شناسهٔ خبر: 25036637 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

معرفی 10 اثر برتر بخش بزرگسال سومین جشنواره خاتم

آثار برتر سومین دوره جشنواره خاتم در بخش بزرگسال شامل سه اثر تقدیری، سه اثر برگزیده، یک اثر در بخش ویژه، یک اثر در بخش فارسی‌زبانان و یک اثر در بخش بین‌الملل در آئین اختتامیه این دوره از جشنواره معرفی شدند.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ‌آئین اختتامیه سومین دوره جشنواره خاتم،‌ امروز دوشنبه 27 فروردین‌ماه در مرکز فرهنگی شهر کتاب در حال برگزاری است.
 
آثار برتر این جشنواره در بخش بزرگسال به شرح زیر معرفی شد:
 
داستان‌های تقدیری بدون ترتیب اولویت:
«صدیق» نوشته زهرا سادات ثابتی
«سفر تا سفره عشق» نوشته گودرز ایزدی
«عربی با یک گل در اورسور» نوشته سیده عذرا موسوی
این آثار به دلیل نگاه نو، ساختار داستانی مناسب، سوژه‌ای قابل توجه، زبان داستانی و نثری روان، از سوی هیأت داوران شایسته تقدیر شناخته شده‌اند.
 
رتبه‌های بالاتر:
رتبه سوم به داستان «راز فراموشی خانه پیامبر» نوشته فائضه غفارحدادی
رتبه دوم به داستان «سعوف» نوشته امین اطمینان
رتبه اول به داستان «محمد نگفت من گفتم» نوشته رقیه کریمی
 
هیات داوران جایزه ویژه خود را به داستان «گلاب خانه ما کی تمام شد» نوشته محمدعلی رکنی تقدیم می‌کند.
 
هیات داوران از داستان «خشک آوی» نوشته نجیبه فیروزی در بخش فارسی‌زبانان تقدیر به‌عمل می‌آورد.

هیات داوران از خانم سوانا مهرابیان، نویسنده مسیحی کشورمان به خاطر نگارش داستان «حدیبیه» تقدیر به‌عمل می‌آورد.
 
هیات داوران در بخش بین‌الملل از داستان «الحب محمد» نوشته خانم ملاک علی الخطیب از کشور لبنان تقدیر به‌عمل می‌آورد.
 
بیانیه هیات داوران بخش بزرگسال سومین دوره جشنواره خاتم
 
بسم‌الله الرحمن الرحیم
لَقَد كانَ لَكُم في رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَن كانَ يَرجُو اللَّهَ وَاليَومَ الآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثيرًا﴿ احزاب آیه ۲۱﴾
 
نوشتن از پیامبر رحمت، زیبا و ستودنی است. پیامبری که لطف بی‌پایان خداوند برای جهانیان است. او که با دلی باصفا، زیبایی‌های اخلاقی‌اش را به منصه ظهور درآورد و مقام انسان کامل را به تجلی نشست.

بررسی داستان‌های ارسالی از سوی نویسندگان جشنواره خاتم، توفیقی لذت‌آفرین برای هیأت داوران بود و لحظاتی شیرین که با خوانش هر داستان، عطر خوش محمدی فضای دل و جان را آکند. داستان‌ها علی‌رغم پیش‌بینی هیأت علمی و برگزارکنندگان نسبت به دو دوره قبل جشنواره از حد نصاب مقبولیت بالاتر بودند، ادبیت و معنویت در برخی داستان‌ها به‌هم آمیخته، تابلو‌‌ی داستان‌های زیبایی به زیور نقش آراسته شده‌اند. داستان‌هایی درخور و قابل‌اعتنا که بی‌اغراق تحسین هیأت داوران را با خود به همراه داشته است.

