شناسهٔ خبر: 25020777 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

عضو هیأت‌رئیسه فدراسیون درباره پرونده آدیداس و تیم ملی:

لباس جام‌جهانی طراحی نشده است!

صاحب‌خبر -

گروه ورزش| با افشاگری‌هایی که روز گذشته هدایت ممبینی عضو هیأت رئیسه و رئیس کمیته بازاریابی و اقتصادی فدراسیون فوتبال انجام داد‌، حالا می‌توان به صراحت به آبروریزی‌های قرارداد آدیداس و صحبت‌های قبلی مدیران فدراسیون پرداخت، ولی ماجرا از چه قرار است؟
بی‌توجهی به شفاف‌سازی
 از همان اعلام عقد قرارداد
درباره پرونده قرارداد فدراسیون فوتبال و آدیداس از همان اول ابهام‌های زیادی وجود داشت. فدراسیون ابتدا در خبری کوتاه بدون شفاف‌سازی اعلام کرد این شرکت معتبر با قراردادی یک‌ساله اسپانسر پوشاک تیم‌ملی در جام‌جهانی است. در همین حین این رسانه‌ها بودند که رسما با افشاگری‌های خود نشان دادند قرارداد طرفین اسپانسرینگ نیست و مدیران فدراسیون قبول کرده‌اند از آدیداس برای تیم‌ملی با 70‌درصد تخفیف در جام‌جهانی لباس خریداری کنند. افشای این حقیقت سروصدای زیادی در محافل ورزشی به راه انداخت و بعدها مشخص شد شرکت‌های زیادی به فدراسیون پیشنهاد داده بودند در ازای پرداخت پول حاضرند اسپانسر لباس باشند که با توجه به خواسته کی‌روش برای استفاده از برند آدیداس به تمام این پیشنهادها و مسأله درآمدزایی از لباس تیم‌ملی در جام‌جهانی پشت شد.
بهانه عجیب فدراسیون و وعده درآمد 1.5‌میلیون یورویی
بعد از این اتفاقات مدیران فدراسیون در بیانیه‌ای اعلام کردند به‌خاطر قوانین داخلی و مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت نتوانسته‌اند با آدیداس قرارداد اسپانسرینگ امضا کنند. آنها همچنین تاکید کردند در قرارداد آدیداس به این مسأله اشاره شده که از محل فروش لباس به هواداران، مبلغ 1.5‌میلیون یورو درآمد عاید فدراسیون خواهد شد که با توجه به عدم‌انتشار مفاد قرارداد از همان موقع ابهاماتی پیرامون این مسأله وجود داشت.
وعده‌های تو خالی درباره طراحی لباس تیم ملی
ابهام بعدی بر سر طراحی لباس آدیداس تیم‌ملی در جام‌جهانی بود. این شرکت از لباس تمام کشورهای طرف قرارداد خود چند ماه قبل رونمایی کرد و طراحی‌هایی بسیار ویژه‌ برای لباس تیم‌های ملی مختلف انجام شده بود که در این میان با این‌که فدراسیون فوتبال برای خرید لباس به آدیداس پول هم داده بود،‌ خبری از طراحی لباس برای تیم‌ملی نبود. بعد از آن مدیران فدراسیون در چند نوبت تاریخ‌های مختلف را برای رونمایی از طرح لباس تیم‌ملی اعلام کردند که هیچ‌کدام اتفاق نیفتاد و وقتی رسانه‌ها به این موضوع انتقاد کردند، مهدی تاج، رئیس فدراسیون رسما اعلام کرد آدیداس به‌خاطر بحث کپی‌رایت و شرایط بازاری ایران رونمایی از طرح را به تأخیر انداخته است، ولی در آینده‌ای نزدیک از طرح لباس تیم‌ملی رونمایی خواهد کرد.
افشاگری ممبینی
در چنین شرایطی روز گذشته هدایت ممبینی، عضو هیأت رئیسه فدراسیون و رئیس کمیته بازاریابی و اقتصادی در مصاحبه‌ای تمام صحبت‌های انجام‌شده در مصاحبه‌های مدیران و بیانیه فدراسیون فوتبال را تکذیب کرد. او با اعلام خبر حذف طرح یوز از پیراهن تیم‌ملی تاکید کرد هیچ بندی در قرارداد درباره این‌که فدراسیون از محل فروش لباس‌های تیم‌ملی به مردم 1.5‌میلیون یورو درآمد خواهد داشت، وجود ندارد، به این ترتیب تمام صحبت‌های تاج و بیانیه فدراسیون عملا غیرواقعی از آب درآمد. افشاگری بعدی ممبینی درباره طراحی لباس تیم‌ملی بود که رسما اعلام کرد به‌خاطر کمبود زمان، آدیداس هیچ طراحی‌ای برای لباس تیم‌ملی انجام نخواهد داد و لباس‌های ساده سفید و قرمز تیم‌ملی صرفا فقط از نمایندگی خریداری خواهد شد و در اختیار ملی‌پوشان قرار خواهد گرفت.
رعایت‌نشدن شأن تیم‌ملی
حالا همه اهالی فوتبال ایران و کارشناسان روی یک مسأله اتفاق نظر دارند که شأن تیم‌ملی فوتبال ایران به‌عنوان بهترین تیم آسیا برای حضور در جام‌جهانی در موضوع لباس رعایت نشد. این‌که چرا مدیران از همان ابتدا به فکر طراحی لباس تیم‌ملی برای جام‌جهانی نبودند یک طرف قضیه است که ناراحتی به بار آورده است، اما موضوع مهمتر صحبت‌ها درباره درآمد 1.5‌میلیون یورویی و طراحی ویژه برای لباس‌های تیم‌ملی است که تمام آنها از سوی عضو هیأت‌رئیسه تکذیب شد.

 

نظر شما