شناسهٔ خبر: 25025284 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

نگاهی به نقشه‌های هواشناسی؛

تداوم بارش باران در استان سمنان/ شاهرود یخ زد/ کالپوش برفی شد

سمنان - نگاهی به نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد بارش باران در مناطق مختلفی از استان سمنان هم‌زمان با بیست و هفتمین روز از فروردین‌ماه۹۷ ادامه خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، استقرار سامانه کم‌فشار بارشی از صبح یکشنبه در اقصی نقاط استان سمنان بارش‌هایی را پدیدار کرد که بعضاً این بارش‌ها به سیل، آب‌گرفتگی معابر و حتی در ارتفاعات شاهرود، مهدی‌شهر و کالپوش به برف نیز منجر شد اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تقویت این سامانه بارشی از سمت غرب هم‌زمان با روز دوشنبه و سه‌شنبه تداوم بارش‌ها را در پی دارد تا استان سمنان با آسمانی ابری به استقبال اردیبهشت ۹۷ برود.

هوا سردتر هم می‌شود

هم‌زمان با صبح دوشنبه غالب نقاط استان سمنان آسمانی ابری دارند شامگاه گذشته در کالپوش و مهدی‌شهر برف باریده و حتی گمان تعطیلی مدارس برخی نقاط نیز می‌رود موضوعی که هنوز تائید نشده است، از سوی دیگر استقرار سامانه کم بارش و تشدید آن از روز یکشنبه، همچنان بارش‌ها را در روز دوشنبه، سه‌شنبه و حتی چهارشنبه بیست و نهم فروردین‌ماه۹۷ نیز در سطح استان سمنان شاهد خواهیم بود.

از سوی دیگر دمای هوا نیز طی امروز و فردا یک تا سه درجه سرتر می‌شود نکته قابل‌توجه اما این است که میانگین دمای هوای استان در صبح دوشنبه نسبت به مدت مشابه هفته گذشته ۱۱ درجه سردتر گزارش می‌شود.

دمای هوا در مرکز استان هم‌زمان با صبح دوشنبه هفت درجه بالای صفر است و آسمان تقریباً در ۴۸ ساعت گذشته ابری بوده است پدیده‌ای که شاید یک دهه از آخرین بار تکرار آن می‌گذرد و برای استانی که ۱۶ سال با خشک‌سالی دست‌وپنجه نرم می‌کند بارش سه روز متوالی باران آن‌قدر شگفت‌انگیز محسوب می‌شود که رسانه‌ها نیز این مقوله را در تیتر نخست خود گنجانده‌اند.

بیشینه و کمینه دمای هوای سمنان برای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه، به ترتیب ۱۰ و هفت، ۱۱ و هفت و ۱۳ و شش درجه بالای صفر خواهد بود در هر سه روز پیش‌بینی هواشناسی بارش باران، رعدوبرق، رگبار پراکنده، وزش باد خواهد بود لذا می‌توان پیش‌بینی کرد که تا روز سی‌ام فروردین‌ماه آسمان سمنان ابری اشد پدیده‌ای که شاید در تاریخ انقلاب اسلامی به یادگار بماند.

دمای هوا در شاهرود صفر درجه!

در شاهرود نیز شرایط مشابه است ابرها سه روز است که مهمان این شهر هستند و برای یکی از خشک‌ترین شهرهای ایران اسلامی این پدیده شگفت‌انگیز و البته خوشحال‌کننده است مردم این شهرستان که ۳۰۰ روز در سال آفتاب را مهمان شهرشان می‌بینند، شاهد حضور ۷۲ ساعتی ابرهای باران‌زایی هستند که قرار است تا روز چهارشنبه نیز باقی بمانند درنتیجه بیش از پنج روز آسمان ابری در آخرین روزهای فروردین‌ماه۹۷ پدیده‌ای است که این روزها همه درباره آن صحبت می‌کنند و اگر شاهرود کتاب ثبت رکوردها می‌داشت این روزها قطعاً در آن کتاب جای می‌گرفت.

بیشینه و کمینه دمای هوای شاهرود، این بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر استان سمنان برای روز دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه به ترتیب ۱۲ و دو درجه بالای صفر، هشت درجه بالای صفر و صفر و هشت و یک درجه بالای صفر گزارش‌شده و بارش باران، رگبار پراکنده، وزش باد، کاهش شدید دما و همچنین بارش برف! پیش‌بینی هواشناسی برای این شهرستان و البته ارتفاعات حومه آن است.

