شناسهٔ خبر: 25035153 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

امضای تفاهم‌نامه فدراسیون فوتبال و بنیاد رودکی و مشخص شدن خواننده سرود تیم ملی/ صفی‌پور:‌ مطمئنیم سرودهای تیم ملی با استقبال خوبی مواجه می‌شود

R35347/P1015145/S3,27/CT1

در نشست خبری امضای تفاهم‌نامه فدراسیون فوتبال و بنیاد رودکی خواننده سرود تیم ملی در جام جهانی مشخص شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری امضا تفاهم‌نامه میان فدراسیون و بنیاد رودکی درباره ساخت سرود جام جهانی 2018 روسیه، از ساعت 15 امروز (دوشنبه) در سالن اجتماعات روابط عمومی فدراسیون فوتبال آغاز شد. مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، علی‌اکبر صفی‌پور، مدیرعامل بنیاد رودکی، غلامحسین زمان‌آبادی، رئیس کمیته فرهنگی فدراسیون در این مراسم حضور داشتند.

کارهایی که برای انتخاب سرود تیم ملی مدنظر گرفته به شرح زیر است:

اولین کار:
سالار عقیلی (خواننده)
بابک زرین (آهنگساز)
احسان افشاری (شاعر)

دومین کار:
علیرضا قربانی (خواننده)
شهرداد روحانی (آهنگساز و رهبر ارکست سمفونیک)
ساعد باقری (شاعر)

سومین کار:
فریدون شهبازیان (آهنگساز)
عبدالجبار کاکایی (شاعر)
خواننده کار بعد از انجام کار اعلام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، علی‌اکبر صفی‌پور، مدیرعامل بنیاد رودکی در نشست خبری امضای تفاهم‌نامه با فدراسیون فوتبال در خصوص ساخت سرود تیم ملی برای جام جهانی 2018 روسیه گفت: اتفاق بزرگی که همه از آن مطلع هستند این است که در بهار 97 کلید سرود تیم ملی برای جام جهانی خورده است. در این خصوص نیز از مهدی تاج تشکر می‌کنم که در این مدت همکاری اتفاقات خوبی را رقم زد و ما اکنون فقط نتیجه را می‌‌گوییم. ما دی ماه سال گذشته با فدراسیون فوتبال توافق کردیم و تفاهم‌نامه‌ای برای تولید سرود اعزام تیم ملی به جام جهانی امضا شد، کاری که در بسیاری از کشورها برای تیم ملی و باشگاهی انجام می‌شود و آنها با استفاده از ارکستر سمفونیک خودشان سرودهای باشگاه‌ها و تیم‌های ملی را می‌سازند. البته این اتفاق تاکنون برای ما رخ نداده بود و بنیاد رودکی این پیشنهاد را به فدراسیون ارائه کرد که با استقبال هم روبه‌رو شد.

وقتی می‌توانیم آثار منتخبی داشته باشیم، دلیلی ندارد که خودمان را به یک سرود محدود کنیم
وی با اشاره به سابقه 18 ساله بنیاد رودکی و چارت سازمانی آن خاطرنشان کرد: ما با تالارهای بزرگ کشور، ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی همکاری‌های خوبی داریم و سابقه روشنی هم از بنیاد رودکی وجود دارد و کاری که اکنون انجام می‌دهیم ناشی از تجربه ماست که تاکنون خروجی خوبی از آن گرفته‌ایم. پس از اینکه قرار شد با فدراسیون همکاری کنیم مذاکرات مختلفی با شعرا، آهنگسازان و خوانندگان مختلف داشتیم که همه آنها در یک نکته مشترک بودند و آن هم ساخت موسیقی ایرانی بود که به صورت ارکستر ساخته شود و فدراسیون فوتبال هم روی آن تأکید داشت. ما پیش از عید در این خصوص به جمع‌بندی‌هایی رسیدیم و با فدراسیون هم مشورت‌هایی را انجام دادیم که تا به امروز مسکوت ماند، چون دنبال نتیجه آن بودیم. نتیجه هم این شد که ما به جای اجرای یک سرود چند سرود را با همکاری ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی داشته باشیم. وقتی می‌توانیم آثار منتخبی داشته باشیم، دلیلی ندارد که خودمان را به یک سرود محدود کنیم. اولین کاری که انجام شد با آهنگسازی بابک زرین، شعر احسان افشاری و خوانندگی سالار عقیلی بود و دومین کار نیز ساخت شهداد روحانی، رهبر ارکسترسمفونیک است که شعر آن را ساعد باقری گفته و علیرضا قربانی نیز خواننده آن است. کار سوم نیز کار فریدون شهبازیان است که شعر آن را عبدالجبار کاکایی سروده و خواننده آن نیز پس از خروجی اعلام خواهد شد. حالا یا از بین دو خواننده‌ای که اعلام کردم و یا نفر سومی این کار را اجرا خواهد کرد. ضمن اینکه باید بگویم آقای روحانی از بنام‌های موسیقی کشو راست که سابقه رهبری گروه ارکستر همراه با یانی را در جام جهانی داشته و در جام ملت‌ها نیز فعالیت کرده است.

