شناسهٔ خبر: 25038488 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

ظروف مسی را بیشتر بشناسیم

۶ نکته کاربردی درباره خرید و نگهداری ظروف مسی

در اولین روز استفاده از ظروف مسی، یک یا دو لیوان شیر در آن بجوشانید. شیر باعث می‌شود که ظرفتان ضدعفونی شده و از سیاه شدن زودهنگام آن نیز جلوگیری می‌کند. یادتان باشد که همیشه در هنگام آشپزی با ظروف مسی برای منتقل نشدن حرارت زیاد از شعله پایین گاز، از شعله پخش کن استفاده کنید.

صاحب‌خبر -

سرویس سبک زندگی فردا؛ محدثه انسی‌نژاد: انتخاب یک ظرف مناسب برای آشپزی همیشه یکی از دغدغه‌های خانم‌ خانه است. از نظر طب سنتی ظروف سفالی، سنگی، لعابی و مسی از بهترین ظروف برای پخت غذا هستند. علاوه بر مزایای ظروف مسی صنعت ما نیز در این زمینه حرف زیادی برای گفتن دارد و خرید ظروف مسی ایرانی که معروف‌ترین آن ظروف مسی زنجان است، می‌تواند به تولید داخلی کمک کرده و از واردات ظروف خارجی کم کند. در ادامه اطلاعاتی درباره ظروف مسی در اختیارتان قرار می‌دهیم.

 

۶ نکته اساسی که درباره ظروف مسی نمی‌دانید

 

ظروف مسی یک انتخاب مناسب برای دوستداران محیط زیست

مس فواید بسیار زیادی از جمله؛ ضدافسردگی، ضدسرطان، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، تنظیم کننده هورمون‌ها و... دارد. علاوه بر این مس به آزاد شدن انرژی در بدن کمک می‌کند و باعث می‌شود که آهن غذا جذب بدنتان شود و خود نیز به ساخت سلول‌های قرمز خون کمک می‌کند. ظروف مسی گرما را به خوبی هدایت می کنند و به وسیله آنها می‌توان دمای پخت و پز را کنترل کرد. عملکرد مغز و اعصاب را بهبود می‌بخشد. مس از بیماری‌های قلبی و افزایش کلسترول خون جلوگیری می‌کند. توصیه شده که خانم‌ها قبل از قطع خونریزی ماهانه از آن استفاده کنند. از دیگر خواص مس می‌توان به جلوگیری از واریس و مستحکم شدن شریان‌ها و موی‌رگ‌ها اشاره کرد. ظروف مسی برای کسانی که دوستدار محیط زیست هستند، انتخاب بسیار مناسبی است؛ چرا که مواد اولیه ساخت ظروف مسی از طبیعت دریافت می‌شود و بعد از پایان عمر آن قابلیت بازیافت دارد. همچنین آشپزی با ظروف مسی میزان مصرف انرژی را کاهش داده و باعث صرفه جویی می‌شود.

 

در هنگام استفاده از ظروف مسی باید چه نکاتی را رعایت کرد؟

یک نکته مهم در این باره این است که فقط مقدار کمی از مس برای سلامتی مفید است. معمولا مس به غذاهای اسیدی واکنش نشان می‌دهد و به همین دلیل ظروف مسی را با لایه‌ای از یک فلز دیگر مثل قلع، فولادضدزنگ یا نیکل می‌پوشانند تا از ورود مستقیم آن به غذا جلوگیری کنند. این لایه وقت پخت و پز به مقدار بسیار کمی با غذا ترکیب می‌شود. به همین دلیل باید از پختن غذا در ظروف مسی پوشش داده نشده، اجتناب کنید. همان طور که در بالا اشاره کردیم معمولا سطح ظروف مسی را با یک فلز دیگر می‌پوشانند. در هنگام استفاده از این ظروف باید مراقب باشید که ظروف قلع اندود با یک خراش کوچک قلع آنها از بین می‌رود و همین باعث ترکیب مس با غذا می‌شود. توجه داشته باشید که اگر میزان زیادی مس وارد بدن شود، در کبد رسوب کرده و باعث مسمومیت می‌شود. اگر علائمی مثل تهوع و یا سردرد را در این باره تجربه کردید، یعنی دچار مسمومیت شده‌اید.

 

 ۶ نکته کاربردی درباره خرید و نگهداری ظروف مسی

 

دستورالعمل استفاده از ظروف مسی در روز اول

در اولین روز استفاده از ظروف مسی، یک یا دو لیوان شیر در آن بجوشانید. شیر باعث می‌شود که ظرفتان ضدعفونی شده و از سیاه شدن زودهنگام آن نیز جلوگیری می‌کند. یادتان باشد که همیشه در هنگام آشپزی با ظروف مسی برای منتقل نشدن حرارت زیاد از شعله پایین گاز، از شعله پخش کن استفاده کنید.

