شناسهٔ خبر: 25033122 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در پیامی به همایش بین‌المللی زبان فارسی؛

روحانی: زبان فارسی پاره‌ای از وجود و پیوست تاریخی ایران است

رئیس جمهور زبان فارسی را پاره‌ای از وجود و پیوست تاریخی ایران و بخشی از فرهنگ و تمدن جهان اسلام دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام حسن روحانی در پیامی به همایش بین‌المللی زبان فارسی و اندیشه ایرانی اسلامی درباره عطار نیشابوری که توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرائت شد، ابراز امیدواری کرد با همت و پشتکار همه نهادهای علمی و فرهنگی و پژوهشی فرصت‌ها و زمینه‌های جدیدی به وجود آید که اندیشه و میراث مفاخر و اندیشمندان کشور به زبانی روزآمد و جهانی ارائه گردد و نسل جوان نیز با احساس تعلق بیشتر به این منابع و ذخائر بتواند قدرت نوآوری و رویارویی خود را با تحولات جهانی افزون‌تر کند.

متن پیام رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

تقارن روز بزرگداشت شیخ فریدالدین عطار را با برگزاری همایش بین‌المللی زبان فارسی و اندیشه ایرانی و اسلامی در نیشابور به فال نیک می‌گیرم و به همه استادان و محققان و مشارکت‌کنندگان و دست‌اندرکاران دست مریزاد می‌گویم.

زبان فارسی و اندیشه ایرانی و اسلامی سرشار از منابع و عناصر علمی و فرهنگی زنده و زایایی است که نه تنها بر میراث گذشته ما پرتو می‌افکنند، بلکه برای اکنون و آینده ما نیز چراغ روشن می‌کنند و راه می‌نمایانند.

زبان فارسی هم پاره‌ای از وجود و پیوست تاریخی ایران و هم بخشی از فرهنگ و تمدن جهان اسلام است. فارسی زبان دانش و دین و هنر و ادب در گستره بزرگی از جهان اندیشه بوده و هست، چنانکه تأمل در منظومه عرفانی و زبانی عطار بزرگ گواه این مدعاست. نظم و نثر عطار زبان گفت و گوست و به این اعتبار دریای نوعی معرفت، ‌اخلاق، سلوک و زیبایی شناسی است که ایرانیان، مسلمانان و حتی همه انسان‌های جویای زندگی اخلاقی به آن نیازمندند.

امیدوارم با همت و پشتکار همه نهادهای علمی و فرهنگی و پژوهشی فرصت‌ها و زمینه‌های جدیدی به وجود آید که اندیشه و میراث مفاخر و اندیشمندان ما به زبانی روزآمد و جهانی ارائه گردد و نسل جوان نیز با احساس تعلق بیشتر به این منابع و ذخائر بتواند قدرت نوآوری و رویارویی خود را با تحولات جهانی افزون‌تر کنند.

چیرگی بر گسست‌ها و شکاف‌هایی که میان دیروز و امروز ما فاصله انداخته است، با تدبیر و تلاش همه متفکران در همه جای جهان و استمرار بخشیدن و نهادمند کردن تلاش‌های عمیق فرهنگی میسر است و انتظار دارم، ‌نام حیات‌بخش عطار و شهر نیشابور زمینه و بهانه‌ای برای انجام این مهم باشد. از خداوند بزرگ توفیق همگان را مسألت دارم.

حسن روحانی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

نظر شما