شناسهٔ خبر: 25044158 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

شهردار بعدی تهران کیست؟

نشست مجمع 51 برای انتخاب یک شهردار!

صاحب‌خبر -

اولین نشست مجمع نمایندگان امید در سال 97 عصر یکشنبه برگزار شد. اعضای مجمع 51 نفره امید (شورای شهر تهران و نمایندگان تهران در مجلس) در این جلسه معیارها و ویژگی‌های شهردار آینده پایتخت را مورد بررسی قرار دادند.
بحث اصلی این روزهای پایتخت انتخاب شهردار است.
از زمان استعفای محمد علی نجفی از شهرداری تهران، رسانه‌ها اسامی زیادی را به عنوان گزینه‌های شهرداری نام برده اند. اسامی که برخی از آن‌ها به گوش اعضای مجمع 51 هم رسیده است.
پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران در اینباره به ایسنا گفت: براساس شنیده‌ها محسن هاشمی، مهندس افشانی و حناچی سه کاندیدای اصلی برای شهرداری پایتخت هستند.
پروانه سلحشوری در تشریح جلسه عصر یکشنبه اظهار کرد : در این جلسه درخصوص انتخاب شهردار آینده تهران هم بحث‌هایی مطرح و تاکید شد که این حق شورای شهر است که شهردار را انتخاب کند در عین حال انتظار جامعه این است که شهردار آینده اصلاح‌طلب و ضدفساد باشد و در مقابل فشارها ایستادگی کند.
این نماینده مجلس با بیان اینکه در این جلسه به صورت مصداقی درباره گزینه‌های شهرداری تهران بحثی مطرح نشده، گفت: در این جلسه بیشتر ویژگی‌های لازم برای شهردار آینده پایتخت به بحث گذاشته شد اما در مورد مصادیق صحبتی مطرح نشد. همچنین تاکید شد که شورا در این موضوع یکدست عمل کند ضمن اینکه همه ما معتقدیم موفقیت شورا و مجلس به هم گرفته خورده است.
طیبه سیاوشی عضو دیگر مجمع نمایندگان استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: نشست مجمع نمایندگان تهران و اعضای شورای شهر جهت تبادل  مسائلی بود که منجر به استعفای شهردار سابق تهران شد و همچنین  درباره چالش‌ها و موانعی پیش‌روی شهرداری  تهران و شاخص‌های انتخاب شهردار جدید صحبت شد. این جلسه، جلسه بسیار خوبی بود که برای بیان  نظرات اعضا به صورت شفاف پیرامون حواشی استعفای نجفی بود، مسائلی در موافقت و مخالفت استعفای شهردار سابق مطرح شد که به نظر بنده طرح این مسائل، خوب بود.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: اکثریت اعضای حاضر دراین باره صحبت کردند همچنین درباره مسائلی که برای دو طرف اهمیت داشت تبادل نظر شد و بر استفاده از ظرفیت ۵۱ عضو مجمع نمایندگان تهران و شورای شهر برای رفع مشکلات شهروندان تهرانی تاکید شد.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به شاخص‌های مطرح شده در این نشست برای انتخاب شهردار آینده تهران، گفت: در این نشست روی ویژگی‌هایی چون ضد فساد بودن، شفاف بودن و توانمندی شهردار جدید برای ایستادگی در برابر مشکلات و چالش‌های پیش‌رو، پرهیز از سیاسی‌کاری و استفاده نشدن از جایگاه شهرداری برای رسیدن به صندلی ریاست جمهوری تاکید شد.
وی افزود: سرپرست شهرداری تهران نیز گزارش خوبی درباره چالش‌های مالی و چگونگی فائق آمدن بر این مشکلات به حاضران ارائه کرد.
همچنین افشین حبیب زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به جلسه عصر  یکشنبه اعضای شورای شهر تهران با نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ این جلسه ، اولین جلسه امسال مجمع 51 نفره بود که با موضوع بحث مدیریت شهری در دو بخش انتخاب شهردار و گزارش کمیته مشترک برگزا شد.
