شناسهٔ خبر: 25037164 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

گروهبان سختگیر «غلاف تمام‌فلزی» در ۷۴ سالگی درگذشت

- همشهری آنلاین: تفنگدار پیشین نیروی دریایی آمریکا که با بازی در نقش یک گروهبان سختگیر در «غلاف تمام‌فلزی» استنلی کوبریک در دنیای سینما به شهرت و افتخار رسید، در ۷۴ سالگی از دنیا رفت. علت مرگ او عوارض ناشی از ابتلا به سینه‌پهلو اعلام شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از اسكرين، آر. لی ارمی كه براي بازي در نقش گروهبان هارتمن «غلاف تمام‌فلزی» در 1987 نامزد جايزه گلدن گلوب بازيگر نقش مكمل شد، پيش از ورود به سينما گروهبان یگان تفنگداران دریایی ارتش آمريكا و از 1961 تا 1972 مسئول آموزش سربازان بود؛ يعني همان نقشي كه در فيلم كوبريك با قدرتي مثال‌زدني ايفا كرد. او در 1968 حدود 14 ماه در ويتنام حضور داشت و از تجربه‌هاي آن دوران براي بازي در نقش نظاميان بسيار بهره برد.

ارمي هنگام تمرين نظامي در فيليپين به گروه توليد «اينك آخرالزمان» فرانسيس فورد كوپولا در 1979 پيوست و علاوه بر ايفاي نقش خلبان بالگرد، مشاور فني كارگردان هم بود. از ديگر شخصيت‌هاي مقتدر تاريخ سينما با بازي ارمي مي‌توان به کلانتر هویت در «کشتار با اره‌برقی در تگزاس»، افسر پلیس در «هفت» ديويد فينچر و صداپيشگی رهبر نظامی‌هاي پلاستیکی در «داستان اسباب‌بازی» اشاره كرد.

بي‌ترديد كارنامه سينمايي ارمي بيش از همه با گروهبان خشن «غلاف تمام‌فلزي» به ياد آورده مي‌شود. كوبريك در تصميمي هوشمندانه او را از مقام مشاور فني خود به سمت بازيگر نقش گروهبان هارتمن رساند و به اين بازيگر جدي اجازه داد ديالوگ‌هايش را عوض كند و بداهه بگويد. هر چند كوبريك فقيد به سختگيري و تعداد زياد برداشت‌ها شهره بود اما گفته مي‌شود بازيگر نقش گروهبان براي هر صحنه به دو سه برداشت نياز داشت.

كوبريك سال‌ها پيش به مجله رولينگ استون گفته بود 50 درصد ديالوگ‌هاي ارمي در «غلاف تمام‌فلزي» براي خودش بود. ضمن اينكه در پي يك تصادف وحشتناك حين توليد فيلم حدود پنج ماه دوران نقاهت شكستگي دنده را گذراند. او بیش از 60 فیلم در كارنامه داشت و صداپیشه سریال‌هایي كارتوني «باب اسفنجی شلوارمکعبی»، «سیمپسن‌ها» و «مرد خانواده» بود.

نظر شما