سعی کردیم قطعه تولیدی برای تیم ملی روحیه حماسی داشته باشد
وی ادامه داد:‌ باید بگویم که ما موسیقی پاپ را رد نمی‌کنیم، اما بنیاد رودکی مأموریتی دارد که در تولید قطعه پاپ و یا سایر موسیقی‌ها فعالیتی ندارد. ما سعی می‌کنیم جنس خوب ارائه کنیم و به دنبال ارائه موسیقی فاخر هستیم. ما سعی کردیم قطعه تولیدی روحیه حماسی داشته باشد که تمام مردم در تمام طبقات از آن استقبال کرده و این سرود را تکرار کنند. در تفاهم‌نامه‌ای هم که داشتیم پیش از اعزام تیم ملی این سرودها در تالار وحدت با حضور اعضای تیم ملی اجرا خواهد شد که پیش‌بینی ما برای این تاریخ 27 اردیبهشت‌ماه است.

مدیرعامل بنیاد رودکی یادآور شد: برای اینکه این کار نه فقط در ایران، بلکه خارج از ایران نیز همه‌گیر شود هماهنگی‌های خوبی انجام شده و بنده در کنار هیئت همراه وزیر اقتصاد چندی پیش به روسیه رفتم و تفاهم خوبی با گروه کنسرواتوار مسکو امضا کردیم که طبق آن در سه شب هنری در شهرهایی که تیم ملی حضور خواهد داشت این سرودها را اجرا خواهیم کرد. یک شب در تاریخ 24 خردادماه و پیش از اولین بازی تیم ملی در بزرگ‌ترین سالن شهر سن‌پترزبورگ این کار را انجام خواهیم داد و اجرای بعدی 27 خرداد در سالن اصلی کنسرواتوار مسکو خواهد بود و 29 خرداد نیز در کازان این سرودها اجرا خواهد شد که کارهای تبلیغاتی آن نیز در حال انجام است. ما دوست داشتیم در شهر سومی هم که تیم ملی بازی دارد کنسرتی را اجرا کنیم، اما شرایط آن فراهم نشد. ضمن اینکه افرادی هم که قرار است به این کنسرت‌ها بروند باید بلیت خریداری کنند.

می‌خواهیم موسیقی و سرود ثابتی هم برای تیم ملی بسازیم تا تیم ملی یک سرود اختصاصی داشته باشد
صفی‌پور در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم در خصوص اینکه ساخت موسیقی ایرانی برای حضور تیم ملی در جام جهانی کار خوبی بوده که معرف هنر ایرانی است، اما آیا این نگرانی وجود ندارد که مانند تورنمنت‌های ورزشی قبلی باز هم از موسیقی غربی یکی از خواننده‌های لس‌آنجلسی استفاده شود و مورد استقبال قرار بگیرد، گفت: اینکه کار دیگری مورد استقبال قرار بگیرد دلیل نمی‌شود که ما کار خودمان را به درستی انجام ندهیم، ضمن اینکه این کار برای اولین بار در ایران انجام می‌شود و اگر پیش از این چنین حرکتی صورت گرفته است، خوشحال می‌شوم که آن را معرفی کنید. برای مقایسه کار هم اجازه بدهید که ابتدا موسیقی که توسط هنرمندان ما ساخته شده بیرون بیاید و خواهشم این است که در قدم‌های بعدی آن را حمایت کنید، چون ما می‌خواهیم موسیقی و سرود ثابتی هم برای تیم ملی بسازیم تا تیم ملی یک سرود اختصاصی داشته باشد، نه اینکه برای اعزام به روسیه چنین اتفاقی را رقم بزنیم. پیش‌بینی من هم این است با دو خواننده‌ای که این سرودها را می‌خوانند و گروهی که پشت کار هستند یک کار دست اول و خوب را اجرا کنیم، چون جمعی که تصمیم‌گیرنده بودند به این فکر رسیدند که چنین کاری خوب خواهد بود و خواهشم این است که هر کاری را در سبک خودش مقایسه کرده و به جای مقایسه سرودهای تیم ملی با موسیقی پاپ آن را با سرودهای تیم‌های ملی سایر کشورها توسط ارکستر سمفونیک‌ها ساخته شده مقایسه کنید.

