شناسهٔ خبر: 25035554 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فولاد نیوز | لینک خبر

سیف: هیچ کس درصدد حذف صرافی‌ها از اقتصاد ایران نیست

صاحب‌خبر -

رئیس کل بانک مرکزی در دیدار با اعضای هیئت مدیره کانون صرافان ایران با تاکید بر نقش مهم صرافی ها در اقتصاد کشور گفت: قصد حذف و تعطیلی صرافی ها را نداریم.

 ولی اله سیف که صبح امروز در ادامه سلسله جلسات بانک مرکزی با موضوع اجرایی شدن سیاستهای اخیر دولت در حوزه ارز، میزبان اعضای هیئت مدیره کانون صرافان ایران بود با اشاره به اهمیت تجربیات صرافان که به ویژه در دوره تحریم های بین المللی راهگشای مبادلات تجاری کشور بوده‌اند، تصریح کرد: مصالح ملی اقتضا می کند که از صرافی ها حمایت کنیم. آنها روابط کاری ارزشمندی در سطح بین المللی دارند که راهگشا بوده و هست.

وی خطاب به اعضای هیئت مدیره کانون صرافان ایران گفت: متاسفانه امروز صحبت هایی مبنی بر اینکه بانک مرکزی قصد حذف صرافی ها از فضای اقتصادی کشور را دارد شنیده می شود. من اطمینان می دهم که هیچ کس نمی خواهد صرافی ها را از اقتصاد ایران حذف کند و بالعکس معتقدیم که صرافی ها نقش مهمی در اقتصاد ایران دارند و امروز این جلسه را برگزار کردیم تا با همکاری شما مدل فعالیت صرافی ها در فضای جدید را طراحی کنیم.

سیف با بیان اینکه بانک مرکزی در حال تکمیل و تدوین وظایف و مدل کاری جدید برای صرافی ها در شرایط فعلی است افزود: صرافی های مجاز همکاران نظام بانکی هستند که مسئولیت های خاصی را در تامین نیازهای اقتصادی کشور برعهده دارند و ایفای این نقش در دوره های مختلف به تجارت خارجی و ارتباطات اقتصادی کشور کمک کرده است. در حال حاضر و با توجه به اقدام ستاد اقتصادی دولت و بانک مرکزی در خصوص تک نرخی کردن ارز، صرافی ها باید خود را با فضای جدید تطبیق دهند و متناسب با نیازها فعالیت کنند.

رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین با اشاره به راه اندازی سامانه نیما گفت: هدف سامانه نیما تخصیص «بهینه» منابع ارزی به مصارف ارزی کشور است. این سامانه یک بازار الکترونیکی است که برای صرافان مجاز که به دنبال فعالیت قانونمند و سالم هستند یک فرصت مناسب محسوب می شود.

رئیس شورای پول و اعتبار درباره منع صرافی‌ها از خرید و فروش ارز بر اساس سیاست‌های جدید ارزی نیز گفت: تا اطلاع ثانوی فقط دو نقش عمده برای صرافی‌ها در نظر گرفته شده که یکی بحث انتقال ارز و دوم خرید ارز حاصل از صادرات غیر نفتی است.

سیف با اشاره به دستوالعمل و مقررات ناظر بر فعالیت های صرافی ها تصریح کرد: این دستورالعمل یکی از معیارهای اساسی انضباط بخشی به شبکه صرافی های کشور است و بانک مرکزی بر پیاده سازی و اجرای کامل آن مصصم است.

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه ابلاغیه بانک مرکزی و تصمیمی که به تک نرخی شدن ارز منجر شد بهترین و کارآمدترین تصمیم در شرایط فعلی بود گفت: بر اساس این تصمیم اقتصاد ایران در مقابل فضاسازی ها و التهابات مصون و نفوذناپذیرخواهد شد و بانک مرکزی هم اشراف کامل بر فضای بازار را به دست خواهد آورد. البته همان طور که گفته شد این قیمت هم به هیچ وجه تثبیت شده نیست و با واقعیت های اقتصادی و روند متغیرهای اقتصادی تغییر خواهد کرد.

اعضای هیئت مدیره کانون صرافان ایران نیز در این نشست ضمن اعلام آمادگی برای همکاری متقابل با بانک مرکزی در شرایط جدید ارزی، راهکارها و نظرات خود در این خصوص را بیان کردند.

نظر شما