 

چطور ظروف مسی را تمیز کنیم؟

برای تمیز کردن سطح بیرونی ظروف مسی از ۳ راهکار می‌توانید استفاده کنید. اول یک فنجان آبلیمو را داخل یک ظرف بریزید و با مقدار کمی پودر رخت شویی مخلوط کرده و آن را با یک پارچه نرم یا اسفنج روی بدنه ظرفتان بکشید. به این ترتیب لکه‌های سیاه روی ظرف از بین می‌رود. در روش دوم فقط کافی است، سس گوجه فرنگی را روی بدنه ظرف مسی بمالید و چند دقیقه به آن فرصت دهید تا روی ظرف باقی بماند. بعد سس را با نیروی بیشتر از روی ظرف پاک کنید. به صورتی که لکه‌ای روی آن باقی نماند. در آخر ظرفتان را بشویید و معجزه سس گوجه را روی ظرفتان ببینید. در روش سوم شما به یک جلاسنج نیاز دارید. به این ترتیب که سطح بیرونی ظرفتان را با یک لایه از جلاسنج بپوشانید و بعد از گذشت ۵ تا ۱۰ دقیقه با یک پارچه نرم آن را از روی ظرفتان پاک کنید. بعد با استفاده از یک پارچه زبر ظرفتان را تمیز کنید تا مثل روز اول نو شود.

 

۶ نکته کاربردی درباره خرید و نگهداری ظروف مسی

 

قسمت داخلی ظروف مسی را با این روش تمیز کنید

اگر پس از طبخ غذاهای ترش یا غذاهایی که آب آشامیدنی کلردار دارند در داخل ظرفتان لکه‌های سیاه دیدید، نگران نباشید. این لکه‌های سیاه سلامتی شما و اعضای خانواده‌تان را تهدید نمی‌کند. برای تمیز کردن این لکه‌ها از مخلوط خاکستر با پودر ظرف شویی استفاده کنید. حالا فقط یک اسفنج برای تمیز کردن ظرفتان کافی است. هرگز برای این کار از سیم ظرفشویی استفاده نکنید. اگر قرمزی مس در داخل ظرفتان نمایان شد، حتما آن را قلع اندود کنید. البته باید بدانید که پخت شیرینی و برنج در چنین وضعیتی مانعی ندارد. اما غذای ترش یا غذایی که با آب کلردار درست می‌شود، نباید در چنین ظرفی پخت شود.

 

هر آنچه لازم است درباره خرید ظروف مسی بدانید


ظروف مسی به لحاظ ساخت به سه نوع؛ ماشینی، نیمه چکش کاری و دست ساز تقسیم می‌شوند. در نوع اول تمام مراحل ساخت ظرف با دستگاه انجام می‌شود و روی بدنه ظرف می‌توانید خطوط موازی را مشاهده کنید. این نوع از ظرف مسی قیمت کمتری نسبت به نوع دوم و سوم آن دارند. در نوع دوم یعنی نیمه چکش کاری، پس از خم شدن آن توسط دستگاه، ظروف توسط مس‌گرها چکش کاری می‌شود. روی بدنه دسته دوم می‌توانید تعداد کمی از جای ضربات چکش را مشاهده کنید. در نوع آخر تمام مراحل ساخت توسط مس گرها انجام می‌شود و بدنه این ظروف پر از جای چکش است. معمولا در حاشیه این ظروف می‌توان لحیم کاری برنج را مشاهده کرد. دسته سوم گران ترین نوع ظروف مسی هستند. یادتان باشد که ظروف تمام دست ساز بهترین نوع ظروف مسی هستند؛ چرا که این ظروف هر چه بیشتر چکش کاری شوند، بهتر یون آزاد می‌کنند. همچنین دارای وزن مناسبی هستند که کمک می‌کند ظرف به خوبی روی شعله گاز قرار بگیرد. علاوه بر این ظروف دست ساز یک اثر هنری نیز محسوب می‌شوند. مس دربازار جهانی لندن قیمت گذاری می‌شود و هزینه قیمت ساخت نیز روی آن تاثیرگذار است. قلع که در رویه داخلی این ظرف ساخته می‌شود نیز در بازار جهانی قیمت گذاری شده و چندبرابر مس ارزش گذاری می‌شود. تمام این‌ها دلیلی برای بالا بودن قیمت ظروف مسی است که گرچه هزینه قلع اندود کردن بعد از استفاده نیز به آن اضافه می‌شود ولی با تمام این اوصاف همچنان یکی از بهترین ظروف برای پخت و پز است.

 

نظر شما