شناسهٔ خبر: 25033715 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

پیام دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور به همایش عطار نیشابوری

به مناسبت روز بزرگداشت عطار نیشابوری که با برگزاری همایش بین‌المللی زبان فارسی و اندیشه ایرانی و اسلامی متقارن شده است، حسن روحانی رئیس جمهور پیامی صادر کرد.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) همایش بین‌المللی زبان فارسی و اندیشه ایرانی و اسلامی با موضوع عطار نیشابوری از دقایقی پیش در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی آغاز شده است. حسن بلخاری  رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در ابتدای این همایش پیام رئیس‌جمهوری به این همایش را قرائت کرد که در ادامه می‌آید:

بسم الله الرحمن الرحيم 
تقارن روز بزرگداشت شیخ فریدالدین عطار را با برگزاری همایش بین‌المللی زبان فارسی و اندیشه ایرانی و اسلامی در نیشابور به فال نیک می‌گیرم و به همه استادان و محققان و مشارکت کنندگان و دست اندرکاران دست مریزاد می‌گویم.

زبان فارسی و اندیشه ایرانی و اسلامی سرشار از منابع و عناصر علمی و فرهنگی زنده و زایایی است که نه تنها بر میراث گذشته ما پرتو می افکنند، بلکه برای اکنون و آینده ما نیز چراغ روشن می کنند و راه می‌نمایانند.

زبان فارسی هم پاره ای از وجود و پیوست تاریخی ایران و هم بخشی از فرهنگ و تمدن جهان اسلام است. فارسی زبان دانش و دین و هنر و ادب در گستره بزرگی از جهان اندیشه بوده و هست، چنانکه تامل در منظومه عرفانی و زبانی عطار بزرگ گواه این مدعاست. نظم و نثر عطار زبان گفت و گوست و به این اعتبار دریای نوعی معرفت، اخلاق، سلوک و زیبایی‌شناسی است که ایرانیان، مسلمانان و حتی همه انسان های جویای زندگی اخلاقی به آن نیازمندند.

امیدوارم با همت و پشتکار همه نهادهای علمی و فرهنگی و پژوهشی فرصتها و زمینه های جدیدی به وجود آید که اندیشه و میراث مفاخر و  اندیشمندان ما به زبانی روزآمد و جهانی ارائه گردد و نسل جوان نیز با احساس تعلق بیشتر به این منافع و ذخائر بتوانند قدرت نوآوری و رویارویی خود را با تحولات جهانی افزون تر کنند.

چیرگی بر گسستها و شکاف هایی که میان دیروز و امروز ما فاصله انداخته است، با تدبیر و تلاش همه متفکران در همه جای جهان و استمرار بخشیدن و نهادمند کردن تلاش های عمیق فرهنگی میسر است و انتظار دارم، نام حیات بخش عطار و شهر نیشابور زمینه و بهانه ای برای انجام این مهم باشد. از خداوند بزرگ توفيق همگان را مسئلت
دارم.

حسن روحانی 
رئیس جمهوری اسلامی ایران

نظر شما