شناسهٔ خبر: 25031735 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در پی بدرفتاری با کوکان اوتیسمی اعلام شد

به‌کارگیری مربیان کارآزموده در مرکز متخلف/برخورد با مربیان خاطی

نمایندگی گیلان

مدیرکل بهزیستی گیلان با اشاره به اتفاق ناگواری که به‌علت وجود افرادی بی‌تجربه در مرکز«سرای مهربانی» پیش آمد، گفت: از این پس فقط از مربیان باتجربه و کار آزموده در این مراکز بهره‌گیری خواهد شد.

صاحب‌خبر -

«پارسی» در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص فیلم اخیری که از مرکز نگهداری کودکان اوتیسمی در رشت پخش شد، گفت: با دو مربی متخطی که دانش‌آموزان را مورد آزار و اذیت رسانده بودند، برخورد و از مجموعه اخراج شدند.

وی از نظارت مستمر بر عملکرد این مرکز و سایر مراکز بهزیستی در استان خبر داد و گفت: علت عدم تعطیلی این مرکز، این است که مرکز «سرای مهربانی» تنها مرکز شبانه‌روزی نگهداری از بیماران اتیسم در گیلان است.

مدیرکل بهزیستی گیلان با اشاره به این‌که منافع کودکان و آینده آنان بیش از هر چیزی برای بهزیستی دارای اهمیت است، گفت: متأسفانه وجود افرادی بی‌تجربه در مرکز مذکور سبب رخ دادن اتفاق ناگوار در گیلان شد، که این رویداد ناخوشایند می‌تواند زنگ خطری باشد تا بیش از گذشته نسبت به انتخاب مربیان باتجربه و کار آزموده که از حساسیت‌های بالایی برخوردار هستند در این مراکز بهره‌گیری شوند.

پارسی با بیان این‌که ۳ مرکز نگهداری از کودکان اوتیسم در گیلان فعالیت می‌کند، افزود: از این سه مرکز دو مرکز روزانه و یک مرکز شبانه‌روزی فعالیت دارند.

وی افزود: مرکز شبانه‌روزی «سرای مهربانی» دومین مرکز نگهداری کودکان اوتیسم زیر ۱۴ سال کشور است که بعد از مشهد در رشت تأسیس شده است.

وی با اشاره به افتتاح مرکز نگهداری از بیماران اوتیسم در رشت در سال ۹۵، خاطرنشان کرد: ظرفیت مرکز«سرای مهربانی» 20 نفر است که در حال حاضر 16 کودک در این مرکز نگهداری می‌شوند که 5 نفر از این کودکان بی‌سرپرست هستند.

مدیرکل بهزیستی گیلان، از شناسایی بیش از 300 کودک مبتلا به اوتیسم در گیلان خبر داد و گفت: از این تعداد 60 کودک مبتلا به اختلال اوتیسم زیر پوشش خدمات بهزیستی گیلان قرار دارند.

به گزارش ایسنا، اوتیسم Autis نوعی اختلال رشدی است که با رفتارهای ارتباطی، کلامی غیر طبیعی مشخص می‌شود. علائم این اختلال در سال‌های اول عمر بروز می‌کند و علت اصلی آن ناشناخته است. این اختلال در پسران شایع‌تر از دختران است. این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تأثیر می‌گذارد.

کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم در ارتباطات کلامی و غیر کلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی، مشکل دارند. این اختلال ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می‌کند. در بعضی موارد رفتارهای خود آزارانه و پرخاشگری نیز دیده می‌شود. در این افراد حرکات تکراری دست زدن، پریدن پاسخ‌های غیر معمول به افراد، دلبستگی به اشیا و یا مقاومت در مقابل تغییر نیز دیده می‌شود و ممکن است در حواس پنجگانه(بینایی، شنوایی، لامسه، بویایی و چشایی)نیز حساسیت‌های غیر معمول نشان دهند. هسته مرکزی اختلال در اوتیسم،اختلال در ارتباط است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما