شناسهٔ خبر: 25036912 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

حجت الاسلام بهداروند مطرح کرد؛

ارتقای کیفیت محصولات ایرانی نیازمند مطالبه گری عمومی

عضو پژوهشکده دفاع مقدس ایستادگی مردم بر سر مطالبات خود را سبب ارتقای کیفیت کالای داخلی دانست و در مقابل وظیفه تولید کننده و دولت را پاسخ‌گویی مناسب به این مطالبات عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام محمدمهدی بهداروند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا ضمن تشریح سازوکار حمایت از کالای داخلی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در سال 94 درباره لزوم حمایت از تولید داخلی، اظهار داشت: این دردی که امروزه رهبر انقلاب نه از سال 94 بلکه از سال‌های پیشین ناشی از این حقیقت است که غفلت از کالاهای داخلی به ویروس خطرناکی در جامعه ایران بدل شده است.

غفلت از کالای ایرانی،‌ ویروسی خطرناک

وی افزود: این ویروس خطرناک حتی در بین خانواده‌های متدین و سنتی کشور هم گسترش یافته و مردم عوارض منفی و سوء آن را در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و حتی امنیتی به وضوح حس می‌کنند و گسترش آن را به خوبی مشاهده می‌کنند.

عضو پژوهشکده دفاع مقدس یکی از مهمترین دلایل بحران‌های امنیتی را نتیجه تعطیلی بازار داخلی دانست و گفت: اکنون با نگاهی به جامعه آماری و سایت‌های کارخانه‌های اقتصادی می‌توان کالاهای ایرانی را مشاهده کرده که در کارخانه‌ها تولید شده و در انبارها خاک می‌خورند، بعد از مدتی آن کارخانه‌ها تعطیل شده، شاغلین آن کارخانه‌ها که افراد محترمی هستند بیکار شده و در نتیجه بحران امنیتی با تظاهرات، اعتراضات و اغتشاشاتی که به آن آلوده شده در جامعه پدیدار می‌شود.

وی نقش دولت را در واردات بی‌رویه اجناس خارجی محوری دانست و بیان کرد: ورود بی‌رویه کالاهای خارجی به کشور را علت مشکلات اقتصادی و امنیتی دانست و تأکید کرد: علت این امر ورود سیل آسای کالای خارجی به کشور است و در این میان تنها نهادی که نقش محوری و اصلی را دارد فقط دولت است؛ چراکه خرید و واردات  کالای خارجی به جامعه توسط دولت دارای تالی‌فاسدهای زیادی است.

حجت الاسلام بهداروند تصریح کرد: از جمله این تالی‌فاسدها این است که موجب نابودی اکثریت فرصت‌های شغلی در کشور می‌شود.

حمایت آیت الله مرعشی از کالای داخلی

وی با اشاره به مقید بودن آیت الله مرعشی نجفی به استفاده از کالای داخلی گفت: در احوالات مرحوم مرعشی نجفی آمده است که تمام لباس‌‌های مصرفی ایشان تولید داخلی بوده است و نقل از خود ایشان است « از روزی که خود را شناخته‌ام ذره‌ای لباس خارجی مصرف نکرده‌ام».

استاد حوزه علمیه ادامه داد: معروف است روزی خیاط به آقای مرعشی گفته دکمه لباس از خارج می‌آید و آقای مرعشی پاسخ داده است اگر از خارج می‌آید استفاده نکنید.

وی ابراز داشت: این فرهنگ در جامعه باید نهادینه شود و اگر بتوان به این مهم دست یافت و خرید کالای ایرانی به‌عنوان یک وظیفه مهم و تکلیف تلقی شود، مشکلات حل خواهد شد.

حجت الاسلام بهداروند با بیان این‌که رابطه مردم و رهبر انقلاب تابعیت است گفت: لازم نیست که رهبر انقلاب فتوای شرعی یا حکم حکومتی بدهند؛ چراکه رابطه امام و مأموم در تبعیت است و در نظام اجتماعی مردم باید تابع رهبر خود باشند.

وی افزود: توصیه رهبر انقلاب بر خرید کالای داخلی به‌معنای تقویت اقتصاد، بی اثر شدن تحریم‌های اقتصادی، راه افتادن اقتصاد مقاومتی و در نهایت پیشرفت و رونق اقتصادی است.
عضو پژوهشکده دفاع مقدس فوائد حمایت از کالای داخلی را این‌گونه بیان کرد: خرید کالای ایرانی موجب پیشرفت و استقلال اقتصادی، افزایش ثروت ملی، ایجاد کار، اشتغال، رفاه اجتماعی و در نهایت رونق اقتصادی می‌شود.

واردات اجناس غیرضروری با مشابه داخلی

وی با اشاره به آمار گمرک درباره لیست اجناس وارداتی گفت: با نگاهی به آمار گمرک مشاهده می‌شود که چه اجناسی از برخی کشورها مانند چین وارد می‌شود؛ اجناسی مانند سنگ مرمر، سیم خاردار، میخ، سوزن، آینه، ظرفشویی و... است، آدمی می‌‌ماند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

استاد حوزه علمیه در ادامه افزود: چه کسی قرار است به این امور پاسخ درستی بدهد، نقش محوری در تمام این موارد بر عهده دولت است.

وی خاطر نشان کرد: طوری نشود که این توصیه حضرت آقا هم مانند دیگر سخنان ایشان روی زمین بماند، تنها به نصب بنر و... اکتفا شود و بعد هم به فراموشی سپرده شود.

حجت الاسلام بهداروند درباره شعارهای چندسال گذشته رهبر انقلاب بیان کرد: از چند سال گذشته تاکنون تمام شعارهای رهبر انقلاب اقتصادی است؛ مانند جهاد اقتصادی، اقتصاد مقاومتی، تولید ملی، اشتغال، کار و فناوی، امسال هم که سال حمایت از کالای ایرانی است.

وی ضمانت اجرایی کالای داخلی را از عوامل مؤثر در جذب مردم به سمت کالای داخلی دانست و تصریح کرد: راهبردی که می‌توان برای عمل به سخنان رهبر انقلاب پیشنهاد کرد این است که برای جذب مردم به سمت کالای داخلی چند اتفاق باید محقق شود؛ یکی این‌که کارخانه‌های کشور ضمانت اجرایی داشته باشند که به‌معنی تعهد کارخانه‌های ایرانی بر کیفیت بالای کالاهای مصرفی است.

عضو پژوهشکده دفاع مقدس درباره فضای منفی بازار کالای داخلی گفت: کیفیت کالای ایرانی باید ارتقا یابد تا فضای موجود که کالای ایرانی را بی‌کیفیت و نامرغوب می‌داند و به کالای خارجی رغبت دارد شکسته شود.

لزوم تقویت روحیه خودباوری

وی با تأکید بر تقویت روحیه خودباوری بیان کرد: تقویت روحیه خودباوری در جامعه باید اتفاق بیأفتد، در سرگذشت افرادی مانند فیدل کاسترو و گاندی مشاهده می‌شود که با مقاومت در مقابل آمریکا و انگلستان سالیان سال روی تولید داخلی خود ایستادگی کردند، مردم ایران که انقلاب کردند و جنگی هشت ساله را پشت سر گذاشته‌اند، باید از این‌گونه افراد قوی‌تر باشند.

استاد حوزه علمیه با بیان این‌که ایستادگی مردم بر سر مطالبات خود را سبب ارتقاء کیفیت کالای داخلی می‌شود تأکید کرد: و  مردم باید بر سر مطالبات خود محکم ایستادگی کنند تا کیفیت کالای داخلی ارتقا یابد، در مقابل بایستی به مطالبات مردم توجه کرد.

وی در پایان اتحاد مردم با یکدیگر را عامل کلیدی در دستیابی به عزت اقتصادی توصیف کرد و گفت: لبیک به سخنان رهبر انقلاب این است که مردم کشور دست به دست یکدیگر دهند و به معایب خرید کالای خارجی و فوائد حمایت از کالای ایرانی توجه داشته باشند و به آن عمل کنند که در نهایت سبب عزت اقتصادی و سیاسی ایران اسلامی می‌شود./۸۷۶/ت۳۰۱/س

خبرنگار: مهدی شاهی

نظر شما