شناسهٔ خبر: 25036071 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

برگزیدگان بخش کودک و نوجوان سومین جشنواره خاتم معرفی شدند

هشت اثر شایسته تقدیر، برگزیده و برنده جایزه ویژه در بخش کودک و نوجوان سومین دوره جشنواره خاتم، دقایقی پیش همزمان با آئین اختتامیه این جشنواره معرفی شدند.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ‌آئین اختتامیه سومین دوره جشنواره خاتم،‌ امروز دوشنبه 27 فروردین‌ماه در مرکز فرهنگی شهر کتاب در حال برگزاری است.
 
آثار برتر این جشنواره در بخش کودک و نوجوان به شرح زیر معرفی شد:
 
الف) هیأت داوران، داستان‌های «احمد احمد» و «قصه درخت پیر» نوشته علی ناصری را شایسته تقدیر می‌داند.
 
ب) رتبه‌های بالاتر:
رتبه سوم به داستان «ماجرای سوسمار» نوشته معصومه دهنوی
رتبه دوم به داستان «کوکو» نوشته صدیقه ملازینعلی
رتبه اول به داستان «این خانه پر از نام محمد است» نوشته معصومه کریمی
 
ج) هیأت داوران جایزه ویژه خود را به طور مشترک به داستان‌های:
«یک سطل شیر شتر» نوشته سپیده شیخ‌لو
«تنها کلمه» نوشته معصومه علیزاده صدقیانی
«پیامبر رحمت» نوشته دنیا احمد بابوری
تقدیم می‌کند.
 
بیانیه هیات داوران بخش کودک و نوجوان سومین دوره جشنواره خاتم
 
بسم‌الله الرحمن الرحیم
لَقَد كانَ لَكُم في رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَن كانَ يَرجُو اللَّهَ وَاليَومَ الآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثيرًا﴿ احزاب آیه ۲۱﴾

نوشتن درباره پیامبری که رحمت بی‌پایان خداوندی برای همه جهانیان است، زیبا و ستودنی است. پیامبری که دوستدار کودکان بود و امت خود را به دوست داشتن کودکان فرا می‌خواند و می‌فرمود: اَحِبُّوا الصِّبيانَ وَ ارحَمُوهُم؛ كودكان را دوست بداريد و با آنان مهربان باشيد و آن‌قدر برای آن‌ها اهمیت قائل بود که حضور آن‌ها را مایه برکت خانه می‌دانست؛ بَيتٌ لا صِبيانَ فيهِ لا بَرَكَةَ فيهِ.

علاوه بر این، داستان‌های ارسالی بخش کودک و نوجوان به دبیرخانه جشنواره خاتم، توفیقی لذت‌آفرین برای هیأت داوران بود که عطر خوش محمدی را به دل و جان ‌نشاند. عامل مسرت بخش دیگر برای داوران، اراده حضور نویسندگان جوان و نوجوان، کمتر آشنا به فنون نویسندگی، ازجمله دانش‌آموزان در کنار نویسندگان نام‌آشنا در این دوره جشنواره بود.

هرچند بررسی آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره سوم در بخش کودک و نوجوان حکایت از دقت‌نظر بیشتر نویسندگان و تلاش آن‌ها برای ارتقای کیفیت آثار نسبت به دو دوره قبل داشت، اما همچنان یادآوری نکاتی برای توجه علاقه‌مندان به حضور در دوره‌های بعدی جشنواره ضروری است:

1- استفاده از منابع معتبر تاریخی و روایی برای داستان‌نویسان ادبیات دینی ضروری است. اکتفا به شنیده‌ها و مشهودات و یا مراجعه به کتاب‌هایی که از اعتبار لازم برخوردار نیستند به داستان‌ها لطمه جدی وارد می‌سازد.

2- مشاوره و همفکری با کارشناسان حوزه دین و تاریخ اسلام می‌تواند برای نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان بسیار مفید باشد. داوران با داستان‌هایی مواجه شدند که در صورت اِعمال چند اصلاح و نکته ویرایشی تاریخی به آثاری موفق و مقبول بدل می‌شدند.

3- دربازنویسی رویدادها و اتفاقات تاریخی، نویسندگان کودک و نوجوان به اقتضائات امروز و سلایق و ذهنیات مخاطبان توجه بیشتری نمایند. گاهی برخی منقولات، وَ لو به فرض صحت، چندان با باورها و سلایق مخاطبان سازگار نیستند و به دافعه می‌انجامند.

4- توجه به جاری ساختن روح تعالیم و سیرة پیامبر در زندگی امروز و در قالب داستان‌هایی معاصر بسیار ضروری است و خوشبختانه در این زمینه شاهد اتفاقات خوبی بوده‌ایم.
 
اطمینان داریم مسیری که جشنواره با اتکال به خداوند تبارک و تعالی و اعتماد به هوش و ذوق سرشار نویسندگان درپیش گرفته، موجب خواهد شد هر سال نسبت به دوره قبل شاهد رشد و بالندگی داستان‌نویسی و دریافت داستان‌هایی با غنای بیشتر ادبی و محتوایی باشیم.
 
                                              هیأت داوران بخش کودک و نوجوان سومین دوره جشنواره خاتم
                                             مصطفی رحماندوست، طاهره ایبد، افسانه شعبان نژاد

نظر شما