شناسهٔ خبر: 25025084 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

بازیگر فیلم "غلاف تمام فلزی" درگذشت

آر. لی ارمی برای کار خود در فیلم استنلی کوبریک نامزد جایزه گلدن گلوب شد.

صاحب‌خبر -

سرویس سینمایی هنرآنلاین: آر. لی ارمی که بیش از همه برای بازی در نقش گروهبان هارتمن در فیلم "غلاف تمام فلزی" (1987) به کارگردانی استنلی کوبریک شهرت داشت، از دنیا رفت. او 74 ساله بود.

مدیر برنامه‌های ارمی یکشنبه شب، خبر درگذشت او را از طریق صفحه رسمی ارمی در توئیتر اعلام کرد.

به گزارش ورایتی، در این توئیت آمده است: با نهایت تأسف اعلام می‌کنم که آر. لی ارمی امروز صبح بر اثر عوارض ناشی از ذات‌الریه درگذشت. دل همه ما بسیار برای او تنگ خواهد شد.

ارمی بجز نقش خود در فیلم نامزد اسکار کوبریک که نامزدی گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد مکمل را برایش به همراه داشت، نقش چند شخصیت مقتدر دیگر را هم بازی کرد، از جمله کلانتر هویت در "کشتار با اره‌برقی در تگزاس" (2003)، یک سروان پلیس در فیلم "هفت" و صدای گروهبانِ رهبر نظامیان پلاستیکی در انیمیشن "داستان اسباب‌بازی".

ارمی تنها در سینما نقش یک نظامی را بازی نکرد، بلکه در زندگی واقعی نیز یک نظامی بود. او گروهبان یکان تفنگداران دریایی ارتش ایالات متحده و گروهبان افتخاری توپخانه دریایی بود و در دوران خدمت خود از 1961 تا 1972 به عنوان مسئول آموزش انجام وظیفه می‌کرد. او برای یک سال در اوکیناوا در ژاپن مستقر بود و در 1968 به ویتنام اعزام شد و 14 ماه در آن کشور خدمت کرد.

Full Metal Jacketآر. لی ارمی، متیو مودین و وینسنت دونافریو در فیلم "غلاف تمام فلزی"

اولین نقش‌آفرینی ارمی زمانی رقم خورد که او در فیلیپین در حال تمرین بود. ارمی در فیلم "اینک آخر الزمان" (1979) به کارگردانی فرانسیس فورد کوپولا نقش یک خلبان هلی‌کوپتر را بازی کرد و مشاور فنی کوپولا هم بود. او تا پیش از بازی در "غلاف تمام فلزی" چند نقش کوچک دیگر نیز بازی کرد.

ارمی ابتدا قرار بود به عنوان مشاور فنی با کوبریک همکاری کند، اما کوبریک تحت تأثیر نوار آموزشی که سرشار از داد و هوار او سر صحنه بود، قرار گرفت و در عوض ایفای نقش گروهبان هارتمن را به او سپرد. کوبریک به ارمی اجازه بداهه‌پردازی و نوشتن و تغییر دیالوگ‌های خود را داد و گفت ارمی اغلب برای تمام کردن یک صحنه، تنها به دو یا سه برداشت نیاز داشت، که هر دو برای فیلمی به کارگردانی کوبریک نامعمول بود.

ارمی در دوران کاری خود در بیش از 60 فیلم ظاهر شد و صداپیشه سریال‌های انیمیشن مانند "باب اسفنجی شلوار مکعبی"، "سیمپسن‌ها" و "مرد خانواده" نیز بود.

برچسب‌ها:

نظر شما