شناسهٔ خبر: 25017386 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

احتمال کپی برداری اندروید P از نوار ناوبری آیفون 10

امیرعباس کهربا / mashable

صاحب‌خبر -

بین علاقه‌مندان اندروید و کاربرانی که طرفدار iOS هستند همیشه در مورد این‌که اندروید از آی‌او‌اس کپی‌برداری می‌کند یا آی‌او‌اس از اندروید، بحث و جدل بوده است.

گوگل اخیرا در مطلبی که به‌صورت اتفاقی در بلاگ توسعه‌دهندگان اندروید منتشر کرد، تصویری از کلیدهای ناوبری جدید اندروید ارائه داد که با تصویر چینش معمول دکمه‌های ناوبری تفاوت دارد. در این تصویر نوار کوچکی به چشم می‌خورد که شباهت زیادی به نوار ژست حرکتی در آیفون ۱۰ دارد.

زمان زیادی طول نکشید که گوگل متوجه موضوع شد و تصویر مورد بحث را با تصویری از حالت معمول کلیدهای ناوبری عوض کرد؛ اما در این فاصله عده‌ای موفق شدند از تصویر قبلی اسکرین‌شات بگیرند و آن را با نوار ژست حرکتی آیفون ۱۰ مقایسه کنند.

مسلما تعویض سریع تصویر یادشده نشان‌دهنده‌ی این است که گوگل برنامه‌های محرمانه‌ای دارد. تعدادی از خبرگزاری‌ها که با کارمندان گوگل آشنایی دارند به نقل از این افراد با قطعیت عنوان کرده‌اند که این طراحی جدید به‌منظور ارائه‌ی ناوبری مبتنی بر ژست حرکتی است و به‌زودی دکمه‌ی بازگشت از پایین صفحه حذف خواهد شد.

کلیدهای ناوبری

هنوز مشخص نیست که آن نوار کوچک مربوط به ژست حرکتی چگونه کار می‌کند؛ یعنی نمی‌دانیم مثلا سوایپ به بالا مثل آیفون ۱۰ کاربر را به صفحه‌ی اصلی هدایت می‌کند یا مثلا فهرست اپلیکیشن‌ها را پیش رو قرار می‌دهد. احتمالا ماه آینده و در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان گوگل اطلاعات بیشتری از این ویژگی مطرح خواهد شد.

پیش‌تر اعلام شده بود که پشتیبانی از بریدگی بالای نمایشگر به اندروید پی اضافه شده است و حالا اگر افزوده شدن این قابلیت نیز صحت داشته باشد، شاهد فراگیر شدن یکی دیگر از ویژگی‌های آیفون ۱۰ خواهیم بود. هر دو ویژگی مورد بحث در نتیجه‌ی استفاده از نمایشگرهای جدید و تمام‌صفحه به وجود آمده‌اند. ناوبری بر پایه‌ی ژست حرکتی ممکن است به‌زودی جایگزین ناوبری بر پایه‌ی لمس دکمه‌ی فیزیکی یا مجازی شود. کافی است کمی با آیفون ۱۰ کار کنید تا دلیل این جایگزینی را متوجه شوید.

اگر از نمایی بازتر به موضوع کپی‌برداری پلتفرم‌ها از یکدیگر نگاه کنیم، اتفاق چندان وحشتناکی نیست که اندروید و آی‌اواس از یکدیگر ایده و الهام بگیرند. مثلا این‌که سیستم اعلان‌ها در آی‌اواس مانند اندروید سازمان‌دهی شود یا اندروید قابلیت‌هایی از آی‌اواس مانند AirDrop را به سبک خود ارائه دهد، تنها باعث بهبود تجربه‌ی کاربری هر دو دسته از کاربران می‌شود و حداقل کاربران نباید از این موضوع ناراحت باشند.

آیفون 10 / آیفون ایکس / iPhone X

برای مطالعه‌ی تمام مطالب مرتبط با گوشی‌های جدید اپل شامل مشخصات فنی، قیمت، تصاویر و ویدیوی نگاه نزدیک،
به صفحه‌‌های آیفون 10 / iPhone X یا آیفون 8 یا آیفون 8 پلاس مراجعه کنید.

برچسب‌ها:

نظر شما