وی در پاسخ به این سؤال که هواداران فوتبال عمدتاً نوجوان و جوان هستند در حالی که سبک موسیقی سنتی مورد استقبال سنین بالاتر است و آیا بهتر نبود کنار ساخت موسیقی‌های ایرانی موسیقی پاپ و ریتمیک ساخته می‌شد، اظهار داشت: پیشنهاد من به شما این است که پنجشنبه به سالن ارکستر سمفونیک بیایید که اجرای آن به رهبری یک موسیقیدان فرانسوی است و خودتان آنجا مشاهده کنید که چند درصد از جوانان برای شنیدن چنین سبک موسیقی به سالن خواهند آمد. البته من موافقم که موسیقی کلاسیک نسبت به موسیقی سنتی جنب‌وجوش بیشتری دارد، اما شما این را هم در نظر بگیرید که بلیت‌های ارکستر سمفونیک شهداد روحانی پس از باز شدن روی سایت بلافاصله به اتمام می‌رسد. باز هم می‌گویم اجازه بدهید کاری که ما در حال ساخت آن هستیم بیرون بیاید. البته در مطالعاتی که من داشتم چهار سال پیش موسیقی پاپ برای تیم ملی ساخته شده بود که خود شما رسانه‌های ورزشی نسبت به آن انتقاد داشتید، اما حالا امیدوارم که کمک کنید تا ابتدا این کار بیرون بیاید و سپس نظرتان را بگویید.

مدیرعامل بنیاد رودکی در پاسخ به این سؤال که فدراسیون فوتبال چرا این ریسک را پذیرفت که به جای ساخت موسیقی پاپ که کم هزینه است سراغ کار پردردسر و پرریسک و پرهزینه ارکستر سمفونیک برود، گفت: کار بزرگ هزینه زیاد هم می‌خواهد و اگر با کمک فدراسیون قرار است کار ارکسترال تولید شود این موضوع هم در نظر گرفته شده که هزینه یک فرد با یک گروه 70، 80 نفره فرق دارد و سختی و راحتی آن نیز مدنظر بوده است. اگر ما سراغ کار سخت رفته‌ایم این را هم باید در نظر بگیریم که قطعات مدنظر ما بدون نیاز به حمایت فدراسیون و بنیاد رودکی هم قابلیت‌های بسیار زیادی دارد واگر هزینه و انرژی زیادی برای این کار گذاشته شده به خاطر این بوده است که با کمک دو مجموعه فدراسیون فوتبال و بنیاد رودکی اتفاق خوبی را رقم بزنیم.

مطمئنیم سرودهای تیم ملی با استقبال خوبی مواجه خواهد بود
وی ادامه داد: حالا در این سطح با حمایت‌هایی که صورت گرفته و صورت خواهد گرفت مطمئنیم که با استقبال خوبی هم مواجه خواهد بود، چون ما به کارمان باور داریم و اگر باور نداشتیم وقت خودمان، فدراسیون فوتبال و مردم را نمی‌گرفتیم. ضمن اینکه باید بگویم ما از آهنگسازان و خواننده‌هایی در کارهای‌مان استفاده کردیم که همه آنها به روز کار می‌کنند که به طور مثال علیرضا قربانی یک ماه تعطیلات نوروزی خود را در استرالیا کنسرت برگزار کرد که استقبال خارج از کشور از آن وجود داشت یا سالار عقیلی هم به همین شکل استقبال‌های خوبی داخل و خارج کشور دارد که نشان دهنده به روز بودن آنها و استقبال خوب تمامی سلیقه‌هاست.

انتهای پیام/

نظر شما