شناسهٔ خبر: 25039628 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

در اکران فیلم مستند«ترور سرچشمه» مطرح شد؛

دیدگاه محمدرضا بهشتی و محمود صادقی در مورد «ترور سرچشمه»

فرزند شهید بهشتی در پایان گفت: کار ساخت یک مستند درباره مرحوم بهشتی بسیار مشکل است، اما این مستند به نسبت و از جهاتی نکاتی را مطرح کرده که یا کمتر به آن توجه شده بود یا از منظر جایگاهی که در این فیلم یافته، برجسته شده است.

صاحب‌خبر -

نخستین اکران فیلم مستند« ترور سرچشمه» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، امروز دوشنبه 27 فروردین ماه، نخستین اکران فیلم مستند« ترور سرچشمه» از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده های حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در تالار ابن سینا دانشکده پزشکی این دانشگاه برگزار شد.

پس از نمایش این مستند که با استقبال دانشجویان مواجه شد، محمود صادقی «نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی» که خود فرزند یکی از شهدای واقعه هفتم تیرماه سال 60 است، گفت: اوصاف این فیلم را شنیده بودم. بسیار تاثیرگذار بود و حال و هوای آن دوران را تداعی می کرد. آن زمان من 19 سال داشتم و خانه مان در خیابان وصال بود. روز حادثه برادرم که همیشه همراه پدر بود، تماس گرفت و خبر را به ما داد. 

وی افزود: ما وقتی به داخل ساختمان رسیدیم کسی را راه نمی دادند. اما از ابتدای شنیدن خبر بمبگذاری حزب جمهوری اسلامی همه نگران شهید بهشتی بودیم؛ همه فکر و ذکر ما به سمتی بود که مرحوم بهشتی چه شدند؟ از این رو زمانی که گفته شد آوار سمتی که شهید بهشتی حضور داشته، نریخته است، همه خوشحال شدیم. ای کاش تفکر تشکیلاتی ایشان رواج پیدا کند. من و برادرم به کمک رفتیم و اجساد را به بیمارستان و سردخانه منتقل می‌کردیم تا اینکه نیمه‌های شب متوجه شدیم پدرمان شهید شدند.

وی در ارتباط با مستند ترور سرچشمه به کارگردانی محمد حسین مهدویان که روایتی از حادثه بمب گذاری حزب جمهوری اسلامی است، گفت: بود فیلم ترور سرچشمه واکاوی  علل این اتفاق نبود، اما وقایع نگاری خوبی انجام داد. هرچند جنبه های ریشه یابی در آن دیده نمی شود. به نظرم این واقعه بسیار بیشتر از این ها نیاز به واکاوی دارد.

صادقی در ادامه گفت: یکی از ابعاد شخصیتی شهید بهشتی اعتقاد به کار تشکیلاتی چه پیش و چه بعد از انقلاب بوده است. این تفکر تشکیلاتی کاری بوده که با همه مشغله زیادی که داشتند می‌تواند درس آموز باشد.یکی از ویژگی های شهید بهشتی تفکر ساختاری، وضوح و شفافیت در مواضع بود. که اظهارنظر ایشان درباره رییس جمهور شدن زنان از مصادیق آن است.

این نماینده مجلس در ادامه دعوت‌نامه حزب جمهوری اسلامی که دستور جلسه را هم در آن ذکر کرده بودند و مربوط به پدر شهید وی می شد را به حاضرین نشان داد و گفت: این دعوتنامه که به عنوان یادگاری در منزل ما باقی ماند را به این دلیل نشان دادم که بگویم شهید بهشتی نظم ساختاری و تشکیلاتی بالایی داشتند.

وی افزود: وقتی مشروح مذاکرات خبرگان را مطالعه می کنیم تاثیرگذاری شهید بهشتی را می بینیم. ایشان عقیده داشتند در هیچ قانونی نباید قید وجود داشته باشد همه چیز قابل عوض شدن است.

وی در بخش دیگری از این سخنرانی گفت: اگر ما امروز دائما اصل ۱۱۰ را مطرح می کنیم اصل ۱۰۷ را هم در کنار آن است؛ که می گوید رهبری نیز باید در کنار سایر مسئولین پاسخ گو باشد.

