شناسهٔ خبر: 25039081 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

سخنگوی جهاد اسلامی:

نشست عربستان هیچ اقدام جدی برای آزادی قدس انجام نمی‌دهد

جنبش جهاد اسلامی فلسطین اقدامات ضعیف و متناقض در نشست سران عرب در حمایت از موضوع فلسطین را محکوم و اعلام کرد که نشست عربستان هیچ اقدام جدی برای آزادی قدس و نوار غزه انجام نمی‌دهد.

صاحب‌خبر -
 به گزارش گروه اجتماعی  خبرگزاری دانشجو، «داوود شهاب» سخنگوی رسمی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در گفتگو با خبرنگار تسنیم تاکید کرد که نشست سران اتحادیه عرب در ظهران عربستان پایین تر از سطح مطلوب برگزار شد. وی تأکید کرد که دعوت یک رژیم رسمی عربی برای ادامه مذاکرات با رژیم صهیونیستی اقدامی محکوم و نکوهیده است.

شهاب در این گفتگو به نشست سران اتحادیه که با نام ادعایی نشست سران قدس نامگذاری شده بود اشاره و تاکید کرد این نشست در سایه چالش‌های گسترده فراروی جهان عرب و اسلام و به ویژه موضوع فلسطین تشکیل شد، اما عملکرد کشورهای عربی حقیقتاً پایین تر از سطح مطلوب بود. قدس بیش از صدور بیانیه نیازمند تلاش واقعی و تاثیرگذار و جدی برای نجات و بازگرداندن آن و حمایت است.

وی ادامه داد چرا باید بیانیه‌ای را به اسم قدس نامگذاری کنیم، اما کشورهای عربی به مسئولیت و تکالیف خود برای اعمال فشار بر آمریکا و تصمیم‌گیری‌های آمریکایی صهیونیستی که تهدید کننده موجودیت فلسطینی‌ها و امت اسلام و آینده و هویت آنها که قدس یکی از مهمترین نشانه ها و محورهای آن است، عمل نمی‌کنند.

شهاب تاکید کرد باید در این رابطه اقدامات بیشتری انجام شود. این در حالی است که سیاست‌های برخی کشورهای عربی مبتنی بر محاصره ملت فلسطین و محاصره مقاومت فلسطین است و مقاومت در بسیاری از کشورهای عربی، مجرم شناخته می‌شود و زمزمه‌هایی از سوی برخی طرف‌های عربی به ویژه عربستان سعودی و دیگران برای کسب رضایت آمریکا به ضرر حقوق و اصول عربی و اسلامی در شهر قدس و فلسطین شنیده می‌شود. این موضوع فضایی را برای اسرائیل ایجاد می‌کند که بتواند به سیاست‌های تجاوز طلبانه خود ضد ملت فلسطین و اراضی فلسطین ادامه دهد.

سخنگوی جهاد اسلامی فلسطین خاطر نشان کرد چه می توان در مورد نشست سران عرب (در ظهران عربستان) گفت که نتوانسته به محاصره 11 ساله تحمیل شده علیه غزه پایان دهد. اینها سوالات بزرگی است که در برابر نشست سران عرب مطرح است. اما این نشست همواره مانند گذشته به این سوالات پاسخ نمی‌دهد، چراکه رهبرانی که در این نشست گرد هم می‌آیند، در وادی دیگری هستند.

وی در این گفتگو در خصوص نامگذاری نشست مذکور توسط عربستان سعودی به نام نشست سران قدس و در عین حال اقدام متناقض محمد بن سلمان ولیعهد عربستان برای اجرای معامله قرن تاکید کرد: هنگامی که محمد بن سلمان موجودیت رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطین را به رسمیت می‌شناسد و هنگامی که سخنان آشکار و صریح از وی درباره منافع مشترک عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی به زبان آورده می‌شود و هنگامی که زمزمه‌های آشکاری برای برپایی مناسبات و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مطرح می‌شود، این یک رسوایی و ننگ بزرگ برای کشورهای عربی است. این کشورها مسئول اقداماتی هستند که در فلسطین و تمام جهان عرب و اسلام رخ می‌دهد، چرا که آنها به دشمنان امت یعنی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها فرصت تجزیه هویت منطقه را می‌دهند.

این عضو برجسته مقاومت فلسطین تاکید کرد ملت‌ها کاملاً از این توطئه‌ها و برنامه‌ریزی‌ها آگاه و هوشیار هستند و می‌دانند که برخی طرف‌های عربی در این توطئه که با نام معامله قرن شناخته می‌شود و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به دنبال اجرای آن است، شریک هستند. البته امروز ملت فلسطین از طریق راهپیمایی‌های متوالی بازگشت و ادامه انتفاضه و مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی در برابر این معامله ایستادگی می‌کنند.

سخنگوی جهاد اسلامی بیانیه نشست سران عرب را پایین‌تر از حد مطلوب خواند و تاکید کرد که این نشست هیچ اقدام جدی برای نجات از وضع مصیبت‌باری که آرمان فلسطین و شهر قدس و نوار غزه محاصره شده، در آن قرار دارد، انجام نمی‌دهد.

وی در خصوص دعوت به ادامه مذاکرات فلسطینی صهیونیستی از سوی نشست سران عرب تاکید کرد: صحبت از مذاکرات به معنی باقی ماندن در همان دور باطلی است که آرمان فلسطین سال‌های طولانی است در آن گرفتار شده است. این مذاکرات به چارچوبی برای سیاست‌های تجاوز طلبانه و توسعه طلبانه و شهرک سازی صهیونیستی رژیم اسرائیل تبدیل شده و باقیمانده اراضی فلسطین را نیز به کام خود برده است. بنابراین روش مذاکرات روشی کاملا غلط است و دعوت رژیم رسمی عربی برای ادامه مذاکرات با وجود تمام این نتایج مصیبت‌بار نیز کاملاً عجیب و محکوم است.

شهاب تاکید کرد حمایت واقعی از ملت فلسطین باید در راستای تقویت پایداری و مقاومت این ملت باشد و به رفع محاصره و پایان دادن به مصیبت‌های ملت فلسطین و تقویت مقاومت کمک کنند. چیزی که امروز مورد نیاز است اعلام حمایت صریح و آشکار از مقاومت فلسطین در برابر اشغالگری و تجاوزطلبی‌های رژیم‌صهیونیستی و به راه انداختن ابزارهای مقاومت میدانی در برابر شهرک‌سازی و شهرک‌نشینان صهیونیست است.

نظر شما