شناسهٔ خبر: 25042603 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

وزارت دفاع روسیه از انهدام ۷۱ موشک از ۱۰۳ موشک شلیک شده غربی‌ها به سوریه خبر داد

سخنگوی وزارت دفاع روسیه در نشستی خبری درباره جزئیات تجاوز نظامی سه جانبه غربی‌ها به سوریه، اطلاعاتی را ارائه داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

ژنرال ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزیر دفاع روسیه در نشست خبری درباره جزئیات تجاوز نظامی سه جانبه غربی‌ها به سوریه گفت: سامانه‌های پدافند هوایی سوریه، ۷۱ موشک از مجموع ۱۰۳ موشک شلیک شده به سوی این کشور را منهدم کرده است.

او افزود: به گفته مقامات وزارت دفاع آمریکا، انگلیس و فرانسه ۳۰ موشک به سوی هر یک از اهدف زمینی از پیش تعیین شده در سوریه شلیک شده است. اما به نظر ما این سخنان مورد تردید است، چرا که هیچ یک از اهداف سوری مورد نظر در عمق زمین نبوده یا دارای سیستم حفاظتی مستحکم نبوده است تا منهدم کردن آن‌ها به این تعداد موشک نیاز داشته باشد.

کوناشنکوف گفت: از سوی دیگر؛ تصاویر ماهواره‌ای گرفته شده از این اهداف که از رسانه‌های غربی نیز منتشر شده است، نشان می‌دهد این اهداف تأسیسات معمولی احداث شده در سطح زمین بوده است. باید یادآوری کنم کلاهک موشک تاماهاوک حدودا معادل ۵۰۰ کیلوگرم است و ده عدد از این موشک‌ها برای هدف قرار دادن سه مکان مشخص شده، کفایت می‌کند. تحقیقات به عمل آمده از آثار به جا مانده از اماکنی که در سوریه هدف قرار گرفته است با ویرانی‌هایی که ۳۰ موشک هوا به زمین به بار می‌آورد همخوانی ندارد و ترکش‌ها و باقی مانده‌های این تعداد از موشک نیز یافت نشده است.

او افزود: در واقع اماکنی که در حمله موشکی غربی‌ها هدف قرار گرفت فقط تأسیسات تحقیقاتی در منطقه برزه نبود بلکه اهداف نظامی از جمله فرودگاه‌ها نیز مورد حمله قرار گرفتند. برای مقابله با این حملات از سامانه‌های پدافند هوایی "اس ۲۰۰" و "سام ۱۱ یا بوک" استفاده شد که این سامانه‌ها ۴۰ سال پیش در زمان اتحاد جماهیر شوروی ساخته و در سوریه مستقر شده بود. سامانه دیگر "پانتسیر یا سام ۲۲" بود که کارآمدی صد در صدی خود را در مقابله با حملات به نمایش گذاشت. پدافند هوایی سوریه برای دفاع از تأسیسات زمینی مستقر شده است و محافظت از همه این تأسیسات به خوبی صورت گرفته است و ۷۱ موشک بالستیک بالدار از مجموع ۱۰۳ موشک رصد شده در حریم هوایی سوریه منهدم شد.

فرودگاه "دمیر" در ۵۰ کیلومتری شمال شرق دمشق با ۱۲ موشک هدف قرار گرفت و همه این موشک‌ها منهدم شد. یکی دیگر از فرودگاه‌های نظامی با ۱۸ موشک هدف قرار گرفت که همه موشک‌ها منهدم شد. فرودگاه "الشعیرات" با ۱۲ موشک هدف قرار گرفت و همه این موشک‌ها منهدم شد.در فرودگاه "مزه" نیز پنج موشک سرنگون شد. در فرودگاه حمص از ۱۶ موشک شلیک شده ۱۳ موشک منهدم شد. در مجموع ۱۰۳ موشک بالدار به سوی اهداف نظامی و تحقیقاتی شلیک شد که ۷۱ عدد از آن‌ها منهدم شد. تأسیسات تحقیقاتی برزه و جمرایا نیز با ۳۰ موشک و پنج بمب هدایت شونده هدف قرار گرفت که در مجموع پنج موشک منهدم شد.

در مورد کارآمدی سامانه‌های پدافند هوایی سوریه باید بگویم از سوی این سامانه‌ها در مجموع ۱۱۲ موشک شلیک شد که جزئیات آن به این شرح است: سامانه پانتسیر، ۲۳ موشک شلیک و ۲۳ موشک را منهدم کرد. سامانه بوک، ۲۹ موشک شلیک و ۲۳ موشک را منهدم کرد. سامانه سام ۸ یا اوسا، ۱۱ موشک شلیک کرد و ۵ موشک را منهدم کرد. سامانه کوادرات، ۱۱ موشک را با ۲۱ موشک منهدم کرد و سامانه اس ۲۰۰ نیز هشت موشک را هدف قرار داد و هیچ یک از موشک‌هایی که شلیک کرده بود، منهدم نشد.

برای جلوگیری از گمراه کردن افکار عمومی باید بگویم سامانه اس ۲۰۰ که مخصوص هدف قرار دادن جنگنده‌هاست یکی از جنگنده‌های متعلق به یکی از کشور‌های همسایه که حریم هوایی سوریه را نقض کرده بود، سرنگون کرد. سایر سامانه‌هایی که در زمان اتحاد جماهیر شوروی در سوریه مستقر شده است با وجود سرعت فوق العاده موشک‌های متجاوز کارآیی خوبی از خود نشان دادند.

 

برچسب‌ها:

نظر شما