عنوان جشنواره، «داستان کوتاه»، توجه هیأت داوران را به دو نکته اساسی معطوف داشته است. نکاتی همسو و همطراز که داستان بودن آثار از یک‌سو و مرتبط بودن آن‌ها با حکمت معنوی، سیره، گفتار و تاریخ زندگی پیامبر را ضروری می‌داند. بر این اساس، از نظر هیأت داوران هم ساختار داستانی مدنظر بوده، هم نسبت آن با موضوع موردنظر که ویژگی بارز آثار این دوره است. برخی از آثار علی‌رغم نسبتی که با مضمون داشتند، به دلیل بی‌بهرگی یا کم‌بهرگی از ساختار داستانی لازم، از راه یافتن به رتبه‌های بالا بازماندند. همچنین آثاری که از ساختار مناسب بهره داشتند، اما از نسبت لازم با موضوع بری بوده‌اند، امکان صعود نیافته‌اند. لذا آنچه در پی می‌آید، نتیجه ارزیابی‌ها و بررسی‌هایی است که با توجه به دو اصل پیشین، پس از طرح در شورای داوری جشنواره برگزیده شده‌اند.

هیأت داوران لازم می‌داند از تک‌تک نویسندگان ارجمندی که در این فراخوان شرکت نموده، آثارشان مایه برکت و وسعت این جشنواره شده، سپاسگزاری نماید و اجر و توجه ویژه حضرتش را برای آن گرامیان آرزو کند.

هیأت داوران ذکر چند نکته را درباره آثار بررسی شده ضروری می‌داند:
1- توجه به مستندات تاریخی و استفاده از منابع معتبر برای داستان‌نویسان ضروری است. اکتفا به شنیده‌ها و مشهودات و یا مراجعه به کتب دسته چندم و نامعتبر، گاه به داستان‌ها لطمه جدی وارد می‌سازد.
2- مشاوره و همفکری با کارشناسان حوزة دین و تاریخ اسلام می‌تواند برای نویسندگان بسیار مفید باشد. هیأت داوران با داستان‌هایی مواجه شدند که در صورت اعمال اصلاحات ویرایشی تاریخی به آثاری موفق و مقبول بدل می‌شدند.
3- دربازنویسی رویدادها و اتفاقات تاریخی، نویسندگان باید به شرایط و نیازهای جامعه امروز، سلائق و ذهنیت مخاطب توجه بیشتری داشته باشند. گاهی برخی منقولات، وَلو به فرض صحت، چندان با باورها و سلائق مخاطب سازگار نیست و به دافعه می‌انجامد.
4- توجه به جاری ساختن زندگی پیامبر بعنوان الگو در زندگی امروز، در قالب داستان‌هایی معاصر بسیار ضروری است و خوشبختانه در این دوره شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه بوده‌ایم.
5- سیره و زندگی حضرت رسول (ص)، مملو از روایات و حوادث بیشمار است. موضوعات پرداخت شده در داستان‌ها محدود و گاه تکراری است. به‌نظر می‌آید این گنج بی‌پایان مستعد کاوش و جستار بیشتری است و همت عالی‌تری برای یافتن این گوهرها لازم به نظر می‌رسد.
6- نگاه تاریخی به موضوع پیامبر اکرم (ص) اگرچه لازم و ضروری است، اما به‌نظر می‌رسد وجه ادبیت ادبیات ایجاب می‌کند که با نگاهی ژرف‌تر به وجه وجودی و حِکمی رسول خاتم و رابطه ایشان با خداوند و انسان‌ها پرداخت و انتظار ظهور داستان‌هایی قوی‌تر را داشت.
 
هیأت داوران امیدوار است در دوره‌های بعد جشنواره، به داستان و داستان‌هایی دست یابد که هرکدام قدرتمندانه‌تر از دیگری، سطح ادبی جشنواره را بالاتر برده، زمینه‌ای برای ظهور و بروز ادبیات قدسی را فراهم آورد. بی‌شک، آن روز به یاری دم محمدی‌اش ، دیر نخواهد بود. انشاءا...
 
               هیأت داوران بخش بزرگسال سومین دوره جشنواره خاتم               
   محمدرضا سنگری، مجیدقیصری، حمیدرضا شاه آبادی، ابوتراب خسروی، حسن محمودی

نظر شما