وی با بیان اینکه نمایندگان در مورد خصوصیات شهردار آینده نظراتشان را بیان کردند و همگی بر داشتن ویژگی‌های اختیار، توان اجرایی بالا،‌ فساد ستیزی و ... تاکید کردند، گفت: نمایندگان مجلس اعلام آمادگی کردند که هر گونه مشورت و کمک را از اعضای شورای شهر دریغ نخواهند کرد.
معاون نظارت شورای شهر تهران با بیان اینکه در بخش دیگر جلسه کمیته مشترک شورا و مجلس گزارشی در مورد اقداماتشان در بودجه سال 97 بیان کردند، اظهار کرد: خوشبختانه در زمان بررسی بودجه 97 اتفاقات خوبی در حوزه انتشار اوراق مشارکت، فاینانس و مالیات بر ارزش افزوده رخ داد.
وی با بیان اینکه در این جلسه حسینی مکارم سرپرست شهرداری تهران و محسن هاشمی ریاست شورای شهر گزارشی ارائه کردند، گفت: این جلسه به ریاست آقای عارف برگزار شد.
حبیب‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در برخی رسانه‌ها اعلام شده که از آقای عارف به عنوان گزینه شهرداری تهران نامبرده شده است، گفت: به هیچ وجه این موضوع مطرح نشده است و در جلسه سه شنبه ویژگی‌های شهردار بررسی و نهایی می‌شود و اساسا تا کنون نام گزینه‌ای در میان اعضای شورای شهر به صورت رسمی نهایی نشده است.
علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز  با اشاره به نشست مشترک مجمع 51 نفره امید (نمایندگان تهران در مجلس و اعضای شورای شهر پایتخت) گفت که رئیس شورای شهر در این جلسه تاکید کرده نگرانی جدی در مورد انتخاب شهردار تهران وجود ندارد.
علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در نشست مشترک نمایندگان مجلس، شورای شهر تهران، سرپرست شهرداری تهران و رابط پارلمانی شهرداری که عصر امروز با حضور حدود 40 نفر در مجلس برگزار شد، ضوابط تعیین شهردار مورد بررسی قرار گرفت. همچنین در این جلسه همفکری که با حضور حسینی مکارم سرپرست شهرداری تهران برگزار شد آقای رسولی گزارشی از کارگروه شش نفره ارائه کرد که براساس آن 11 مورد در بودجه 97 اختصاصاً در مورد شهر تهران مطرح شده است.
وی افزود: همچنین آقای محسن هاشمی در این جلسه تاکید کرد که نگرانی جدی در مورد انتخاب شهردار وجود ندارد. ایشان همچنین گفت که برخی افراد دوره شهرداری هفت ماهه آقای نجفی را با دوره 12 ساله شهردار قبلی مقایسه می‌کنند که قیاس درستی نیست. آقای هاشمی همچنین به مزاح عنوان کرد که زمانی که امام (ره) مجلس را در راس امور عنوان کرده شورای شهر وجود نداشته است!
رحیمی ادامه داد: سرپرست شهرداری تهران در این جلسه عملکرد دوره شهرداری آقای نجفی را قابل قبول و کارآمد عنوان کرد و گفت که ماهیانه 600 میلیارد تومان هزینه نگهداری شهر تهران است. ایشان همچنین گفت هفدهم شهریورماه سال قبل حقوق مردادماه و چند ماه حقوق معوقه کارکنان پرداخت شده در حالی که در اسفند 96 مطالبات، معوقات و بدهی‌ها بالغ بر 600 میلیارد تومان یکجا پرداخت شده است. ایشان همچنین گفت که 28 اسفند سال 96 اجازه انتشار 700 میلیارد تومان اوراق مشارکت گرفته شده و کل آن انجام شده که مختص مترو است و برای 1300 میلیارد تومان دیگر نیز مجوز دریافت شده است.
این نماینده مجلس از ارائه گزارش الویری در این جلسه نیز خبر داد و گفت: آقای الویری گزارشی را از شورای عالی استان‌ها مطرح کرد و گفت که طرح‌هایی در جهت کارآمدی  بیشتر شورا در حوزه‌های مالی، مدیریتی و خدماتی در دست تهیه و تدوین است. آقای الویری همچنین گفت که موضوع سپنتا نیکنام همزمان در کمیسیون‌های قضایی و سیاسی مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال نهایی شدن است.
به گفته رحیمی، در این جلسه ضعف اطلاع‌رسانی از عملکرد شورای شهر تهران و نمایندگان تهران در مجلس مورد اشاره قرار گرفته است.

نظر شما