شناسهٔ خبر: 25020069 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران‌ورزشی | لینک خبر

گزارش دو

صاحب‌خبر - انقراض یوز از پیراهن تیم ملی طرح جدید پیراهن تیم ملی: سفید ساده! در ماه‌های گذشته فدراسیون فوتبال بارها وعده داد که از پیراهن جدید تیم ملی رونمایی خواهد شد، ولی هر بار این مراسم به تعویق افتاد و از طرح جدید خبری نشد. بالاخره هدایت ممبینی، سرپرست کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال اعتراف کرد که طراحی خاصی برای پیراهن تیم ملی ایران در جام جهانی در نظر گرفته نشده و تیم ملی با لباس‌های سفید ساده به میدان می‌رود. این همان اتفاقی بود که مردم و رسانه‌ها پیش‌بینی کرده بودند، ولی مدیران فدراسیون در مصاحبه‌های مختلف تاکید می‌کردند که اینطور نیست و آدیداس قرار است برای تیم ملی طراحی ویژه‌ای داشته باشد. ممبینی، داور سابق هرچند در فدراسیون پستی غیرتخصصی گرفته و این انتصاب به تنهایی جای بحث زیادی دارد، حداقل بابت صداقتش شایسته تحسین است و در فاصله دو ماه مانده به جام جهانی خیال همه را راحت کرد. فدراسیون پیش از این اصرار داشت که مثل بقیه فدراسیون‌ها با آدیداس قرارداد همکاری دوجانبه امضا کرده، ولی همان زمان پیش‌بینی می‌شد که قرار است البسه تیم ملی از این شرکت خریده شود و آنها حامی مالی تیم ملی نخواهند بود. ممبینی درباره دلایل حذف تصویر یوز که در جام جهانی قبلی روی پیراهن تیم ملی چاپ شده بود هم گفت: «یوز ایرانی به دلیل نوع خاص لباس و روزنه‌هایی که برای تنفس روی آن وجود دارد حذف شد. اگر یوز مانند قبل روی پیراهن می‌ماند، تکنولوژی آدیداس زیر سوال می‌رفت. پیشنهاد دادیم طرح یوز بین آرم فدراسیون فوتبال و لوگوی آدیداس قرار بگیرد که به دلیل ازدحام طرح در آن بخش لباس، این موضوع منتفی شد. پیشنهاد دیگرمان برای اینکه یوز پشت پیراهن و بین شماره و اسم بازیکن طراحی شود هم منتفی شد. به همین دلایل یوز از پیراهن تیم ملی حذف شد.» یوز در چهار سال گذشته به‌عنوان نماد اصلی تیم ملی ایران در سطح جهانی معرفی شده بود و همه تیم ملی را با این عنوان یاد می‌کردند. حتی مهدی تاج، محمدرضا ساکت و صفی‌ا... فغان‌پور، مدیران فدراسیون بارها تاکید کردند که آدیداس در حالی طراحی پیراهن تیم ملی است و طرح یوز حتما روی این لباس وجود دارد. با این حال خبری از یوز نخواهد بود و آدیداس طرح‌های آماده‌اش را برای تیم ملی در نظر گرفته. ممبینی گفت: «آدیداس پیراهن خاصی برای تیم ملی ایران طراحی نکرده است. در این زمان محدود فرصتی برای طراحی لباس وجود نداشت.» بند دیگری که روی آن تاکید شد، سهم فدراسیون از محل درآمد فروش این پیراهن در فروشگاه‌های آدیداس بود، ولی ممبینی آن را تکذیب کرد. در اطلاعیه چند ماه قبل فدراسیون آمده بود ۱۵ درصد درآمد آدیداس از محل فروش البسه هواداری به فدراسیون تعلق می‌گیرد و برآورد شده بود که این رقم به 5/1 میلیون یورو برسد. ممبینی با رد وجود چنین ‌بندی تاکید کرد: «من به‌عنوان مسوول کمیته اقتصادی و بازاریابی فدراسیون می‌گویم این موضوع درست نیست. تنها نکته واضح این است که به دلیل اشتیاق فراوان ما برای عقد قرارداد، محدودیت زمانی و اینکه آدیداس نمی‌خواست لباس‌هایش را به همین راحتی وارد بازار کند قرار شد این لباس‌ها با ۷۰ درصد تخفیف به ما تحویل داده شود. این شرکت آلمانی تمایلی به عقد قرارداد نداشت اما با پافشاری ما در نهایت مسوولان آدیداس رضایت دادند.» اصرار فدراسیون فوتبال برای خرید پیراهن از آدیداس در حالی بوده که شرکت‌های دیگری حاضر بودند با توجه به حضور تیم ملی در جام جهانی قرارداد اسپانسرینگ منعقد کنند. تاج در مصاحبه‌هایش گفته بود که فدراسیون به خاطر کیفیت پایین‌تر سراغ این شرکت‌ها نرفت، با این حال خبر می‌رسد که نایکی، رقیب بزرگ آدیداس در بازار البسه ورزشی به دنبال عقد قرارداد با فدراسیون بوده است. توافق با این شرکت که اجناسش از بهترین‌هاست به تیم ملی فرصت می‌داد ضمن استفاده از پیراهن‌های باکیفیت و با طرح منحصر به فرد، درآمدی هم داشته باشد.

نظر شما