شناسهٔ خبر: 25023240 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

ترس از دیپورت پناهجویان روهینگیا
میانمار می‌گوید که اولین خانواده از پناهجویان روهینگیایی از بنگلادش به میانمار برگردانده شده‌اند. این درحالیست که سازمان ملل متحد هشدار داده است که هنوز وضعیت برای بازگشت این پناهجویان امن نیست.
درصورتی که بازگشت این افراد تایید شود، این گروه اولین گروهی از پناهجویان خواهند بود که از زمان شروع خشونتها در این کشور به میانمار (برمه) برمی‌گردند. مقامات میانمار گفته‌اند که دیروز(شنبه) ۵ عضو یک خانواده به اردوگاهی در این کشور بازگشته‌اند. به گفته مقامات میانمار به این افراد اقلام مورد نیاز و همچنین کارت شناسایی داده شده است.
حدود ۷۰۰ هزار روهینگیایی به دنبال خشونتها علیه آنها در میانمار که در ماه اوت سال گذشته آغاز شد، این کشور را ترک و به بنگلادش فرار کردند. سازمان ملل میانمار را متهم به «پاکسازی قومی» کرده است، اتهامی که مقامات میانمار آن را رد کرده‌اند. مسلمانان روهینگیا دهه‌هاست که در میانمار زندگی می‌کنند اما دولت مرکزی هیچگاه به آنها حق شهروندی اعطاء نکرده است. براساس قوانینی که در زمان حکومت نظامیان در میانمار تدوین شد، مسلمانان روهینگیا از جمله اقوام تشکیل دهنده ملت میانمار محسوب نمی‌شوند و از بسیاری از خدمات دولتی و منافع شهروندی محروم هستند. سازمان ملل این اقلیت را «بزرگترین جمعیت بدون شهروندی» در جهان توصیف کرده است.

مرگ ده‌ها دختر گروگان بوکوحرام
یک روزنامه نگار که با گروه تکفیری بوکو حرام در نیجریه ارتباط دارد می‌گوید از ۱۱۲ دختری که این گروه حدود چهار سال پیش ربوده بود، فقط ۱۵ نفر زنده هستند. گروه تروریستی بوکو حرام در ماه آوریل ۲۰۱۴ بیش از ۲۷۰ دختر را از مدرسه ای در شهر چیبوک واقع در شمال شرقی نیجریه ربود؛ در ماه سپتامبر گذشته بیش از ۱۰۰ دختر چیبوکی نزد خانواده‌هایشان برگشتند. دولت در برابر آزادی این گروه، پنج فرمانده زندانی بوکو حرام را رها کرد. «احمد سالکیدا» می‌گوید که دولت نیجریه او را واسطه مذاکره با بوکو حرام کرده بود. او مدعی شده است که تا به حال حداقل پنج فرصت برای رسیدن به یک توافق با پیکارجویان به خاطر تاخیر در اقدامات دولت از دست رفته است. این در حالی است که یک سخنگوی دولت نیجریه از ادامه تماس‌ها با بوکو حرام برای آزادی گروگان‌ها خبر داده است. به گفته این مقام دولتی، مدرکی دال بر این که اکثر این دختران دیگر زنده نباشند در دست نیست. تروریست‌های بوکوحرام با هدف برقراری حکومتی با الگوی داعش در شمال نیجریه سال‌هاست علیه دولت می‌جنگند. تخمین زده می‌شود که این مناقشه باعث مرگ ده‌ها هزار نفر شده است. بوکو حرام در ماه فوریه سال جاری نیز قصد داشت در شهر دپاچی، در شمال شرقی نیجریه، دختران یک مدرسه شبانه‌روزی را برباید که دانش آموزان و آموزگاران پیش از یورش نیروهای بوکو حرام موفق به فرار شدند.

لیست بلند بازداشتی‌های فلسطینی
هیئت امور اسرا و آزادگان فلسطین در گزارشی اعلام کرد که در آستانه روز اسیر فلسطین (مصادف با ۱۷ آوریل)، ۶۵۰۰ اسیر فلسطینی در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های رژیم صهیونیستی به حبس کشیده شده‌اند.  به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، در این گزارش آمده است که محمود بکر حجازی، اولین اسیر فلسطینی در زندان رژیم صهیونیستی بود که در ۱۸ ژانویه ۱۹۶۵ به اسارت درآمد. بنابراین، او اولین اسیر فلسطینی از زمان آغاز انقلاب معاصر فلسطین در سال ۱۹۶۵ است. در حالیکه حجازی محکوم به اعدام بود، در نهایت در ۲۸ ژانویه ۱۹۷۱ طی عملیات تبادل اسرا بین دولت رژیم صهیونیستی و جنبش فتح آزاد شد. همچنین فاطمه برناوی اولین اسیر زن فلسطینی در تاریخ انقلاب معاصر فلسطین است. او ۱۴ اکتبر ۱۹۶۷ به اتهام بمب‌گذاری در سینما «صهیون» در قدس اسیر و به حبس ابد محکوم شد. هیات امور اسرا و آزادگان فلسطین در گزارش خود ذکر کرده است که از آغاز اشغال فلسطین در سال ۱۹۴۸ تاکنون حدود یک میلیون مورد بازداشت فلسطینیان توسط نظامیان رژیم صهیونیستی ثبت شده است که تمامی اقشار جامعه فلسطین اعم از زن و مرد و کودک و کهنسال و مبارز و رهبر و دیگر اقشار را شامل شده است. برپایه این گزارش، از سال ۱۹۶۷ تاکنون ۲۱۵ اسیر فلسطینی در بند اسارت رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده و صدها نفر دیگر پس از آزادی به شهادت رسیده‌اند.

نظر شما