وی سپس اظهار کرد: از قول من نقل می‌شود که این قانون اساسی با شهید بهشتی به گور رفت، منظور از این حرف این است  که این قوانین نیازمند نگهداری هستند. فضا بعد از ۷ تیر فضا پلیسی شد. به تعبیر مسیح مهاجری کسانی که هیچ سابقه ای در سیاست نداشتند هم یک دفعه صاحب اتومبیل ضد گلوله شدند.

وی در پایان گفت: من طرح سوال می کنم که آیا می شد که گروهی چون مجاهدین خلق(منافقین)ایجاد نشود؟ لازم است که دیدگاه‌های مخالف و موافق باهم دیده شود.  می‌شد خیلی از بچه‌هایی که عضو آن سازمان شدند آن سمت نروند. انحصار طلبی را باید حذف کرد. این سوال انتقادی می‌تواند نقطه آغاز بررسی وقایع باشد.

دکتر محمدرضا بهشتی فرزند شهید بهشتی و استاد دانشگاه نیز در این مراسم گفت: فیلم مستند تاثیرگذاری بود. طبیعی است که فیلم ساختن درباره وقایع تاثیرگذار در کشور، فرصت پرداختن به تمامی ابعاد را از فیلم ساز می گیرد. پیداست که تلاش های زیادی شده است تا حتی به سراغ افرادی روند که برای نخستین بار در این باره اظهارنظر کرده باشند. بدون شک کار ارزشمند و شایسته تقدیری است. یک پدیده که برایم جالب است، بازشناسی مجدد چهره شهید بهشتی در جریان فیلم بود. زیرا یک بهشتی وجود دارد که مردم طی 37 سال اخیر از طرق مختلف با او آشنایی پیدا کردند. اما یک بهشتی دیگر هست که افراد با پرسشگری و کنجاودانه به دنبال شناخت وی هستند.

وی در پاسخ به سوالی درباره ارتباط آیت الله منتظری با شهید بهشتی گفت: مرحوم بهشتی و مرحوم منتظری از سال ها قبل از انقلاب باهم ارتباط داشتند و نوع ارتباط شان بسیار گسترده بود چه در زمان نظر ورزی ها و چه در دوران عملکرد اجتماعی با مرحوم منتظری سابقه طولانی داشته است.

فرزند ارشد شهید بهشتی با بیان اینکه یکی از محاسن رویکرد این مستند فاصله گرفتن از اسطوره سازی و نزدیک شدن به شخصیت افرادی است که هاله ای اطراف شان وجود داشته است، گفت: ما با دیدن چنین مستندهایی که البته به نظرم جای کار بیشتری از فیلم فعلی را هم داشت، باید بتوانیم در زندگی خودمان جهت یابی کنیم که چه چیزی در زندگی افرادی مثل دکتر بهشتی وجود داشته که می تواند برای ما و زندگی مان مثمر ثمر باشد.

محمدرضا بهشتی گفت: در این فیلم هم چهره ای که از مرحوم بهشتی بیشتر معرفی می شود مردی در میدان عمل اجتماعی است. در حالی که ایشان در درجه اول مرد میدان نظر بود و بعد مرد عمل که البته جمع این دو ویژگی در یک شخصیت چندان اتفاق نمی افتد. ما هنوز از شناختن مرحوم بهشتی در میدان نظر فاصله داریم.

وی افزود: عبارت انحصارطلب که در این بخش از فیلم از زبان مرحوم آیت الله منتظری خطاب به شهید بهشتی مطرح می‌شود نباید مبنایی برای قضاوت رابطه این دو مرحوم با یکدیگر در نظر گرفته شود.

فرزند شهید بهشتی در پایان گفت: کار ساخت یک مستند درباره مرحوم بهشتی بسیار مشکل است، اما این مستند به نسبت و از جهاتی نکاتی را مطرح کرده که یا کمتر به آن توجه شده بود یا از منظر جایگاهی که در این فیلم یافته، برجسته شده است.

 

انتهای پیام

نظر شما