شاهرودی‌ها همچنین باید انتظار دمای هوای صفر را نیز برای روز سه‌شنبه داشته باشند تا این امر بهانه‌ای برای استفاده مجدد از بخاری و وسایل گرمایشی در روزهای پایانی فروردین‌ماه باشد همچنین هواشناسی برای سرمازدگی باغات و مزارع کشاورزی نیز هشدارهایی را به کشاورزان این شهرستان داده است، دمای هوا هم‌اکنون در شاهرود چهار درجه بالای صفر است.

برف در کالپوش می‌بارد

در میامی نیز بارش باران ادامه دارد، این شهرستان تقریباً شرایطی مانند شاهرود دارد اما با این تفاوت که دمای هوا در این شهر به صفر نزدیک نمی‌شود و در سردترین حالت دو درجه بالای صفر خواهد ماند، بیشینه و کمینه دمای هوای میامی برای امروز، فردا و پس‌فردا به ترتیب ۱۰ و سه درجه بالای صفر، هفت و دو درجه بالای صفر و هفت و دو درجه بالای صفر خواهد بود، لذا پیش‌بینی می‌شود بارش‌ها در این شهرستان تا ۷۲ ساعت آینده ادامه داشته باشد.

اما در رضوان و کالپوش میامی شامگاه گذشته بارش برف همه مردم را شگفت‌زده کرد دمای هوا در این بخش نزدیک به دو درجه زیر صفر بود و برف همه‌جا را سفیدپوش کرد از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود امروز آفتاب در بخش‌هایی از رضوان سیطره بیندازد اما از شامگاه دوشنبه مجدداً بارش‌ها به‌صورت باران ادامه خواهد داشت. هم‌اکنون دمای هوا در رضوان یک درجه زیر صفر است و بارش برف برای شامگاه دوشنبه، صبح سه‌شنبه و حتی چهارشنبه در این بخش پیش‌بینی می‌شود.

وزش باد شدید در دامغان

دامغان اما تنها شهر استان سمنان است که این روزها حال و هوایی کمی متفاوت دارد، در دیار صددروازه نه‌تنها باران بلکه وزش بسیار شدید باد نیز مزید بر علت شده تا دامغانی‌ها روزهای سردی را سپری کنند سرعت باد در این شهرستان به ۵۲ کیلومتر در ساعت رسیده و بیم خسارات به باغات و مزارع کشاورزی نیز می‌رود، همچنین این وزش باد تا روز سه‌شنبه نیز ادامه دارد.

دمای هوا هم‌اکنون در این کهن دیار صددروازه پنج درجه بالای صفر است و در شبانه‌روز گذشته نزدیک به سه میلی‌متر باران باریده است پیش‌بینی هواشناسی برای این شهرستان اما تداوم بارش‌ها و وزش باد برای امروز، فردا و پس‌فردا است، بیشینه و کمینه دمای هوا نیز برای روز دوشنبه ۱۱ و سه درجه بالای صفر، روز سه‌شنبه هشت و یک درجه بالای صفر و روز چهارشنبه هشت و دو درجه بالای صفر خواهد بود.

تداوم بارش‌ها در غرب استان سمنان

نکته قابل‌توجه دیگر اینکه در شهمیرزاد و مهدی‌شهر نیز بارش برف و باران برای امروز تا چهارشنبه گزارش می‌شود به‌نحوی‌که بیشینه و کمینه دمای هوا در بخش شهمیرزاد برای بیست و هفتم، بیست و هشتم و بیست و نهم فروردین‌ماه۹۷ به ترتیب هفت درجه بالای صفر و صفر، چهار درجه بالای صفر و یک درجه زیر صفر و چهار و یک درجه بالای صفر خواهد بود.

تأثیرگذاری سامانه کم‌فشار بارشی تا آنجا بوده که گرمسار و ایوان کی که همیشه در زمره گرم‌ترین شهرهای استان هستند نیز تحت تأثیر قرارگرفته‌اند دمای هوای این دو شهرستان همسایه به ترتیب ۱۰ و هشت درجه بالای صفر است و آسمان ابری، بارش باران و وزش باد پیش‌بینی هواشناسی برای امروز و فردای این دو شهرستان محسوب می‌شود.

درمجموع باید گفت بارش برف و باران در غالب نقاط استان سمنان امروز نیز مانند روزهای گذشته ادامه داشته و تا روز چهارشنبه شرایط بدون تغییر خواهد ماند از سوی دیگر دمای هوا در برخی نقاط مانند بسطام، مجن، شاهرود، شهمیرزاد، فولاد محله و مهدی‌شهر، کالپوش و رضوان به صفر و زیر صفر نیز خواهد رسید که برای این فصل کمی غیرمعمول به نظر می‌رسد. از روز چهارشنبه اما شرایط کمی تغییر خواهد کرد اما تا آن روز، سفر زمستان به استان سمنان ادامه دارد.

نظر شما