشته و بعداز مدتی ساختمانهای اجارهای را به مالکان تحویل داده و متواری میشدند .

معاون مبارزه با جرایم جعل و کلاهبرداری ناجا با اشاره به پروندهای دیگر که در تهران تشکیل شده بود، گفت: ماجرا از این قرار بود که فردی در تهران همراه همدستانش یک شرکت کاغذی لیزینگ راهاندازی کرده و از 68 نفر مبالغ کلانی را بابت فروش خودروهای اقساطی دریافت کرده بود، بیآنکه خودروی مورد نظر را به خریداران تحویل دهد.

سرهنگ اکبری خاطرنشان کرد: از مردم و خریداران خودرو میخواهیم اگر قصد خرید خودروهای اقساطی را دارند حتما برای خرید و معامله به شرکتهای لیزینگ قانونی و
مجوز دار که مجوز آن را از بانک مرکزی گرفتهاند مراجعه کنند یا از طریق روابط عمومی و سایت شرکتهای خودروسازی که با شرکتهای لیزینگی همکاری دارند از صحت و فعالیت قانونی آن شرکتها اطلاعات لازم را به دست آورند و آگاه باشند زمانی که پول را به حساب شرکت واریز میکنند، در فاصله زمانی کوتاه خودرو را تحویل بگیرند چرا که اگر زمان پرداخت اولیه پول تا تحویل خودرو طولانی باشد حتما آن شرکت فعالیت مجرمانه دارد و هدفش کلاهبرداری است. علاوه برآن در زمان تحویل خودرو اسناد مربوط به مالکیت آن را هم تحویل بگیرند. گاهی دیده میشود افراد کلاهبردار برای اینکه شرکتهای خود را موجه جلوه دهند، در دفاتر خود افرادی که از بانکها و دیگر ارگانها و سازمانها بازنشسته شدهاند را استخدام میکنند تا مشتریان با دیدن آنها در دفاتر فروش خودرو بیشتر اعتمادکنند. بنابراین مردم باید آگاه باشند که حضور افراد بازنشسته به عنوان کارمند
این گونه شرکتهای کاغذی نمیتواند دلیلی بر معتبر بودن چنین شرکتهایی باشد.

فعالیت شرکت را قبل از قرارداد بررسی کنید

دکتر فضلا... دالوند

قاضی دادگستری

هر شرکتی که تاسیس میشود اساسنامه دارد و باید برای فعالیت آن سرمایهای باشد، مدیر و هیات مدیره داشته باشد، نوع شرکت و فعالیت آن مشخص باشد و زمان ثبت شرکت داشته باشد. وقتی همه این موارد باشد یعنی این شرکت هدفش فعالیت اقتصادی است. اما گاهی دیده میشود شرکت به ظاهر ثبت شده، اما هیچ گونه فعالیت اقتصادی ندارد. در اصل میتوان گفت این گونه شرکتها، کاغذی بوده و فقط برای کلاهبرداری دست به فعالیت میزنند. آنها هدفشان این است که پول مردم را با ترفند و مانورهای متقلبانه به جیب بزنند. قانون با چنین افرادی به عنوان کلاهبردار برخورد میکند و مجازات کلاهبرداری را برایشان در نظر میگیرد. این کلاهبرداران بیشتر با عناوین مختلف شرکتها رابه ثبت میرسانند، گاهی نیز دیده میشود که آنها با مدارک جعلی یا مدارک افراد غیر، شرکتهای کاغذی را راهاندازی میکنند و با نام آن فرد به کلاهبرداری دست میزنند و متواری میشوند، اما شرکتهایی هم هستند که همه شرایط قانونی را دارند و فعالیت اقتصادی میکنند، اما یکباره دچار مشکلات مالی میشوند که از این گونه شرکتها به عنوان کلاهبردار یاد نمیشود.

حال افرادی که در یک شرکت کاغذی نقش مدیر و اعضای هیات مدیره را دارند و دست به اقدام کلاهبردارانه میزنند، همگی مقصر بوده و طبق قانون با همه این افرادکه به کلاهبرداری دست زده باشند برخورد میشود. شرکتهایی کاغذی قلمداد میشوند که صرفا دارای شماره باشند بدون آنکه فعالیت کنند. زمانی که شرکتی برای فعالیت اقتصادی آغاز به کار میکند باید حتما جا و مکان مشخص داشته باشد و نوع کار تجاریاش هم مشخص شود. افرادی که شرکتشان اجارهای است و جا و مکان مشخصی ندار ند احتمال کلاهبرداری آنها وجود دارد. افراد وقتی قصد خرید خودرو به طور اقساطی از شرکتی را دارند حتما باید از فعالیت واقعی شرکت باخبرشوند و بدانند معتبر بوده یا نه، چه زمانی است که مسئولان شرکت در آن فعالیت میکنند، تاریخ افتتاح شرکت و سوابق آن چگونه است، مشتریان قبلی از فعالیت شرکت راضی بودهاند یا نه؟ از لحاظ عرفی کلاهبرداری، قرینه وعدههای غیر متعارف است. تعهدات مسئولان شرکت را باید بررسی کنند تا متوجه شوند اگر قراردادی شرکت با آنها منعقد کرده در تاریخهای تعیین شده به وعدههایش عمل میکند یا نه؟ مشتریان باید دقت کنند در زمان عقد قرارداد مفادی که درآن نوشته میشود خارج از عرف و قانون نباشد؛ چرا که ممکن است برخی از این مفاد دروغین بوده و اعتباری در واقعیت نداشته باشد. اساسنامهها به نام مدیر و هیات مدیره باشد و نام آنها با نامی که در اساسنامه آمده مغایرت نداشته باشد.

شگرد کلاهبرداران

مطالعه آگهی شرکتهای لیزینگ کلاهبردار نشان میدهد آنها برای فروش خود شرایط عجیب و غریبی گذاشتهاند، مثلا فروش زیر قیمت بازار. هیچ شرکت لیزینگی حاضر نیست از سودآور بودن بنگاه خود چشم بپوشد. فروش زیر قیمت بازار، ترفند جذب مشتری است و به محض ورود شما به معامله، با هزینههای ریز و درشتی که برایتان میتراشند قیمت واقعی خودرو را تامین میکنند.

یکی دیگر از موارد مشکوک شرکتهای کلاهبردار این است که آنها نرخ سود تسهیلات شان را پایین تر از شرکتهای دیگر اعلام میکنند. علاوه بر این، کلاهبردارها در شرایط واگذاری خودرو هم اغراق میکنند. مثلا تحویل یکساعته و یکروزه و ... به محض شکار شما و دریافت پولتان کمکم بهانهگیریها و وعده و وعیدهایشان شروع میشود تا در موقعیت مناسب جیم شوند.

نکته دیگر این که کلاهبردارها ممکن است بعد از دریافت رسید پیش پرداخت پولتان، به شما حواله معرفی به بانک هم بدهند؛ هرگز به این موضوع دلخوش نشوید و تصور نکنید که با یک معاملهگر واقعی مواجه شدهاید. بعضی شرکتهای لیزینگی هم برای مشتریانشان قرعهکشی راه میاندازند که این قرعهکشیها را هم باید به عنوان یک نشانه کلاهبرداران جدی بگیرید؛ زیرا آنها با دریافت مبالغ اندک زیر صد هزار تومان مشتریهایشان را ترغیب به شرکت در قرعهکشی میکنند و بعد از جمعآوری این پولها متواری میشوند.

این دسته از کلاهبرداران تصور میکنند افراد برای مبالغ زیر صد هزار تومان به مراجع قانونی شکایت نمیکنند اما سودجویی این شیادان در آن است که تعداد زیادی از شهروندان را با همین مبالغ کوچک فریب میدهند و پول خوبی به جیب میزنند.

نیروی انتظامی شکایت گروهی از شهروندانی را که به اینصورت مال باختهاند جدی میگیرد و به تعقیب کلاهبرداران میپردازد، بنابراین اگر با پول اندکی مورد کلاهبرداری واقع شدهاید، شکایت کنید. همه این تب و تابها و این که مورد سوءاستفاده قرار گرفتهاید یا نه، تا زمان دریافت خودرو به قوت خود باقی است. اگر خودرویتان را با همان کیفیت وعده داده شده تحویل گرفتهاید، یک نفس راحت بکشید و به فکر پرداختن اقساطتان باشید. اگر میتوانید چند قسط را هم زودتر پرداخت کنید که سود کمتری از شما دریافت شود و خریدتان بهصرفهتر باشد.

نظر شما